I Borgå simhall

Vi har en modern simhall här i Borgå. Barnbassäng, bubbelbassäng, rutschkana, vågmaskin, ångbastu ...
Jag hade lyckats undvika ett besök under de dryga fem år vi har bott här hittills, men idag var hela familjen i simhallen. Det var riktigt trevligt; barnen roade sig kungligt och frun och jag roade oss åt dem. Nu är vi alla lite trötta.
En orsak till att jag har undvikit badstränder, simhallar och liknande ställen är att jag har haft en oro för att förväxlas med en badboll. Men nu när jag med besked har blivit medelålders, är oron också borta. En medelålders gubbe som jag kan inte förväntas se ut som en adonis. Ta mig som jag är, alltså.
Något gott har fyrtioårskrisen fört med sig.
Något som aldrig upphör att förvåna mig i simhallar och andra delvis könssegregerade ställen är att kvinnlig personal - städerskor o.dyl - har tillträde till männens omklädningsrum om det är av tjänsten påkallat (vilket det var idag). Det omvända skulle väl aldrig kunna tänkas!
Vi har nog en bit kvar till verklig jämställdhet...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaaaa...nu när du säger, så ska jag nog se till att någon städare kommer in till kvinnosidan å tjänstens vägnar. Du har verkligen rätt med Din iakttagelse. Tack, Kalle!
(Andra möjligheten är ju den att könssegregerande regler följs!)
Trevligt att höra att ni hade en fin dag.

Anonym sa...

Nä, det skulle jag inte kunna tänka mig att ha en karl städandes där jag duschar eller byter om!!! Kan de va så att vi är så vana att de är kvinnor som sköter överallt? Från bebis till ålderdom? Men männen kommer ju:)

Kalle af sa...

Du kan ha en poäng. Men om den ena skall få klara sig utan att "ofredas", skall väl den andra också göra det.

Det är ju nog ett större principiellt problem för mig än ett praktiskt - men i alla fall.

Pilde sa...

Jou - jag har också funderat på dethär många gånger... De är liksom samma praxis i KokCola också!