Böter i Hyvinge-fallet

Diskriminering av kvinnopräst gav böter, skriver Internytt idag (30.11.07). Alla tre åtalade i Hyvinge-fallet fick mellan 15 och 20 dagsböter var. Också Kotimaa och JT/Vbl skriver om saken, och i morgon kommer det säkert fler rapporter. Jag bloggade om fallet för två veckor sedan.
Domen är historisk, för det är första gången någon får böter för diskriminering av en kvinnlig präst. Gissningsvis blir det inte sista gången - eftersom sådant tyvärr kommer att förekomma också i fortsättningen och folk tyvärr kommer att dra andra inför rätta. Nåja.
Troligen kommer (någon av) de dömda att överklaga domen till hovrätten. It ain't over yet!

Barn skriver till Gud 16

Kära Gud. Menade du verkligen att giraffer skulle se ut så där eller var det en olycka? (Maria, 6 år)

Media- och bloggkommentarer

Jag har som bekant samlat medias reaktioner på nattvardstvisten mellan Halvar Sandell och mig här. Jag räknar förstås också bloggar till media.
De senaste uppdateringarna - närmast om den anmärkning som Sandell fick av biskopen - är följande:
Vecka 48
26.11 rapporterar Kp (29.11 på s. 7 i papperstidningen 48/07) att den klagan som har kommit in angående Sandell inte leder till disciplinära åtgärder, utan dk flyttade över ärendet till biskopens bord.
29.11 tilldelar så biskopen Sandell en skriftlig anmärkning. Detta berättar KT, Kp, Vbl/JT och Internytt. Själv kommenterar jag här.
30.11 berättar Hbl (s. 4) och Bbl om anmärkningen.
Netti bloggar på bloggen.fi och kyrkpressen.fi: "Sakligt och snyggt gjort, biskop Gustav."
Om jag har missat något, är det ofrivilligt. Meddela gärna, i så fall!

Childish questions

A child can ask questions that a wise man cannot answer.
- Anonymous quotation on the Child Health Site

I morgon lugnare?

Nu är jag lite trött. Jag skall strax lägga mig, men vill lite skriva av mig först.
Jag for till Tallinn igen på tisdag kväll. Start från Borgå med 16:35-bussen, som drog ut på tiden så att jag kom till Västra hamnen i Helsingfors först 18:15, en kvart innan båten startade. Men sen gick allt smidigt, och efter att ha övernattat i Tallinn hade vi vårt sammanträde inklusive exkursioner hela dagen igår. Tillbaka for båten kl 20:30, hann till bussen 23:10 och steg in genom hemdörren 00:30.
Natten blev kort, för efter att ha fört barnen till dagis och förskola (som tack och lov är på samma ställe) var det dags att planera vårens program på jobbet. Men det blev lite sporadiskt för mig; en (först igår inbokad) kistläggning kl 12 och en nattvardsgudstjänst kl 14 krävde sitt. Jag lyckades spilla vin över mig när jag själv skulle ta nattvarden - man känner sig dum ...
Så faktiskt ett par timmars paus, så jag hann läsa epost, skriva blogginlägget om Sandell och äta en hamburgare innan vi drog igång träffen med sommarens konfirmander kl 18. Hemma kl 20, läsa för barnen medan frun tvättade lite kläder (för hand eftersom tvättmaskinen strejkar). House på TV, lite blogg och så i säng.
Imorgon är det väl lite lugnare ...
Det lustiga är förstås att jag hade en praktikant med mig, en abiturient som valde mig som skuggningsobjekt när det hörde till någon kurs han tar. Han fick väl en rätt hektisk bild av prästens vardag - såhär stressigt är det inte alltid, Linus! - förutom att han också fick se en död människa för första gången.
Uppdatering: Linus bloggar om vår gemensamma dag här.

Bible Knowledge 20

These statements about the Bible were written by children
and have not been retouched or corrected
(i.e., bad spelling has been left in).
Jesus was born because Mary had an immaculate contraption*.
* conception

Sandell fick skriftlig anmärkning

Det s.k. "nattvardsbråket" har fått en slutpunkt. Om det verkligen är slut återstår att se, men en punkt är åtminstone inskriven.
I fredags konstaterade domkapitlet (eller domkapitalet, som nyhetsuppläsaren sade i radion!) att den klagan som har kommit in angående Halvar Sandell inte leder till disciplinära åtgärder, utan domkapitlet flyttade över ärendet till biskopens bord. Kyrkpressen rapporterade detta 26.11.07.
Idag kom så beskedet att biskop Gustav Björkstrand tilldelade Sandell en skriftlig anmärkning. Kyrklig tidningstjänst skriver (29.11.07):
I sin anmärkning säger biskop Björkstrand att en enskild präst inte kan ställa krav när det gäller nattvardsgång eller fadderskap, vilka kränker församlingsmedlemmars lagliga rättigheter. Sandell har genom att göra så kommit i konflikt med den prästed som han har förbundit sig att följa, enligt vilken han har lovat att leva enligt kyrkans lag och ordning, säger biskopen.
Biskopen konstaterar att en konfirmerad medlem av församlingen har rätt att delta i nattvarden. Faddrarna skall vara konfirmerade medlemmar av församlingen. Andra krav uppställs inte i kyrkoordningen, konstaterar biskopen. [...]
Biskopen säger att eftersom Sandell inte fullföljt sina krav i handling finns det inte anledning att inleda ett disciplinärt förfarande mot honom. Biskopen uppmanar dock Sandell att i fortsättningen iaktta vad kyrkolagen och kyrkoordningen föreskriver och beakta kravet på att tjänsteuppgifterna handhas pastoralt.
Kp rapporterar här. Kommentarerna till Kp:s båda nyheter är (förstås?) besynnerliga - men det tycks ju vara kutym nuförtiden. Angående det där om disciplinsstraff kan jag hänvisa till min uppsats Disciplinärt förfarande i församlingen.
Själv är jag naturligtvis nöjd med biskopens handlande. Just så här skall det vara. Tack!

Responsible living

If we are to go on living together on this earth, we must all be responsible for it.
- Kofi Annan
as quoted on the Rainforest Site

Bloggpaus igen

Jag ska på en liten resa igen. Därför tar jag bloggpaus och återkommer om några dagar. Allt gott!

Natur och skapelse

Jag fick nyligen en aggressivt formulerad kommentar till ett annat inlägg. Kommentatorn hävdade att manlig analsex (som han tydligen likställde med homosexualitet) är onaturligt och emot evolutionen samt emot kristendomens syn på skapelsen. Han fortsätter:
Vilken del stöder då Kalle, vetenskapen eller Religionen Kristendom som Kalle de facto företräder. Båda de olika lägren talar ju MOT att homosexualitet äro en apart beteende som ej ligga i vare sig vetenskapliga genomlysningen vad gälla arternas fortlevnad ej heller vad gälla Kristendomen.
Ty enligt vetenskapen fungerar ej homosexualiteten i naturen varför den då ej äro naturligt förankrad, ej heller inom Kristendomen som ser den precis som den empiriska vetenskapen, homosexualiteten perverterar skapelsen / naturen, varför den äro onaturlig och ej normativ det vill säga normal.
Nå vem skall nu då ifrågasätta hela den empiriska vetenskapen, så även den av religionen baserade utepekandet av detta såsom en perversion ??
Vem sätter sitt rykte såsom seriös och förnuftig person på spel genom att påstå något sådant ? Vem sätter sin akademiska heder och ära i pant visavi denna vetenskapligt empiriskt baserade fråga?
Tacksam för offentligt svar !
Mvh.
Lars Erik Bergqvist
Förutom de grammatikaliska grodorna innehåller denna fråga naturligtvis en hel del grodor också innehållsmässigt.
För det första är analsex inte allt som homosexuella sysslar med i sängen, och dessutom är det inte bara homosexuella som gillar analsex.
För det andra förekommer homosexualitet i naturen - det är alltså inte en mänsklig "perversion" som "perverterar skapelsen / naturen". Detta bloggade jag om i inlägget Naturlig homosexualitet (21.1.07).
För det tredje är inte heller skapelsen heteronormativ, såsom jag konstaterar i det relevanta avsnittet av Hbt-bibeln.
Bergqvists fråga saknar alltså grund, och hans insinuanta svada i slutet förbigår jag därför med tystnad.

Klädskåpet

Det var en gång en dam som ville köpa ett klädskåp. Hon gick till en möbelaffär, som sålde några lådor med spånskivor och metallskrot åt henne - såsom möbelaffärer nuförtiden ofta gör. Men damen var händig och lyckades faktiskt följa de kryptiska instruktionerna, och efter en liten tid stod hennes skåp på sin plats i sorummet. Medan hon stod och beundrade sina händers verk, darrade skåpet plötsligt till, upplöstes i sina beståndsdelar och föll ihop med ett brak.
Damen suckade och satte ihop skåpet på nytt. När det var gjort hände samma sak igen: skåpet brakade samman.
Damen var förundrad och mindre glad, så hon ringde till möbelaffären för att klaga. Där var man lika förbluffad, för något sådant hade man inte hört om tidigare. Med just den skåpmodellen, alltså.
Efter att ha försäkrat sig om att damen hade följt instruktionerna så som de var menade, inte som de var skrivna, skrapade affären sig i sitt obefintliga huvud och skickade en karl för att se efter på ort och ställe var problemet låg.
Karlen satte ihop skåpet enligt alla konstens regler, men ändå darrade det strax till och kollapsade. Han var lika förundrad som damen hade varit. Efter att ha funderat och diskuterat saken, insåg de att vibrationerna från tågen som åkte förbi utanför antagligen påverkade händelserna. De satte ihop skåpet igen, och för att på riktigt nära håll se vad som hände med skåpet när tåget gick förbi, steg karlen in i skåpet så att han bokstavligen kunde syna det i sömmarna.
Just då kom damens man hem. Han steg in i sovrummet, fick syn på skåpet, berömde damen för hennes händighet, öppnade dörren och fann till sin förvåning en främmande karl där. Han frågade, inte helt oskäligt: "Vad gör ni i min hustrus skåp?!"
Karlen från möbelaffären svarade, lite försiktigt: "Ja ... ni kommer inte att tro mig, men ... jag väntar faktiskt på tåget!"

