Seminarieinledningar - etik del 1c

Jag skrev nyligen ett inlägg där jag refererade etiska seminarieinledningar, men inte fick med khde Jouko Heikkinens kommentar. Den finns nu på sin plats på Hbt-bibeln, och kan där läsas i sitt sammanhang, men här är mitt referat som sådant:
Heikkinen säger sig hålla med huvuddragen av Raunios framställning, men kommer med några detaljpreciseringar. I sin avslutning säger han att det första budet bör vara grundläggande när man granskar äktenskapet och förhållandet mellan man och kvinna. Sanningsenlighetens (totuudellisuus) krav bör inom kyrkan gå före den moderna exegetikens modenycker. Den heliga Birgitta sade: "Herre, visa mig din väg och gör mig villig att gå den." Om vi lever ut katekesen, får vi en andlig frihet, där vi granskar världen med Guds ögon och som hans gåva.
Fortfarande skall jag återkomma till Vainio med kommentatorer.

Inga kommentarer: