Folk med idiotiska åsikter finns det överallt

Det är inget fel på närpesbor i gemen. Folk med idiotiska åsikter finns det överallt. Den här råkar nu vara från Närpes.
Uppdatering: Den sydösterbottniska person som jag anklagade för intellektuell bristfällighet klagade i sitt blogginlägg över hur Närpes håller på att förstöras genom alla utlänningar och muslimer som kommer och firar ramadan. Jag reagerade emotionellt på detta. Det borde jag kanske inte ha gjort.
Jag är dock inte den enda. Tydligen har moderatorn på hennes bloggportal beordrat henne att ta bort de inlägg det rör sig om med hänvisning till att det rörde sig om hets mot folkgrupp. Vilket det gjorde. Detta är orsaken till att min ursprungliga länk inte längre fungerar.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jass, du har hittat min andra blogg ser jag. Får en präst kalla andra medmänniskor för en idiot, nej då är det ingen bra präst, så gör inte våra präster iallafall, fråga Lillsjö.

Kalle af sa...

Är en rasist en medmänniska, menar du?

Rasismen är idioti. En rasist är därför per definition en idiot, oberoende av IQ.

En bra präst skall kunna säga sin åsikt vid behov, tycker jag. Din åsikt i frågan är irrelevant för mig.

Anonym sa...

Vem har sagt att jag är rasist?
Jag talar ju bara om hur det är här i Närpes just nu.
Men man får aldrig klaga på utlänningar, då är man en rasist medetsamma. Du måste gå in och se efter vad jag har svarat på alla komentarer, så kanske du blir lite klokare då.

Kalle af sa...

Jag har läst. Det blev inte bättre.

Men du behöver inte oroa dig. Jag brukar inte läsa din blogg och kommer inte att göra det framöver heller. Jag blev tipsad om det inlägg som jag länkade till, och så reagerade jag på det.

Anonym sa...

Då jag själv är gift med en "utlänning" jag du, Kalle, nog anta vad mina åsikter om Stinas kommentarer om utlänningar är... Det jag däremot ville fråga dig är hur mycket nytta du tror det gör att kalla henne en idiot och rasist? Nytta menande att visa ett bättre alternativ till henne. Och ja, en rasist är fortfarande en medmänniska. Om alla som har åsikter och värderingar som går emot Herres ord INTE är medmänniskor, vem blir då kvar? Vi behöver inte tycka om vad de gör eller tror, men jag tror ändå på att de är våra medmänniskor och det bästa vi kan göra är att möta dem med kärlek (även om vi tycker de gör fel). Vad tror du?
(hoppas du inte raderar detta då jag använder ett nick, men du vet var du hittar mig iaf, så jag menar inte att vara hemlig).

Kalle af sa...

Nick duger.

Du har helt rätt; nyttan är marginell. Ordvalet var emotionellt betingat, och var väl närmast en något ogenomtänkt reaktion.
Och det är klart att rasister är medmänniskor; frågan var provocerande och ställd till sådana som inte erkänner olika främlingar som medmänniskor.

Anonym sa...

Ingen fara, tro mig jag förstår din reaktion. Det kommer upp en hel del mindre smickrande namn på folk i mitt huvud också när jag stöter på folk som uttrycker rasistiska åsikter (nu menar jag då generellt sett), mycket pga min egen relation till "utlänningar" (nu är jag ju själv utlänning i detta land, men tänker på när jag var i Finland och folk hade problem med att jag gift mig och fått BARN med en afrikan/svart/mörkhyad - vad namn man ju kan använda som inte menas negativt)... Det hjälper ju inget, det vet jag, ibland blir man bara arg. Och ledsen också egentligen

Anonym sa...

Ehh...lögik? Eller logik?
Islam är ingen ras, det är en religion. Alltså är man inte rasist om man har problem med religionen islam, man kan ha problem med ondskan i islam tex.

Alltis kul att hitta en blogg som visar på dubbelmoral och intolerans.

Kalle af sa...

Personen i fråga hade inte problem med religionen islam, utan med bosnier. Det är en form av rasism.

Luka(s) sa...

Med tanke på det Jesus verkar kalla fariséer idioter ("Ve er, ni laglärda, som har tagit nyckeln till kunskapen. Själva har ni inte gått in, och dem som ville gå in har ni hindrat." Luk 11:52) och den inte alltför blida reaktionen över dem som drev handel i templet kan man kanske konstatera att det är helt okey att ibland faktiskt kalla en spade för en spade.

Den som aldrig på skarpen säger ifrån kan inte försvara de svagare, hur gärna han än vill.

Anonym sa...

Ja, jag blev uppmanad att ta bort mina inlägg, så du fick ju som du ville då, men då tycker jag du ska föregå med gott exempel du också och ta bort det här, men se det går inte.
Ok, vi måste anmäla det här inlägget då till moderatorn, så får han avgöra det. Det finns många skallerbyttor ute i världen, och du vet inte riktigt vad det här handlar om sist och slutningen.

Anonym sa...

Föresten, du gör ju narr av självaste Bush du och jämför han med ett hästashul, är det riktigt som det ska vara här inne, tror nog inte det, har aldrig sett en präst bära sig åt på det viset, så gör nog inte våra präster här i Närpes. Och föresten ska en riktigt troende inte behöva sminka sig full, dom ska väl vara narurliga precis som Gud har skapat dom. Jag behöver inget smink, jag är som jag blev född till.

Kalle af sa...

Moderatorn på bloggen.fi kontaktade mig redan igår, och jag har föregått med gott exempel genom att formulera om inlägget.

Du skriver någonstans (på din blogg, kanske det var) att du har skrivit ut dig ur kyrkan. Det gör du som du vill, förstås, men därmed kan du inte längre tala om "våra" präster.
Dina åsikter om "riktiga troende" har precis det värde man ger dem.
Dessutom har du (medvetet?) missförstått den sminkade kvinnans funktion i bildserien du ondgör dig över.

Men jag är inte förvånad.

Anonym sa...

Men hur var det med Buch och hästashule? Det fick jag inte veta. Och ja, jag har gått ur kyrkan p,g,a många orsaker som jag nog inte kan tala om här på bloggen då blir det ett jäkla ståhej, men det är jag bara glad för, behöver ju inte betala nån kyrkskatt längre. Tjohej!

Kalle af sa...

Tjohej på dig.