Präster med osäkert öde

Evangelical Lutheran Church in America (ELCA), vår systerkyrka i USA, kämpar liksom så många andra kyrkor med sin inställning till homosexualitet och till homosexuella. Vissa "homopräster" har blivit avkragade (såsom Bradley Schmeling i Atlanta), medan andra har blivit prästvigda nästan (men förstås inte bara) p.g.a. att de är öppet homosexuella (såsom Dawn Roginski i San Fransisco).
Vid ELCA:s kyrkomöte i augusti var det över åttio lutherska präster som "kom ut", alltså meddelade offentligt att de är homosexuella, för att ge tyngd åt förslaget att det obligatoriska celibatet för homosexuella skall slopas. Förslaget gick inte igenom, men kyrkomötet rekommenderade att biskopar och andra ansvarspersoner skall utöva återhållsamhet när det gäller disciplinära åtgärder mot pastorer som lever i stabila homosexuella partnerskap.
The New York Times publicerade igår (25.11.07) en artikel med rubriken Gay Pastor in the Bronx Could Lose Her Collar (tack, Per, för tipset!). Den behandlade en av de åttio, Katrina D. Foster vid Fordham Evangelical Lutheran Church i Bronx i New York. Hon lever tillsammans med en annan kvinna, och paret har en femårig dotter. Pastor Fosters biskop, Stephen P. Bouman, följer kyrkomötets rekommendation, men han går i pension snart, och vad hans efterträdare gör är omöjligt att förutspå. Vidare vet man inte heller vad den arbetsgrupp som kyrkomötet tillsatte kommer att rekommendera, eller vilka beslut följande kyrkomöte fattar år 2009, så situationen för de åttio är minst sagt osäker.
Modigt gjort av dem var det ju hur som helst!

Church Bulletin Bloopers 32

Please join us as we show our support for Amy and Alan who are preparing for the girth of their first child.

Tvångssterilisering igen?

Svenska kyrkans kyrkostyrelse har som remissinstans uttalat sig om Socialdepartementets betänkande Ändrad könstillhörighet (SOU 2007:16). Yttrandet har diarienummer Ks 2007:639 och är undertecknat av ärkebiskop Anders Wejryd. Jag citerar en del av yttrandet, som tyvärr inte tycks finnas på nätet:
Principen om barnets väl är starkt förankrad i svensk lagstiftning. Sverige har varit, och är, en ivrig förespråkare för FN:s konvention om barnets rättigheter. I artikel 3 i barnkonventionen står det att barnets bästa alltid ska komma i främsta rummet när åtgärder som rör barn vidtas. Vi har t.o.m. en barnombudsman som har skyldigheten att omsätta konventionen i praxis, och är stolta över att vi i Sverige har skapat ett samhälle där barnens välbefinnande ofta får mycket hög prioritet.
Vi är därför synnerligen bekymrade över det sätt på vilket betänkandet i stort sett helt utelämnat konsekvenserna för barn i sitt förslag om att transsexuella ska tillåtas spara könsceller före operation för framtida assisterad befruktning. I sin motivering till varför detta ska tillåtas tar betänkandet upp att man arbetat utifrån ett ”barnperspektiv” vad gäller denna fråga. Man tar upp hur ett barn som upptäcker att hennes mor i själva verket är hennes far skulle kunna reagera. Vi citerar: ”Det kan säkert antas att en sådan upptäckt skulle skapa en viss undran och förvåning hos barnet, precis som hos alla barn som upptäcker något oväntat hos en förälder.” Vi anser här att betänkandet inte har bemödat sig om att se problematiken utifrån ett barns perspektiv; att en förälder, som man antagit vara ens mor i själva verket är ens far, kan knappast reduceras till ”något oväntat”. Man har här på ett mycket allvarligt sätt bagatelliserat ett faktum som skulle kunna bli till ett livslångt trauma för barnet. Vi anser därför att ett absolut krav för godkännande av könsbyte är att inga könsceller sparats sedan tidigare eller sparas före operationen.
Om man bytt kön så är det inte rimligt att man kan få använda sig av ett så tydligt uttryck för den gamla identiteten som könscellerna i en ny situation. Detta har dessutom betydelse för möjligheten att uppnå trygghet i den nya könsidentiteten. Den nya identiteten kan nämligen bli osäker om man skulle få möjlighet att bli biologisk förälder med utgångspunkt i den tidigare könstillhörigheten.
Vi anser inte, tvärt emot betänkandet, att ett förbud mot att spara könsceller kan ses som diskriminerande mot de transsexuella. Att bli förälder är inte en mänsklig rättighet. Om detta torde de flesta vara överens. Att bli förälder är inte ett stadium i livet som alla har rätt att uppnå, och som man kan diskrimineras ifrån. Genom att genomgå ett könsbyte, med allt vad det innebär, prioriterar den transsexuella mannen eller kvinnan könsbytet, som innebär sterilitet, framför möjligheten att kunna bli förälder. Beslutet om könsbyte fattas efter en lång period av överväganden, då även det faktum att man på grund av sitt beslut kommer att vara steril måste vägas in i beslutet.
Jag ställer mig nog kritisk till detta. Att ett barns far är dess biologiska mor (eller tvärtom) kan knappast vara värre än att barnet har två föräldrar av samma kön. Och det där med överraskningsmomentet stämmer lika väl in på att någon plötsligt får reda på att ens föräldrar inte är biologiska, utan adoptivföräldrar. Det är inte själva situationen som är besvärlig, utan hur den hanteras. Kyrkostyrelsens farhågor är nog överdrivna.
Och att det här med föräldraskap skulle vara förankrat i den "tidigare könstillhörigheten" är direkt underligt. Det är ju personens egna gener som sitter i könscellerna, och det är personen själv som blir förälder, inte könstillhörigheten. Det är alldeles riktigt att föräldraskap inte är någon mänsklig rättighet, men det som kyrkostyrelsen förfäktar är ett slags tvångssterilisering - samma sak som för något enstaka decennium sedan idkades gentemot psykiskt sjuka åtminstone i Sverige. Det är en tradition som det nog är hög tid att bryta.
Att säga att man prioriterar sterilitet mer än föräldraskap genom ett könsbyte stämmer endast om kyrkostyrelsen får sin vilja igenom.
Det är upprörande att en kristen kyrka kommer med sådana här omänskliga synpunkter!

Merton on Reading the Bible

Curiously, the most serious religious people, or the most concerned scholars, those who constantly read the Bible as a matter of professional or pious duty, can often manage to evade a radically involved dialogue with the book they are questioning.
- Thomas Merton
as quoted on God's Politics

Jag längtar (1989)

Jag längtar, jag längtar
att få se den stora dan
då Herrens ljus från väst till öst ska skina,
och jag längtar, säger Herren,
att få samla mina barn
som hönan samlar kycklingarna sina.
Skapelsen suckar och våndas,
för den längtar efter Gud.
I Honom den lever och andas
och prisar Honom med olika ljud.
Bröder och systrar, med kärlek
ska vi sköta om Guds natur.
Han ska en gång ställa oss frågan
hur vi har skött om växter och djur.
Jag längtar ...
Människan suckar och våndas,
för hon längtar efter Gud.
I Honom hon lever och andas
men bryter ändå mot alla Hans bud.
Bröder och systrar, med kärlek
ska vi älska och tjäna varann.
Gud ska en gång ställa oss frågan
om vår kärlek till vår nästa var sann.
Jag längtar ...
Kommentar: En tid efter att jag hade skrivit den här sången kom jag till högmässan i Gamlakarleby kyrka med min dåvarande flickvän - försenade som vanligt - just som ingångspsalmen sjöngs. Det var domsöndag, och psalmen i fråga var nr 140, Ack saliga dag. Flickvännen och jag bara tittade på varann - för de två första takterna hade samma melodi som min sång, med undantag för rytmen!
Först blev jag till mig, men insåg sedan att det bara var början som liknade; annars var det nog olika melodier. Skönt! Inga plagiatbeskyllningar!

Barn skriver till Gud 15

Käre Gud. Var kommer alla människor ifrån? Jag hoppas att du förklarar bättre än pappa. (Walter, 7 år)

Salig på sin tro?

Min svärfar, en ordlekare också han, brukar citera Martin Luther till höger och vänster. De flesta av hans Luthercitat är nog dessvärre rivna ur ärmen: "Maten är färdig, sa Martin Luther;" "Det här var gott, sa Martin Luther;" "Vad är det på TV, sa Martin Luther." Jag kan ännu tänka mig att Luther i något skede av sin levnad kan ha använt de två första uttrycken, men att han skulle ha använt det tredje tillåter jag mig att betvivla.
Jag nämner detta därför att jag hörde ett annat "Luthercitat" i radion idag. Det var någon som sade: "Var och en blir salig på sin tro, sa Martin Luther." Här finns två problem.
För det första var det inte Luther som kom med sagda uttryck. Det var en tysk kung, om jag minns rätt Fredrik II den store av Preussen (1712-86), som sade så när han tillät en förföljd trosgemenskap (herrnhutarna, var det kanske?) att slå sig ner i hans land. Detaljerna har jag inte kunnat verifiera.
För det andra är själva grundtanken obiblisk (och därför oluthersk). Ingen blir salig på sin tro, om denna tro inte är tron på Jesus. Att Jesus i Bergspredikan kom med en massa saligprisningar kanske har fått någon att tro att denna också hör dit, men så är inte fallet.
Efter att ha sagt detta vill jag dock konstatera att uttrycket är värdefullt i dialogen mellan religioner och trosinriktningar. Vi kan inte i en fruktbar dialog utgå från att den andra har orätt och bör omvändas, utan vi måste respektera andras rätt att tro som de gör - samtidigt som också vi själva naturligtvis har den rätten.
Jag tangerade denna tematik i inlägget Jag vet att jag ingenting vet (20.9.07) .

Kristus, Herre över allting

Texterna för Domsöndagen (Kristi konungaväldes söndag) enligt första årgången
Första läsningen: Dan 7:9-10, 13-14
Sedan såg jag tronstolar sättas fram och en uråldrig man slå sig ner. Hans kläder var snövita, och håret på hans huvud var som ren ull. Hans tron var eldslågor och hjulen därunder flammande eld. En ström av eld flöt fram från platsen där han satt. Tusen och åter tusen betjänade honom, tiotusen och åter tiotusen stod där inför honom. Så tog domare plats och böcker öppnades.
Jag såg vidare i synerna om natten hur en som liknade en människa kom med himlens skyar; han nalkades den uråldrige och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt, ära och herravälde, så att människor av alla folk, nationer och språk skulle tjäna honom. Hans välde är evigt, det skall aldrig upphöra, och hans rike skall aldrig gå under.
Andra läsningen: 2 Thess 1:3-10
Vi måste alltid tacka Gud för er, bröder, det finns det goda skäl till, ty er tro växer ständigt, och den kärlek ni alla hyser till varandra blir allt större hos var och en av er. Vi kan med stolthet tala om er i Guds församlingar, om er uthållighet och er tro mitt under alla de förföljelser och lidanden som ni får utstå. De förebådar Guds rättvisa dom, att han skall förklara er värdiga Guds rike, som ni får lida för. Guds rättvisa innebär ju att han låter dem som plågar er bli plågade och låter er som nu plågas vila ut tillsammans med oss, när herren Jesus uppenbaras från himlen med sin makts änglar och i lågande eld, för att utkräva hämnd på dem som inte erkänner Gud och inte lyssnar till evangeliet om vår herre Jesus. Deras straff blir evigt fördärv, fjärran från Herrens ansikte och från hans makt och härlighet, när han kommer på den dagen för att förhärligas bland sina heliga och hyllas bland alla som har kommit till tro - och ni har trott på vårt vittnesbörd.
Evangelium: Matt 25:31-46
Jesus sade till lärjungarna:
"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: 'Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.' Då kommer de rättfärdiga att fråga: 'Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?' Kungen skall svara dem: 'Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.'
Sedan skall han säga till dem som står till vänster: 'Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.' Då kommer också de att fråga: 'Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?' Då skall han svara dem: 'Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.' Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv."

No Romanian Dog Slaughter!

I have just read and signed the petition, "Urgent help for the Dogs of Calarasi".
Please take a moment to read about this important issue, and join me in signing the petition. It takes just 30 seconds, but can truly make a difference.
Once you have signed, you can help even more by asking your friends and family to sign as well.
Thank you!

Det pärtar inte!

Familjen hade besök av en väninna med barn medan jag tyvärr var på jobb. Väninnan hade tänkt på våra kakelugnar här i Kaplansgården, särskilt den stora vita nyklassiska pjäsen i salen, så hon hade låtit göra en vedkorg åt oss. Den överraskade hon oss med idag.
Och överraskningen var total, liksom förtjusningen! Korgen är en vitmålad pärtkorg, som hon har låtit dekorera med fruns och mina initialer - samt ätten af Hällströms vapen! Det hela var vackert och stiligt utfört, och var en genomtänkt och omtänksam personlig gåva.
Tack, Gun-Britt! Jag saknar ord - vilket inte är bra i mitt yrke.
Nu gäller det bara att äntligen få reda på om man faktiskt får elda i kakelugnarna ...

Bible Knowledge 19

These statements about the Bible were written by children
and have not been retouched or corrected
(i.e., bad spelling has been left in).

When the three wise guys* from the east side arrived, they found Jesus in the manager**.
* wise men
** manger

Allsmäktig allhärskare

En intressant tanke hörde jag för en tid sedan. Den slog mig igen här inför domsöndagen.
Det grekiska ordet Pantokrator, som betecknar Kristus som Allhärskaren, översattes till latin med Omnipotens, den Allsmäktige. Detta skulle förklara varför teodicé-problemet (alltså "Hur kan Gud tillåta ondskan") uppkom i den västliga kyrkan, men inte i den östliga. Om man ser Gud som allsmäktig, alltså alltings yttersta orsak i alla detaljer, får man minsann problem med ondskans existens. Men om Gud är en härskare, vars undersåtar har personlig frihet tills de överträder hans lagar - en härskare som inte vill ingripa förrän något har hänt, men nog ser till att gott och ont får sin belöning - är det betydligt enklare.
Tack, Ingmar, för den tanken!
Bilden föreställer en Kristus Pantokrator -ikon från S:ta Katarina-klostret på Sinai. Ikonen målades antagligen i Konstantinopel på 500- eller 600-talet.

Peace and Understanding

I do not want the peace which passeth understanding. I want the understanding which bringeth peace.
- Helen Keller
as quoted on the Child Health Site

Lokal ekumenik - eller...?

Det är inte bara i Borgå som det gnisslar i lokalekumeniken emellanåt. Dagen berättar 22.11.07 att Kyrkoherde vägrade låna ut bårtäcke.
Ett bårtäcke (se bilden) är ett tyg som sveps över kistan vid jordfästning. Detta gör att själva kistan kan vara enklare och mindre påkostad än annars, och ändå vara stilig. Bårtäcken är sällsynta i Finland, men i Sverige tycks de vara allmänt förekommande.
I det aktuella fallet hade en person med medlemskap både i Svenska kyrkan och i Missionskyrkan avlidit. De anhöriga ville ha jordfästningen i Missionskyrkan, men ville låna den svenskkyrkliga församlingens bårtäcke. Kyrkoherden vägrade och föreslog att de i stället skulle köpa gardinstyg från Ikea. De anhöriga och många andra blev upprörda, men trots vädjanden från högsta ort gav kyrkoherden inte med sig. Lösningen blev till slut att grannförsamlingen lånade ut sitt bårtäcke.
Kyrkoherden kommenterade så här:
Vi lånar inte ut liturgiska plagg. De är vävda för kyrkorummet. Men det finns ju jättefina grova tyger på Ikea, så jag tipsade de att åka till Eskilstuna och köpa.
Att den avlidne mannen är medlem i Svenska kyrkan spelar ingen roll. Plaggen måste stanna i kyrkorummet.
Kyrkolokalen är ett vindskydd, kläderna lika så. Ett vindskydd för att kunna hålla gudstjänst. Men de andra sakerna, mässhakar, och bårtäcken, de är ett slags bilder och ikoner gentemot något gudomligt. Och de kan inte lämna kyrkorummet.
Vi lånar ut vårt högtalarsystem, men inte våra liturgiska kläder. Precis som jag inte lånar ut nattvardssilvret. Då får de komma till Svenska kyrkan.
Jag har ingen orsak att betvivla att kyrkoherden menar vad han säger - men håller hans förklaringar? Är det någon annan än jag som tycker att det är något som klingar falskt i detta?

Veckans anekdot: Det väsentliga

Antonia, 2 år, lekte för sig själv, när jag plötsligt hörde en duns följd av häftig gråt. Tydligen hade hon fallit och slagit sig. Jag rusade förstås dit, tog henne i famn, tröstade henne och sökte eventuella skador (och hittade tack och lov inga).
Det tog en god stund innan hon lugnade sig så mycket att hon kunde prata. Då frågade jag henne vad som hade hänt. Hon har öga för det väsentliga; hon svarade nämligen: "Jag började gråta!"
Jag frågade inte mer.

Lurad?

Jag känner mig lurad. Eller kanske utnyttjad är ett bättre ord.
Det förra inlägget - det om frimurarna - baserade sig på en fråga som signaturen "jag" ställde på Bloggprästen Kalle, min blogg på bloggen.fi. Jag tillåter ju inte anonyma kommentarer, men den här hade signatur, så enligt min mycket fria tolkning av anonymitet kunde den godkännas. Och frågan var det ju hur som helst inget fel på.
Frågan ställdes igår eftermiddag. I morse skyndade "jag" på mig, otålig över att jag inte hade svarat än. Jag brukar försöka besvara större frågor av det slaget inom en vecka, så när otåligheten infann sig redan inom ett dygn, kändes det lite roande. Men jag satte igång när jag hittade lite tid, och fick ett svar till stånd.
Det kom ett anonymt tack från samma IP-adress (84.231.95.202) som "jag" använde - men sedan kom det en uppsjö av spydiga och elaka anonyma kommentarer från samma källa! Det ena inlägget efter det andra utdömdes, och jag som hade skrivit dem likaså, liksom mer eller mindre hela min yrkeskår!
Först vill "jag" utnyttja min kunskap och blir otålig när det inte sker tillräckligt snabbt - och sedan när han eller hon får sitt svar börjar personen i fråga med en sådan kampanj. Ska man göra så? Är det sakligt?
Blev jag lurad eller utnyttjad? Jag vet inte - men det känns inte bra.
Men jag kommer väl över det ...

