Ny arbetsansökan

Jag lämnade in en arbetsansökan till idag, förutom stiftssekreterartjänsten på domkapitlet. Den här gången gäller det tjänsten som branschsekreterare för vuxenarbete och kulturKyrkans central för det svenska arbetet (KCSA) vid Kyrkostyrelsen i Helsingfors.
KCSA hette tidigare Stiftsrådet i Borgå stift och var en del av stiftsadministrationen, men flyttade över till Kyrkostyrelsen för ett år sedan sådär. I det sammanhanget flyttade några stiftssekreterartjänster (bl.a. den som jag har sökt) över till domkapitlet, och de övriga bytte namn till branschsekreterare. Jag är inte särskilt förtjust i någondera beteckningen; de är alltför krångliga och byråkratiskt intetsägande.
Ansökningstiden gick ut idag, och vi är sammanlagt nio sökanden. Alla de andra råkar vara kvinnor. När kantor Ingmar Hokkanen hörde det, citerade han Lukasevangeliet, när Elisabet säger till Maria: "Välsignad är du bland kvinnor!" Vi får se hur det går. Jag har rätt goda chanser - naturligtvis inte p.g.a. mitt kön, utan p.g.a. mina meriter.
Stiftssekreterartjänstens andra ansökningstid pågår ännu två veckor, och där har ännu ingen annan sökande anmält sig.
Om jag skulle få båda tjänsterna vet jag inte ännu vilken jag skulle välja. De har båda sina för- och nackdelar. Men kanske de beslutande organen väljer för mig genom att jag får endast den ena eller ingendera. Få se, som sagt. Människan spår, Gud rår.

8 kommentarer:

Anonym sa...

"Mellan två jobb" som Segemyhr sa... :)

Kalle af sa...

Fast i lite annan innebörd, får man hoppas... :-)

Tre jobb, förresten, om man räknar med mitt nuvarande!

Anonym sa...

Det här hör inte alls hit, jag vet, men är du släkt med Gustav af Hällström? :)

Anonym sa...

Ain't we all mellan två jobb, asså?! Lycka till med dina, Kalle!

Anonym sa...

Inte hör det här hit heller... Varför talar finlands wv.luth kyrka envist om "jordfästning"? Var det inte sånt som man gjorde med såna som man trodde skulle "gå igen", man fäste dem med en påle vid marken? Varför duger inte "begravning"? Finns det alternativ till "av jord är du kommen..." och de där tre skovlarna? Kan inte en välignelse till den sista vilan vara ljus och fylld av hopp, inte "syndens lön är döden"? Frågar nyligen avlidna fasters brorsdotter.

Anonym sa...

Lycka till med ansökningarna! Du ska se att nu går det vägen!

Kalle af sa...

Yvonne:
Vi är alla släkt, vi af Hällströmar. Gustav är min fars kusin.

Battery och Guni:
Tack!

Brorsdottern:
Det här skall jag svar på i ett särskilt inlägg, tror jag. Vi återkommer - hoppas du orkar vänta lite...

Anonym sa...

Jo tack, jag orkar vänta!