News: South Africa to allow gay marriage

Reuters informs us that "South Africa's cabinet has given the green light for a bill allowing gay marriage, which would make it the first country in Africa to accord homosexual couples the same rights as their straight counterparts."
"The cabinet decision puts South Africa on course to join a handful of mostly European countries that allow same-sex marriage, making it the first to do so in Africa, where homosexuality remains taboo and opponents decry gay unions as 'un-African'.
South Africa's high court said in December same-sex unions must be allowed under the country's constitution - widely considered one of the most liberal in the world.
It said parliament had one year to change the current definition of marriage, which says the union is between a husband and wife, and that if it failed to act, the law would be automatically changed to include same-sex unions."

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte om/hur jag ska kommentera inlägget om att Sydafrika ska godkänna homo äktenskap, antar att du också godlänner sådana, också jag understöder. Men visst skall kyrkan viga!
Kul bara att hitta din blogg. Jag sitter i församlingsrådet och testade valmaskinen och Helene Liljeström och jag hade likadana värderingar. Dessutom är jag religionslärare

Kalle af sa...

Välkommen som läsare! Du verkar vara intelligent - vilket ju brukar definieras som en som har samma åsikter som jag! :-)
Kommentera gärna mera om du har något på hjärtat.

Anonym sa...

I think we need a pro- gay Hitler in a lot of countries. Force the laws to include all gay rights.

Marika sa...

Tänk att ett land där fram till för några år sedan en svart och en vit inte ens fick använda samma toalett snart kommer att godkänna homoäktenskap. Fast det är klart, håller man på att förändra sin inställning i en annan stor fråga så kanske man är så inne i det att en omställning till hit eller dit inte känns så märkbart.

Och det är ju klart att homosexuella ska få ingå äktenskap. De har ju samma skyldigheter som heterosexuella så då ska de självklart även ha samma rättigheter!

Kalle af sa...

Coco:
A Hitler? Well... while I sympathize with the agenda, I rather think that the cure, in that case, would be worse than the decease...

Marika:
Så sant, så sant.

Anonym sa...

Hej Kalle! Jag tycker att din blogg börjar inrikta sig allt mer på homosexuellas kyrkliga rättigheter. Detta är absolut inget jag har nånting emot, är bara lite nyfiken på varför. Ligger denna grupps rättigheter nära ditt hjärta av någon orsak, har du till exempel många homosexuella bekanta?

Kalle af sa...

Varför... hmmm... Jag har inget direkt svar på det. Jag brukar inte gå omkring och fråga mina bekanta vem de knasar med eller vem de dras till, om de inte självmant kommer fram med det. Jag vet därför inte så mycket om mina bekantas sexualvanor eller -inriktning. Men jag tror inte att homosexualiteten är markant överrepresenterad juat i min bekantskapskrets.

"Denna grupps rättigheter" är för mig nog bara en del av en större strävan efter rättvisa och rättfärdighet. Att det har handlat mycket om just det på sista tiden hänger väl ihop med att det å ena sidan har hänt en del på området som tarvar rapportering, och å andra sidan skulle behövas mer diskussion om saken, så inte motståndarna vinner på walk-over.

Anonym sa...

""Denna grupps rättigheter" är för mig nog bara en del av en större strävan efter rättvisa och rättfärdighet."


Kalle? Rättfärdighet, enligt vem?

Anonym sa...

Monica!

Förlåt om det låter hårt, men det är en relevant fråga.

Hur kan du vara med i församlingsrådet och dessutom vara religionslärare, men samtidigt gå emot självaste Fadern?!

Kalle af sa...

Bengt:

Ordet "rättvisa" kritiserar du inte. Det är bra. Det har tydligen inte ens du hittat någon grund för.

Rättfärdighet enligt Gud. Det handlar om den kärlek till nästan som du och dina gelikar tydligen anser vara så flummig.

Ändå är den Gyllene regeln, som så väl passar in i just detta sammanhang, allt annat än flummig. Och det Dubbla kärleksbudet är motiveringen till att följa Gyllene regeln.

Flum flum flum, det behöver du inte säga. Börja älska i stället. Såsom Fadern har älskat oss.

Anonym sa...

Kalle, rättvisa kan lika gärna vara med också. Vems rättvisa och vems rättfärdighet?

Rättfärdighet enligt Gud är att följa Bibeln. Så det är omöjligt "Rättfärdighet enligt Gud", som du säger.

Gyllene regeln tar inte bort synden och gör den rättfärdig.

Varför säger du att jag tycker kärleken mot sin nästa är något flummigt? Det har jag aldrig sagt eller visat att det skulle vara så. Tvärtom, vill jag visa vad Gud säger. Men att ljuga är inte kärlek mot sin nästa.

Jag älskar, och vill hålla mig till sanningen och berätta om den. Bibeln är klar och inte flummig.

Kalle af sa...

Jag är glad om du inte anser kärlek vara flummigt. Kanske det var någon annan kommentator som har kommit med det intressanta påståendet. Jag har inte menat att ljuga, utan jag har misstagit mig på denna punkt och ber om ursäkt för det.

Nu minns jag förresten vem det är som har sagt så. Jag tänker inte nämna hans namn, för då hittar han säkert på något nytt sätt att fortsätta sin mobbningskampanj mot mig, trots att han är portad här på bloggen.

Som sagt: Förlåt mig, Bengt! Det var ett ärligt misstag!

Det övriga du skriver återkommer jag till - timmen är sen.

Anonym sa...

Ingen fara Kalle!

Det var inte riktat mot dig att du ljög.

Utan att jag inte vill ljuga, utan helt enkelt säger vad som står i Bibeln.

Jag förlåter dig 490 ggr. ;-)