Frågespalten XXIII: Frimurarna

Signaturen "jag" skriver:
Har en fråga här till dig som jag gärna skulle vilja veta mera om. Vad är en frimurare? Och vad gör dom? Allt är så hemlighetsfullt runt dom där. Förklara vad det är och vad dom dyrkar och varför är det så hemligt med just den seden eller religionen om det nu är en sån.
Som en följd av det medeltida skråväsendet uppkom en kår av fria murare (eng. mason), som arbetade vid katedralbyggen. På 1700-talet organiserade sig efterträdarna till denna kår som "frimurare" (eng. Free Mason) på Brittiska öarna, och hade mindre med mureri än med gemenskap, ritualer och välgörenhet att skaffa. Grundenheten kallas "loge", från eng. lodge, stuga – alltså från början en arbetarbarack, liksom de som man ser på byggarbetsplatser också i vår tid.
Det finns flera olika frimurarsystem. Gemensamt för dem är att de är uppbyggda i olika grader, vilka är ämnade att ge en stegvis ökad insikt i hur bröderna ska öka sin självkännedom för att kunna utveckla sig själva till bättre medmänniskor. Man får inte får insikt i innehållet i en högre grad förrän man själv träder in i den. Genom att stiga i graderna får man alltså en allt större kunskap om frimureriets budskap – vilket kan ses som en gnostisk princip, även om budskapet i sig inte behöver vara gnostiskt.
Gemensamt för alla frimurarordnar är teismen, alltså tron på en gud, en högre makt. Den tron kan sedan höra till olika religioner – men en ateist kan alltså i princip inte bli frimurare. Frimurarna ser Gud som den store Arkitekten, som har skapat allt.
I Finland förekommer frimurare av två olika system.
Svenska Frimurare Orden, dit de flesta finlandssvenska frimurare hör, är en uttalat kristen orden. En sökande måste vidare vara minst 24 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor. Eftersom orden vilar på kristen grund, krävs att den sökande har en kristen bekännelse. Denna orden har tio grader. Ordens mål och syfte är helt öppna och medlemskapet är offentligt, men en del ceremonier är hemliga.
Den skotska orden, som mest har verksamhet på finska, har betydligt fler grader, och är mer allmänt teistisk till sin trosgrund. En kristen bekännelse är alltså inte ett absolut krav, men man kan förstås inte vara ateist heller. Hemlighetsmakeriet är större än i den svenska orden.
Det finns goda och dåliga sidor med frimureriet.
Till de goda hör att man strävar efter en (ibland kristet) andlig syn på tillvaron och på medmänniskan samt efter större självkännedom. Gott är också att frimurarna finner en brödragemenskap och aktivt idkar välgörenhet.
Dåliga sidor är hemlighetsmakeriet, som kan ha goda syften, men som gör utomstående misstänksamma, och det starka brödraskapet, som i vissa enstaka fall i världen har lett till direkt brottslig verksamhet. Dessutom har det sina sidor att ordnarna i de flesta fall enbart är öppna för män. Och som kyrkans man sätter jag ett frågetecken för att söka den andliga gemenskapen utanför den egna församlingen.
Till den svenska orden hör många präster och biskopar. Jag skall inte avslöja namn i onödan, men kan nämna biskop Martin Lönnebo, eftersom han är omnämnd på Wikipedia. Den katolska kyrkan och många frikyrkor är negativt inställda eller åtminstone misstänksamma till frimureriet. Jag är själv inte frimurare, men har genom nära bekanta fått en del insikt i den svenska orden. Därför vill jag hävda att åtminstone den varianten av frimureri inte är så farlig och att man inte skall dra alla varianter över en kam.
Se vidare t.ex. Wikipedia, artiklarna Frimureri och Svenska Frimurare Orden.

The Power of Makeup

Thanks to Rain

Leena Huovinen årets präst

För ett knappt år sedan var pastor Leena Huovinen i hetluften. Hon blev anmäld till domkapitlet i Helsingfors stift för att ha välsignat ett lesbiskt par. Efter diskussioner med biskop Eero Huovinen (de är inte släkt) frikändes hon dock. Jag bloggade både om anmälan och om frikännandet.
Pastor Huovinen arbetar till vardags som högskolepräst vid Helsingfors universitet och idrottspräst för de finländska landslagen. Finlands kyrkas prästförbund har utnämnt henne till Årets präst 2007. Motiveringen lyder (min översättning):
Leena Huovinen har som präst modigt arbetat för människans bästa. Hon har betonat varje människas betydelse och värde i Guds ögon. Huovinen har uppträtt i offentligheten på ett representativt sätt och skapat en positiv och livsnära bild av prästämbetet.
Hjärtliga lyckönskningar!
Prästförbundet: Vuoden pappi Leena Huovinen - läsnä ihmisten työssä ja opiskelussa
Kyrkpressen: Leena Huovinen årets präst (22.11.07)
Kalles kyrkliga kommentarer: Dk-anmälan också i Helsingfors (25.1.07) och Pastor Huovinen frikänd! (6.2.07)

Johannes dvärgen 8

En gång satt [Abba Johannes dvärgen] framför kyrkan, och bröderna omgav honom och rådfrågade honom om sina tankar. En av fäderna som såg det greps av avund och sade till honom: "Ditt kärl, Johannes, är fullt av gift."
Abba Johannes svarade honom: "Visst är det så, abba, och det säger du fastän du bara har sett utsidan. Om du fick se insidan, vad skulle du då säga?"
- ur Ökenfädernas tänkespråk

Rankinen avstängd

I våras vägrade kaplan Jari Rankinen i Vammala vid två tillfällen (25.3 och 22.4.07) att delta i en gudstjänst tillsammans med en kvinnlig pastor. För detta blev han anmäld för domkapitlet i Åbo ärkestift.
Ett antal kvinnoprästmotståndare skrev i våras ett upprop om saken. Jag tog upp frågan här.
Nu har domkapitlet fattat beslut i saken. Rankinen avhålls både från sin kaplanstjänst och från prästämbetets utövande i tre månader. Dk har beaktat att Rankinen handlat medvetet och övervägt och att han har gjort det upprepade gånger. Å andra sidan har han inte tidigare dömts till disciplinstraff.
En präst kan enligt domkapitlet inte vägra att utföra sitt arbete med hänvisning till teologiska övertygelser. Detta är en viktig markering, som säkerligen kommer att få ett slags prejudicerande effekt - även om domkapitlen i de olika stiften är rätt självständiga i förhållande till varann.
Rankinen är för tillfället tjänstledig från sin kaplanstjänst och verkar som militärpastor vid de finländska FN-trupperna i Afghanistan. Straffet träder i kraft först när han återvänder till Vammala. Om Rankinen överklagar beslutet, skjuts naturligtvis verkställigheten upp.
Domkapitlets beslut
Kvinnoprästmotståndare avstängd (YLE 21.11.07)
Rankinen erotetaan kolmeksi kuukaudeksi (Kotimaa 21.11.07)
Ajatuksia tuomiokapitulin päätöksestä - Jari Rankinens kommentarer på sin blogg 21.11.07
Finländsk kaplan avstängd i tre månader (Kyrkans tidning 22.11.07)

Church Bulletin Bloopers 31

Mrs. Johnson will be entering the hospital this week for testes.

Lappfjärds kyrkas vind

Jag minns livligt hur min farbror Hannes en gång i början av 1990-talet tog mig upp på vinden i Lappfjärds kyrka (han var förtroendevald i församlingen).
Kyrkan är ju enorm med sina 3000 sittplatser, men utrymmet mellan inner- och yttertaket är det också! Det var som ett helt tempel i sig, när vi tittade omkring oss och jag funderade på männen som hade byggt allt detta och klättrat där uppe sådär hundrafemtio år tidigare. Det blev helt enkelt en andlig upplevelse det hela!
Det är inte bara skönheten i det man ser, utan också skönheten i det som ligger bakom det man ser, som leder till Gud.

Our only legitimate hope of survival

To cherish what remains of the Earth and to foster its renewal is our only legitimate hope of survival.
- Wendell Berry
as quoted on the Rainforest Site

Frågespalten XXII: Dopet och frälsningen

Kerstin har frågat om dopet tidigare (fråga XV), och funderar nu vidare.
Jag har funderingar kring dopet (igen)...
Kan man resonera så här, eller är jag ut och "pedar" ?

Dopet är inte en punkt. Det är en linje. Något som hände som har betydelse för alla dagar intill tidens ände. Ett livsprogram.
1. Jesu dop till döden (Jordan) - det grundläggande dopet, generaldopet, alla dop som sen sker är inkopplade på detta Jesu dop till döden.
2. Jag blev frälst genom dopet (!?) dvs jag blev frälst på Golgata. Denna frälsning nådde fram till mig i mitt dop. Jag är döpt till Kristus (Gal 3:27, Rom 6:3). Döpt till att höra ihop med honom. Inkopplad på frälsningens kraftledning som går från Golgata. (Tit 3:5, 1 Petr 3:21)
3. Att leva i frälsningen är att i tro ta emot vad Jesus gjort. Poängen i kristendomen: Att ta emot och vila i Guds väldiga gärningar.
- Jag blev frälst på Golgata och Golgata seger nådde mig i mitt dop.

Tankarna är Bengt Pleijels ur Innersidan
Kan man alltså säga att dopet frälsar? Detta är min fråga!
Pleijels resonemang är i sig helt korrekt. Jag kanske skulle formulera det lite annorlunda, och framför allt vill jag betona trons betydelse lite mera (smygpietist som jag är ibland).
Det finns en bibelvers som ofta citeras, trots dess något dubiösa bakgrund (Mark 16:9-20 är nämligen yngre än resten av evangeliet). Den versen är Mark 16:16: Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. En orsak till dess popularitet är att förespråkarna för "troendedop" (alltså det frikyrkliga vuxendopet) ser kronologiskt på den: först "tro", sedan "dop". Jag anser att det inte är kronologi utan essens som det rör sig om, alltså så att "tro" och "dop" behövs för frälsningen, men den viktigare faktorn är "tro", eftersom det är avsaknaden av den som leder till dom.
M.a.o.: dopet frälser, bara vi i tro tar emot den frälsningen. Gör vi det inte, räcker inte dopet som sådant.
Härifrån kunde man fortsätta med en hel avhandling, men som bloggsvar kanske detta räcker. Jag har tidigare skrivit om detta här, här och här.

Barn skriver till Gud 14

Käre Gud. Min lärare säger att först blir dagarna kortare och sen blir de längre. Kan du inte bestämma dig? (Charlotte, 10 år)

Statistik

Jag återinförde besökarräknaren EasyCounter hit till Kalles kyrkliga kommentarer för en månad sedan. Under den månaden (20.10-19.11.07) har jag haft 3393 besökare (drygt 109 per dag).
Högsta antalet på en och samma dag var faktiskt igår, 19.11, då jag hade 195 besökare. Min teori är att detta antagligen beror på att jag har en länk till tidningen Dagen i samband med inlägget om Desmond Tutu, och att Dagen visar vilka bloggar som har länkat till deras artiklar. Ökningen skulle alltså vara Dagen-läsare som kollar vad olika bloggare har skrivit om de artiklar de nyss har läst. Men det har jag förstås inget emot.
Tack för förtroendet och intresset, alla läsare! Hoppas intresset för mina skriverier fortsätter!

Readers

Children are made readers on the laps of their parents.
- Emilie Buchwald
as quoted on the Literacy Site

Om strejkerna

Sjukvårdarstrejken avblåstes i sista minuten. Tack och lov för det! Det har varit många och pinsamma turer i långdansen, men slutet gott, allting gott. Eventuellt känns det annorlunda när kommunalskatteprocenten avslöjas, men ...
Apoteksstrejken fortsätter däremot. Jag stack mig till apoteket idag, och har väl aldrig blivit så snabbt betjänad som nu under strejken. Det förvånade mig lite, men de vet kanske vad de gör. Får man ju hoppas.
Den tidsbestämda strejken på Alko tog slut idag, men nya hot om strejk har lämnats in. Jag förstår att frågor om minimiarbetstid är viktiga för folk som jobbar på deltid, men personligen tycker jag att Alko kunde få strejka året runt. Åtminstone berörs inte jag det minsta. Absolut inte! Kanske hot om massuppsägningar skulle bita också här?

Bible Knowledge 18

These statements about the Bible were written by children
and have not been retouched or corrected
(i.e., bad spelling has been left in).
When Mary heard that she was the mother of Jesus, she sang the Magna Carta*.
* Magnificat

Kom alla och februari-valen

För några veckor sedan noterade jag här på bloggen att det blir flera kyrkliga val i februari. De viktigaste på högre plan än lokalt är kyrkomötes- och stiftsfullmäktigevalen. Där är prästlistor på gång, vet jag (mer om dem när de är officiella), men lekmännen bör också (naturligtvis) aktivera sig.
Därför vill jag påminna om Kom alla -rörelsen. Dess hemsidor har information om de nu aktuella valen, och det finns ett slags upprop att printa ut för den som vill (pdf-fil här). Där står bl.a.:
Tidsbundna människosyner, världsbilder och levnadsregler hör inte till trons grundsanningar, betonar rörelsen Kom alla [...] Rörelsen vill samla alla reformvänliga människor med öppet hjärta som vill kämpa för en kyrka som koncentrerar sig på sin egentliga uppgift och skapa försoning mellan oliktänkande kyrkliga grupper. Rörelsen vill bidra till kyrkans medlemsantal igen börjar öka.
Beslutsfattandet i kyrkan bör vara öppet, kräver rörelsen. Diskrimineringen av kvinnliga präster bör upphöra. De som hör till sexuella och könsminoriteter bör hälsas välkomna i församlingarna. Man bör respektera de lösningar i livet som har gjorts av frånskilda, samboende och ensamma. Det materiella goda bör delas med de fattiga i vårt eget land och i hela världen. [...]
Rörelsens verksamhet sker i huvudsak via nätet. Man hoppas att budet sprids på gräsrotsnivån. Man kan bekanta sig med rörelsens program på webbplatsen http://www.tulkaakaikki.net/ och om man så önskar underteckna programmet och ansluta sig till postningslistan.
Som präst kan jag naturligtvis inte själv engagera mig i lekmännens val. Kontaktperson för Borgå stift är Ulf Särs, och de finska stiftens kontaktpersoner finns också omnämnda på hemsidan.

What all about life is all about

While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
- Angela Schwindt
as quoted on the Child Health Site

Tutu talar ut

Ärkebiskop Desmond Tutu, vinnare av Nobels fredspris för sin insats mot apartheid i Sydafrika och för sin aktiva roll i helandeprocessen efter apartheidregimens fall, har gett en intervju till BBC. Han fortsätter där sin kamp för de svaga.
Tutu menar att den anglikanska kyrkan hade visat prov på en sällsynt homofobi under dispyten om huruvida Gene Robinson skulle tillåtas bli biskop. "Om Gud, som dessa människor påstår, vore homofob, skulle jag inte tillbedja honom," säger han.
Desmond Tutu menar att de som påstår att homosexualitet är ett val har fel. "Det är perverst att påstå att en människa väljer sin sexualitet. Man måste vara galen om man väljer en livsstil som utsätter en för så mycket hat. Det är som att säga att man väljer att vara svart i ett rashatarsamhälle."
Sydafrika är ett av de första länder (och det enda i Afrika!) som har gått in för könsneutrala äktenskap. Detta är säkert en naturlig följd av erfarenheterna under apartheid-tiden: sydafrikanerna vill tydligen ta avstånd från diskriminering i alla former. Vilket Tutu ju ger uttryck för i det sista citatet ovan.
Intervjun sänds tisdag 27.11.07 kl 20.00 GMT på BBC Radio 4.
Källor:
Desmond Tutu: Jag skäms för kyrkans homofobi (Dagen 18.11.07)
Tutu Blasts Anglicans Over Gay Feud (365gay 18.11.07)
Desmond Tutu skäms för kyrkans homofobi (Antigayretorik 18.11.07)
"Homofobi är främlingshat" (Ud-Din 18.11.07)
Gött, Tutu! (En farlig tanke 18.11.07)
Tutu om kyrkans homofobi (Ny kejsare 18.11.07)

En fest av rosor och kärlek (1990)

Till Tinas och Mickes bröllop 2.6.1990

Tina och Micke, ni firar i dag
en fest av rosor och kärlek,
och därför en lyckönskan frambär ock jag,
en önskan om lycka och närhet,
en lycka och närhet som alltid är sann,
en vandring i kärlek som hustru och man
och en livslång fest av rosor och kärlek.

Tina och Micke, i dag har ni sagt
på festen av rosor och kärlek
att alltid ni står under kärlekens makt.
Jag önskar er lycka och närhet,
en lycka och närhet som Gud blott kan ge.
Håll fast vid hans kärlek, för då är ni med
på en livslång fest av rosor och kärlek.

Tina och Micke, när årena går
med vissnade rosor i vaser
och jobb och rutin gör att livet blir svårt
och ömheten blir blott till fraser,
minns alltid att kärleken lever just då
och stunden när allting känns svårt att förstå
blir till livslång fest av rosor och kärlek.
Kommentar: Det kändes lite lustigt att vara med på det här bröllopet. Vi hade bott ihop i två år, och så gifter han sig med en annan! Fast jag kom över det, förstås - de hade ju sällskapat hela tiden ...

Nya ölsorter - alkoholfria, förstås!

Jag är som bekant absolutist. Jag har skrivit om saken här, och samtidigt recenserat olika alkoholfria drycker som jag har prövat.
Nu har jag stött på ett par nya - Ukko-Pekka och Bavaria - som jag kommer att införa i registret i en snar framtid. Den första provsmakningen bådar inte gott, men vi får väl se.

The "Perfect Priest" Chain Letter

A survey recently undertaken has listed all the qualities that people expect from the perfect priest. Here are some:
  • The perfect priest preaches for 12 minutes.
  • He frequently condemns sin, but never upsets anyone.
  • He works from 8 AM to midnight and is also a secretary.
  • He makes 1,000 € a month, wears good clothes, buys good books, drives a good car, and gives 500 € a month to good causes.
  • He is twenty-eight years old and has been preaching for thirty years.
  • He is wonderfully gentle and handsome.
  • He gives of himself completely, but never gets too close to anyone lest he be criticised.
  • He speaks boldly on social issues, but must never become politically involved.
  • He has a burning desire to work with teenagers, and spends all his time with senior citizens.
  • He makes 15 calls daily on parish families, visits shut-ins and the hospitalised, spends all his time evangelising for unchurched, and is always in his office when needed.
Advice to the Cathedral Council:
If your priest does not measure up, simply send this to six other parishes. Bundle up your priest and send him to the church at the top of the list. In one week you will receive 1643 priests; at least one of them will be perfect. Have faith in this letter. One parish broke the chain and got its old priest back in less than three months.
Source: A man in red

Vaka!

Texterna för Uppbrottets söndag enligt första årgången
Första läsningen: Am 4:12-13
Israel, bered dig att möta din Gud!
Ty se:
Han som formar bergen och skapar vinden,
som förkunnar sina planer för människan,
som låter mörkret bli morgonrodnad
och går fram över jordens höjder -
Herren, härskarornas Gud, är hans namn.
Andra läsningen: 2 Pet 3:8-14, 18
En sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. Det är inte så som många menar, att Herren är sen att uppfylla sitt löfte. Han dröjer för er skull, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.
Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås. När nu allt detta skall upplösas, då måste ni leva heligt och fromt på alla sätt medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst, dagen som får himlarna att upplösas i eld och himlakropparna att smälta i hetta. Men efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. Därför skall ni, mina kära, medan ni väntar på detta, göra allt ni kan för att Gud skall finna att ni lever i frid, rena och oförvitliga.
Väx till i nåd och i kunskap om vår herre och frälsare Jesus Kristus. Hans är härligheten, nu och till evighetens dag, amen.
Evangelium: Matt 25:1-13
Jesus sade:
"Då blir det med himmelriket som när tio unga flickor gick ut med sina facklor för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka. De oförståndiga hade tagit med sig facklorna men inte någon olja till dem. De kloka hade med sig både oljekrukor och facklor. När brudgummen dröjde blev alla dåsiga och föll i sömn. Vid midnatt hördes ett rop: 'Brudgummen är här, kom ut och möt honom!' Då vaknade alla flickorna och gjorde i ordning sina facklor. De oförståndiga sade till de kloka: 'Ge oss av er olja, våra facklor slocknar.' De kloka svarade: 'Den kan aldrig räcka både till oss och till er. Gå i stället och köp hos dem som säljer olja.' Men medan de var borta och köpte kom brudgummen. De som stod färdiga följde med honom in till bröllopsfesten, och porten stängdes. Efter en stund kom de andra flickorna och ropade: 'Herre, herre, öppna för oss!' Men han svarade: 'Sannerligen, jag känner er inte.' Håll er därför vakna. Ni vet inte när dagen och timmen är inne."

I Borgå simhall

Vi har en modern simhall här i Borgå. Barnbassäng, bubbelbassäng, rutschkana, vågmaskin, ångbastu ...
Jag hade lyckats undvika ett besök under de dryga fem år vi har bott här hittills, men idag var hela familjen i simhallen. Det var riktigt trevligt; barnen roade sig kungligt och frun och jag roade oss åt dem. Nu är vi alla lite trötta.
En orsak till att jag har undvikit badstränder, simhallar och liknande ställen är att jag har haft en oro för att förväxlas med en badboll. Men nu när jag med besked har blivit medelålders, är oron också borta. En medelålders gubbe som jag kan inte förväntas se ut som en adonis. Ta mig som jag är, alltså.
Något gott har fyrtioårskrisen fört med sig.
Något som aldrig upphör att förvåna mig i simhallar och andra delvis könssegregerade ställen är att kvinnlig personal - städerskor o.dyl - har tillträde till männens omklädningsrum om det är av tjänsten påkallat (vilket det var idag). Det omvända skulle väl aldrig kunna tänkas!
Vi har nog en bit kvar till verklig jämställdhet...

The true meaning of life

The true meaning of life is to plant trees under whose shade you do not expect to sit.
- Nelson Henderson
as quoted on the Rainforest Site

Prästkors från Estland

Det finns nog så vackra saker här i världen!
När jag var i Tallinn häromveckan stack jag mig in i en liten antikhandel nära Rådhustorget. Där fanns en hel del intressant - gamla ikoner, smycken i silver och bärnsten, medaljer från både nazist- och sovjettiden, ett fickur med Hitlers porträtt, en tallrik med bild av Stalin... En del grejer var var ju närmast kuriosa, men en del var riktigt fina.
Till de sistnämnda hörde ett ortodoxt prästkors, som uppgavs vara från början av 1800-talet (vilket jag inte per se har någon orsak att betvivla). Det var mycket välgjort i brons med ett silverkrucifix, emaljeringar och ametister - och var så underbart vackert att jag höll på att bli sjuk! Utgångspriset var 15.000 estniska kronor (ca 1.000 €), och det var förstås något utanför min resebudget. När den rysktalande försäljerskan såg mitt intresse, sänkte hon priset nästan genast till 800 €, vilket säkert betyder att det hade kunnat sjunka ytterligare, men det var ändå alldeles för högt. För högt för mig, alltså - korset var nog värt det.
Lustigt, förresten - fast jag anspelade på att jag nyss hade fyllt år var det ingen av kollegerna som ville ge 15.000 kronor åt mig ... Snåljåpar, va!
Nå, jag har nog ett estniskt prästkors från tidigare - dock ett modernt sådant i silver. Det är inte heller ortodoxt utan i princip samma prästkors som kollegerna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Estland använder (t.ex. Jaan Maior på bilden). Och det är stiligt ... och jag är nöjd med det ... men ändå ...

Church Bulletin Bloopers 30

Eight new choir robes are currently needed, due to the addition of several new members and to the deterioration of some older ones.

"Nja" till norska homopräster

Jag noterade häromdagen att kyrkomötet i Den Norske Kirke denna vecka skulle ta upp frågan om vigning av homosexuella till kyrkliga tjänster. Nu har beslut då fattats.
Kyrkomötet röstade på fredagen med siffrorna 50-34 för att det ska finnas två parallella riktlinjer för huruvida homosexuella ska få anställas och prästvigas. Den gamla praxisen behålls, vilket gör att biskopar och andra ansvariga har rätt att säga nej. Men en ny parallell praxis införs, så att homovänliga instanser inte behöver känna att de bryter mot några regler om de tar in homosexuella. Konservativa krafter inom kyrkan är besvikna, medan de progressiva är nöjda. Och hbt-rörelsen Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) är naturligtvis "storfornøyd".
För egen del måste jag säga att jag är lite delad. Detta är helt klart ett steg framåt. Eftersom kyrkan samtidigt ställde sig negativ till tanken på könsneutralt äktenskap, är det dock ingen odelad seger.
Och också med tanke på själva beslutet finns det ett och annat att säga. Vadå "to syn i kyrkja"? Antingen accepterar man en viss folkgrupp och ger den vissa rättigheter, eller så gör man det inte. Att vela på det här sättet är på något sätt en typisk kompromiss, där ingen är riktigt nöjd - och sådana behövs förstås - men i detta fall kommer problemen nog att hopa sig.
Tänk nu om bögen X blir prästvigd av biskop A, men sedan vill flytta till den homofobe biskop B:s stift - kan X då göra det, eller säger biskop B nej? Betyder detta då att X:s prästvigning inte gäller i hela kyrkan, att den är mindre värd än en heteroprästvigning? M.a.o.: inför norrmännen nu ett system med präster av två olika kvalitet, en som är präst överallt och en som inte är det? Det är nog någonting lurt i en sådan här situation, det har jag sagt redan tidigare.
Men som sagt: Detta är ett steg i rätt riktning. Fler steg behövs dock.
Källor:
Kirken.no:
Prøverøysting på Kyrkjemøtet: - Ja til to syn i kyrkja 15.11.07
Fleirtal for å gje rom for to syn i homofilisaka 16.11.07
nrk.no:
- Nei til felles ekteskapslov 16.11.07
Ja til homofile prester 16.11.07
Vil ikke ansette homofile 16.11.07
LLH storfornøyd med kirkevedtak 16.11.07
Aftenposten:
Kirkemøtet sier nei til felles ekteskapslov 16.11.07
Ber skuffede medlemmer bli i Kirken 16.11.07
LLH: – Utrolig viktig vedtak 16.11.07
Norge idag:
Kirkemøtet sa nei til homoekteskap 16.11.07
Kirken vedtok to syn 16.11.07
Kyrkans tidning:
Norskt "nja" till homosexuella präster 16.11.07
Dagen:
Norska kyrkan öppnar för homopräster 16.11.07

Hyvingefallet i rätten

På vårvintern blev en kvinnlig präst ombedd att avlägsna sig från en kyrka i Hyvinge där hon skulle förrätta gudstjänst tillsammans med kvinnoprästmotståndare. Fallet polisanmäldes, vilket jag bloggade om bl.a. här.
Idag rapporterade TV-nytt (5'08"-7'38") att rättsprocessen har inletts mot tre personer, som hotas av bötesstraff. Det är första gången detta sker.
En person som dricker kaffe i tingshuset (7'06"-7'11") blev en överraskning för mig, men borde förstås inte förvåna. Jag fick dock en oväntat stark känsla av olust av detta, så jag bloggar inte mer i dag.

Bessarion 7

En broder som hade syndat blev utkörd ur kyrkan av presbytern. Abba Bessarion reste sig och gick ut tillsammans med honom och sade: "Också jag är en syndare."
- ur Ökenfädernas tänkespråk

Franciskus-Sällskapets hemsida

Jag är medlem i Franciskus-Sällskapet i Finland sedan flera år tillbaka. En tid satt jag rent av i styrelsen, men det är rätt länge sedan. Nu är jag tyvärr inte så värst aktiv, men jag har bibehållit mitt medlemskap likafullt.
Idag kom medlemstidningen Syskonbrevet på posten. Där fick jag reda på att föreningen har öppnat en hemsida på den logiska adressen www.franciskus.fi. Besök den gärna för mer information. Det gäller bara att hålla reda på namnets stavning - först c, sedan s och så k.

Veckans anekdot: Bara en frass ...

Min morfar stupade i kriget och efterlämnade tre döttrar i ålder mellan sex månader och sex år. Mamma var den mellersta. Hon brukar berätta att hon växte upp i en familj med bara kvinnfolk: Mommo, hushållerskan Tyyne-täti (som senare blev min gudmor) och de tre flickorna. Den enda manspersonen i familjen var katten.
Och den var kastrerad.

Artikel om "klassresa"

I Kyrkpressen denna vecka (46/07) ingick på s. 14 en intressant artikel om antropologen och författaren Katriina Järvinens "resa" från arbetarklassuppväxten i Tammerfors' pingstkretsar till akademisk medelklass. Artikeln med rubriken Klassfrågor fortfarande relevanta finns också här - men bara i utdrag.
Jag har inga speciella kommentarer till artikeln, jag tyckte bara att den var intressant. En liten reflektion som fastnade är den om kulturskillnaderna:
I Finland är det traditionellt så att utbildning rankas högt. Då man i Sverige frågan "vad sysslar du med?" och i USA vill veta hur mycket folk förtjänar, frågar man i Finland efter vilken utbildning folk har.
Med min akademiska medelklassbakgrund var det här något som jag kände igen mig i. Men läs artikeln; det var väl det jag ville säga...

Seminarieinledningar - etik del 1c

Jag skrev nyligen ett inlägg där jag refererade etiska seminarieinledningar, men inte fick med khde Jouko Heikkinens kommentar. Den finns nu på sin plats på Hbt-bibeln, och kan där läsas i sitt sammanhang, men här är mitt referat som sådant:
Heikkinen säger sig hålla med huvuddragen av Raunios framställning, men kommer med några detaljpreciseringar. I sin avslutning säger han att det första budet bör vara grundläggande när man granskar äktenskapet och förhållandet mellan man och kvinna. Sanningsenlighetens (totuudellisuus) krav bör inom kyrkan gå före den moderna exegetikens modenycker. Den heliga Birgitta sade: "Herre, visa mig din väg och gör mig villig att gå den." Om vi lever ut katekesen, får vi en andlig frihet, där vi granskar världen med Guds ögon och som hans gåva.
Fortfarande skall jag återkomma till Vainio med kommentatorer.

Living messages

Children are the living messages we send to a time we will not see.
- John W. Whitehead
as quoted on the Literacy Site

S:t Martin och kaplanerna

Shane Claiborne skriver om S:t Martin av ToursGod's Politics. Det inspirerade mig till detta inlägg.
Martin, som uppkallades efter den romerska krigsguden Mars (lat. martinus: den som tillhör Mars), kom från en soldatsläkt (därav väl namnet) men hade som så många andra vid den tiden blivit kristen. Han föddes c. 315 i nuvarande Ungern, men hans slutliga hemstad Tours ligger i nuvarande Frankrike, liksom staden Amiens, där vändpunkten i hans liv inträffade.
När Martin i tjänsten kom till Amiens, mötte han en vinterkväll 338 en naken tiggare (se bilden - tyvärr en rekonstruktion, för jag hittade inget autentiskt foto av händelsen). Martin blev djupt berörd, skar itu sin soldatmantel och gav tiggaren den ena hälften. Enligt en variant av berättelsen fick han sedan en uppenbarelse där Jesus själv visade sig för honom iklädd mantelhälften. Hur som helst passar detta ihop med Jesu ord om att "vad ni har gjort för en av dessa minsta, det har ni gjort för mig" (Matt 25:40).
Martin insåg småningom att han inte kunde fortsätta som soldat, och blev i stället munk år 360. Han gjorde omfattande missionsresor i Gallien och grundade klostret Marmoutier utanför Tours när han mot sin vilja år 371 hade blivit utnämnd till biskop i staden. S:t Martin dog 397.
För oss kaplaner är S:t Martin viktig på ett lite speciellt sätt. Hans mantel (lat. cappa) var naturligtvis en viktig relik. Därför förvarades den i en speciell liten helgedom (lat. cappella) och övervakades av präster som hade detta som specialuppgift och därför hade titeln cappellanus. Från den titeln härstammar min tjänstebeteckning "kaplan". Kaplansgården i Borgå, där jag numera bor, ligger vid Kapellansbrinken - och "kapellan" är en äldre form av samma ord.
För den oinvigda kan jag berätta, att det i varje församling inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland finns en kyrkoherde, som leder församlingens verksamhet. I stora och medelstora församlingar finns det dessutom andra präster, som kan vara antingen kaplaner (med ordinarie tjänst) eller församlingspastorer, med mer eller mindre tillfälligt förordnande av domkapitlet. Se Frågespalten II.

Barn skriver till Gud 13

Gode Gud, var det du som hittade på att man kan kramas? Det är en bra grej. (Berit, 8 år)

News from ENI

Differ, but stay together, says gay U.S. bishop
Hong Kong (ENI 24.10.07). The first Anglican bishop to live openly in a same-sex relationship has described his consecration as a "remarkable experiment", and said it offered the worldwide Anglican Communion a chance to show that people with different experiences could coexist. "In this global village, while we have different experiences and histories, how are we going to live together?" Bishop V. Gene Robinson said in a speech in Hong Kong on 20 October. Robinson's consecration in 2003 by the US Episcopal (Anglican) Church as a bishop in the state of New Hampshire triggered the ire of many Anglican leaders particularly in Africa, Asia and Latin America.
Study by church-backed group links freer rice trade to hunger
Geneva (ENI 5.11.07). Trade liberalisation in rice has led to more hunger and poverty among subsistence farmers in at least three developing countries, the Geneva-based Ecumenical Advocacy Alliance has found in a study it carried out. The study into the effect of decisions to open national rice markets to foreign imports in Ghana, Honduras and Indonesia was released to coincide with a critical stage in world trade talks that continue in Geneva this week. "Access to adequate food and the means to acquire it are a basic human right which virtually all countries have agreed to defend," said Linda Hartke, the EAA coordinator. "This study confirms what we have suspected, that trade liberalisation has been used to create unfair conditions that directly violate this right which is fundamental for life."
Anglican leaders praise religion decision by Chinese communists
Hong Kong (ENI 7.11.07). A group of Asian and African Anglican leaders recently returned from a visit to China have praised a decision by the country's ruling Communist Party to include the word "religion" in its constitution. "This is a recognition of the increasing role that the Church plays in the nation's economic and social development," the Anglican leaders said in a statement issued after their 21-30 October visit. State media said the change had been made to meet the demands posed by the "new situation and new tasks". The Communist Party for a long time discouraged religion, because it was officially atheist. In recent years, however, Chinese leaders have said that religion can play an important role in creating a "harmonious society". The term is used by the Chinese leaders to refer to the need for economic growth to be accompanied by social cohesion.
Polish Protestants deplore posters denouncing Luther
Warsaw (ENI 7.11.07). Protestant leaders in one of Poland's largest cities have condemned a poster campaign denouncing Martin Luther, the 16th century German Protestant leader, as a blasphemer and heretic. "What would happen if someone hung placards outside a Catholic church attacking the 'blasphemy and heresy of John Paul II,' or the 'blasphemy of Muhammad' at a mosque? These actions are clearly illegal, yet the local council has said and done nothing," said Mariusz Maikowski, a pastor with the Seventh-day Adventist church in Lublin in eastern Poland. The posters were displayed throughout Lublin to advertise lectures by Ryszard Mozgol, an official with Poland's National Remembrance Institute, the body charged with dealing with the records of the communist-era secret police.
Churches must offer hope says HIV-positive Zimbabwe pastor
Harare (ENI 8.11.07). The Rev. Maxwell Kapachawo is the first known religious leader in Zimbabwe to declare publicly that he is living with HIV and he is using radio and television to spearhead a campaign to combat stigmatisation of those who have the disease. The pastor is national coordinator of the Zimbabwe Network of Religious Leaders Living with or Personally Affected by HIV/AIDS (ZINERELA). It has 181 members but Kapachawo is the only one to have publicly declared his HIV status.

ENI Online - http://www.eni.ch/

Påven Johanna om behovet av kyrkan

Signaturen Påven Johanna, en av bloggarna på Motkulturfonden, skriver ett färskt inlägg om Kyrkan och Jokela. Efter att ha räknat upp exempel på all den hjälp som Jokelaborna fick och får av kyrkan, församlingen, prästerna och kyrkobyggnaden fortsätter hon:
Är det någonstans här som frågan “Vad ska vi med kyrkan till?” känns alldeles malplacerad? Alla glömmer att fråga. Men frågan är kanske inte malplacerad för att man kan ge den ett självklart svar genom att rada upp det jag nämnde ovan, och säga att kyrkan visst har en uppgift som tröstare, stödjare, finnas-tillare, hopp-i-hopplösheten och att vi nu bara fått ett alldeles konkret exempel på det här. Kyrkan behövs. Punkt slut.
Har man med ett sådant resonemang redan gått med på tanken om kyrkan-som-behöver-berättiga-sin-existens-med-att-vara-till-nytta? Mitt i kriser och katastrofer blir nytto-frågorna på något sätt stumma och meningslösa. Då verkar det inte finnas någon tvekan. Plötsligt är kyrkan mitt i byn.
Jag har aldrig varit i Jokela. Jag vet inte hur kyrkobyggnaden ser ut, jag känner inte till gudstjänstbesökarstatistik eller hur trevliga prästerna är. Jag vet inte heller hur många procent av invånarna som hör till någon kyrka eller som kanske skulle svara “ja” på frågan “tror du på Gud?” All den här statistiken förlorar sin mening när sorgen och det oförklarliga drabbar.
Det enda som tycks klart är ljusen på stranden och att människorna söker sig till varandra. Är det kanske kyrkan som hittar kyrkan? Hittar sig själv igen?
Tack, fru påve!

Xanthias 3

[Abba Xanthias] sade: "Hunden är bättre än jag, för den hyser kärlek och dömer inte."
- ur Ökenfädernas tänkespråk

Inga julkalendrar...

I fjol skrev jag om något som tydligen är aktuellt också i år - hur förkastligt det är med julkalendrar!
Det är alltså inget fel på kalendrarna som sådana, det är ordet som jag vill stryka. Det heter nämligen "adventskalender"! Skillnaden är betydande ...

Holy Cow!

Thanks to Rain

Bible Knowledge 17

These statements about the Bible were written by children
and have not been retouched or corrected
(i.e., bad spelling has been left in).
Solomon, one of David’s sons, had 300 wives and 700 porcupines*.
* concubines

Om mina andra bloggar

Jag har gjort lite tekniska förnyelser i Predikantbloggen. Utseendet är s.g.s. samma som förr, och innehållet precis det samma, men upplägget är lite klarare, tycker jag.
Jag funderar lite om det finns behov av Hbt-bibeln på finska - i en ny blogg i så fall, skulle jag tro. Men jag tvekar, för det vore en hel del arbete med översättningen. Eller är någon intresserad av sådant?
Prästbloggen avslutades oförhappandes efter bara nio månader i bloggosfären. Jag skrev både om dess början och dess slut - samt lite där emellan.
Nu leker jag med tanken att starta "Nya prästbloggen", där varje bloggare skulle skriva (minst) ett inlägg i månaden, säg. Med tillräckligt många skribenter kunde aktiviteten vara tillräckligt hög för att intressera läsare. Eller?
En viss konkurrenssituation skulle eventuellt uppstå i förhållande till Kyrkpressens bloggportal - men mina egna erfarenheter visar att det kanske behövs ett lugnare alternativ ...

Ferment in the world

There will never cease to be ferment in the world unless people are sure of their food.
- Pearl S. Buck
as quoted on the Hunger Site

W.W.J.D.

Helsingfors kyrkliga samfällighet, alltså de lutherska församlingarna i hufvudstaden, lanserar nu på fredag 16.11.07 en treårig kampanj kallad Tro, Hopp och Kärlek.
Kampanjen har redan på förhand fött en del förvånade och upprörda känslor, bl.a. p.g.a. den skjorta som finns på bilden (hämtad från Uusi Suomi). Två män ligger till sängs med varann och undrar vad Jesus skulle göra i deras situation. Att texten är på engelska, inte finska, har dessutom fått en del purister att reagera.
Dessutom har en del förment respektlösa formuleringar på affischer och annat material (som att kalla Jesus för "Jesse") fött reaktioner.
Tanken bakom kampanjen är förstås god. Helsingfors är det område i landet där utskrivningen ur kyrkan är kraftigast och medlemsprocenten i församlingarna som lägst - det torde t.o.m. finnas områden där mindre än hälften av befolkningen hör till kyrkan. De traditionella formerna skaver för många, och därför gör man den här imageputsningsattacken.
Frågan är bara om det räcker eller om det är det som man borde göra. Kanske det vore viktigare att se över också innehållet i "produkten", inte bara förpackningen?
Hur allvarligt står Helsingforsförsamlingarna bakom budskapet på skjortan?

Yhteys-liikkeen kuulumisia

Yhteys-liikkeen puheenjohtaja, rovasti Liisa Tuovinen, lähetti s-kirjeen liikkeen jäsenille. Seuraavassa otteita siitä.
Hyvät ystävät,

[...] Piispainkokouksen parisuhdelakityöryhmän käynnistämä prosessi alkaa selvästi tuntua. Uudessa Tiessä käytiin koko kesän vahvaa keskustelua, enimmäkseen tietysti seksuaalivähemmistöjen oikeuksia vastaan. Kotimaassa ja monessa seurakuntayhtymän lehdessä on myös teema noussut esiin. Seuratkaa näitä puheenvuoroja ja vastatkaa tai etsikää joku, joka jaksaa vastata. Nämä, jotka vetoavat Raamattuun sellaisena kuin he sen ymmärtävät ja hakevat todisteita 'parantuneiden homoseksuaalien' eli biseksuaalien tarinoista eivät muuta mieltään. Heidän kirjoituksistaan ahdistuneet suuret ryhmät kaipaavat kuitenkin argumentteja oman sydämensä puolustajaksi. Tästä syystä kirjoittaminen on tärkeätä.
- Vähintään yhtä tärkeätä jos ei vielä tärkeämpää on olla kuulolla ja tunnolla omassa ympäristössänne ja nähdä, kuulla ja vastata! Tätä tulemme yhä enemmän tarvitsemaan tulevana vuonna. Keskustelu tulee voimistumaan, se on osa piipainkokouksen projektin suunnitelmaa.

Olette ehkä myös tietoisia siitä miten rajua vastakkainasettelua ortodoksisen kirkon piirissä on ollut. Ryhmä ihmisiä on vaatinut, ettei ainakaan ortodoksinen pappi saa antaa nimeään Yhteyden listoille. Näinhän nimittäin tapahtui heti jo Yhteyden alussa. Ryhmä ortodokseja otti rohkeasti kantaa samoin kuin suuri ryhmä Porvoon hiippakunnan ihmisiä. 'Porvoossahan' kuohunta on myös ollut vahvaa.
Iloinen uutinen ja tehtävä, joka tulee antamaan paljon työtä tulevana vuonna liittyyy 'Eurooppa forumiin' eli 'European Forum of Lesbian and Gay Christian Groups'. Olemme olleet mukana kutsumassa tätä foorumia Suomeen, sen perinteisenä kokoontumisaikana joka on helatorstaista seuraavaan viikonloppuun eli 20.5.-24.5.2009. Tämän kokouksen suunnittelussa ja toteutuksessa tarvitsemme paljon vapaaehtoisia.

Kutsumme teitä Yhteyden syyskokoukseen, joka pidetään Helsingissä, [...] piispainkokouksen parisuhdeseminaarin aattoiltana, tiistaina, 27.11. 2007 [...]
Kokouksen tärkeä painopiste on siinä, että haluamme kuulla siitä, mikä tuntuma meillä itsekullakin on kirkkojen kenttään, omaan ympäristöömme ja mitä toimintastrategioita tuleva vuosi vaatii. Virallisemman kutsun ja vähäiset liitteet saatte vielä myöhemmin.

Sitten vielä kaksi asiaa:
- Yhteys tarvitsee ensi vuodeksi sihteerin. Hanna-Leenan on saatava keskittyä opintojensa päättämiseen. Kuka teistä voisi olla välttämätön sihteerimme ?!
- Tarvitsemme myös ehdottomasti varoja. Jokainen euro on hyvin tervetullut. Älkää halveksiko pienten lahjojen arvoa. Tili on Ålandsbanken 660100-3120458.

Sydämellisesti
Liisa Tuovinen
Syyskokouksen tarkan paikan ja ajankohdan sensuroin tästä, jotta turhilta mahdollisilta mielenosoituksilta vältyttäisiin. Tieto tulee varmaan vähitellen julkisuuteen, ja minulta kysymällä saanee vastauksen, mutta en ota julkistamisvastuuta itselleni.
Mainittu Uusi Tie -lehti on Kansanlähetyksen äänenkannattaja. Kotimaa on puolestaan yleiskirkollinen.
Kirjeessä olevat linkit ovat minun käsialaani.

Kyrk-te

- Vad dricker tedrickarna när de andra dricker kyrkkaffe?
- Laudamus Te!
(Tack till Niclas Nylund!)

Ulrika om Hbt-bibeln

Ulrika från Uppsala kommer med en intressant och trevlig kommentar till Hbt-bibeln:
Mycket intressant läsning. Jag återkommer nog till denna blogg flera ggr och läser mer.
Jag tycker ofta att debatten kring sådana här "känsliga" frågor blir lite obehaglig då många ser saker antingen svart eller vitt och har svårt att se utanför sina egna skygglappar.
Jag håller inte nödvändigtvis med dig i alla tolkningar du gör, men det spelar ingen roll. Du verkar liksom jag vara noga med att påpeka att det handlar om din tolkning och inte nödvändigtvis den absoluta sanningen. Problemen uppstår ju ofta när människor tror sig ha hela bilden, hela sanningen och att deras tolkning är den enda rätta. Ännu sorgligare blir det ju när man kanske har den åsikten automatiskt p.g.a. samfundstillhörighet et.c. och inte själv har reflekterat så mycket kring det hela.
Vi är ju som kristna alla lika betrodda av Gud att läsa och tolka Bibeln men ingen känner hela innebörden av texterna utom Gud. Så vi får helt enkelt göra vårt bästa, vara ödmjuka inför varandra och försöka att inte glömma bort att tolka bibelordet utifrån kärnan - Jesus - Guds oändliga kärlek.
M.v.h
Ulrika :)
Tack ska du ha! Du har helt rätt i att det inte spelar någon roll om man håller med alla åsikter eller inte, det viktiga är att hålla sinnet öppet för att också andra kan ha sanning i det de säger. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Jag vet att jag inget vet.
På bloggen Hbt-bibeln har jag en annan policy vad gäller kommentarer än här. I dess profil skriver jag: Genom att skriva kommentarer till inläggen kan du kommunicera med mig; kommentarerna kommer dock inte att publiceras. Därför svarar jag på kommentaren här.

Chicago valde heterobiskop

Häromdagen valde det episkopala stiftet i Chicago en ny biskop åt sig. Den blivande biskopen, Jeffrey Lee, 50, blir konsekrerad 2.2.08.
Annars skulle jag knappast notera denna nyhet, men en av Lees sex motkandidater var en lesbisk kvinna, Tracey Lind. Efter att den episkopala kyrkan tidigare i höst lovade avstå från att utnämna flera homosexuella biskopar än den nuvarande, var det rätt klart att Lind inte skulle väljas. Hon placerade sig ändå på fjärde plats av de sju kandidaterna.
AP rapporterar på 365gay och Washington Post. Se också www.bishopforchicago.org

On Living a Perfect Day

You have not lived a perfect day, even though you have earned your money, unless you have done something for someone who cannot repay you.
- Ruth Smeltzer
as quoted on God's Politics

Norska kyrkomötet börjar

De svenska och finländska kyrkomötena har avklarats under de senaste veckorna utan att jag så mycket har kommenterat dem. En intressant nyhet från Sverige är förstås att en kyrkomötesblogg kommer att grundas (vilket både Karin Långström Vinge och Kyrkans Tidning rapporterar). Men den gäller från nästa session, antar jag.
Just nu är det ändå Den Norske Kirkes tur att ha kyrkomöte, berättar Kyrkpressen och KT. Ett ärende som kommer att behandlas är de homosexuellas ställning inom kyrkan - särskilt frågan om "vigselrätt", som Kp uttrycker det. Vad jag förstår handlar det dock inte om vigsel till äktenskap, utan om vigning till kyrklig tjänst - präst, diakon etc - av personer som lever i registrerat partnerskap. Detta ärende kommer enligt programmet upp på torsdag förmiddag (15.11.07). Vi får se hur det går.
Uppdatering: Efter att jag i en kommentar till Kp-nyheten påpekade det där med vigsel och vigning, försvann hänvisningen till hela frågan ur texten. Också ett sätt att lösa det...

Herre, Du är bland oss (1990)

Herre, Du är bland oss och ger oss Din kropp.
Herre, lär oss ge vår kropp för Dig.
Herre Jesus, ta vår lovsång.

Herre, Du är bland oss och ger oss Ditt blod.
Herre, lär oss ge vår själ till Dig.
Herre Jesus, ta vår lovsång.

Herre, Du är bland oss och ger oss Din Ande.
Herre, lär oss ge vår ande åt Dig.
Herre Jesus, ta vår lovsång.
Kommentar: Det här är naturligtvis en nattvardssång. Tyvärr minns jag inte de exakta omständigheterna kring den. Det är möjligt att den ingick i den ungdomsmässa som jag skrev vid den tiden - men jag är inte säker.