Sandell anmäld för dk

Som mina läsare vet, blev jag av kaplan Halvar Sandell uppmanad att inte ta del av nattvarden på min gudsons konfirmation 1-2.9.07. Detta var början till det s.k. nattvardsbråket, som har pågått bl.a. i media. Jag har väntat på att biskopen och Sandell skulle ta sig en pratstund, men det har dröjt. Idag kom det fram varför.
Det är nämligen så att domkapitlet i Borgå stift (dk) har tagit emot en klagan mot Sandell och undersöker nu om den är befogad eller inte. Mycket mera än så vill varken dk eller Sandell säga. Detta berättar Kyrkpressen idag (31.10.07). Däremot avslöjas inte orsaken till klagan eller vem dess upphovsman är. Man kan spekulera i att "nattvardsbråket" är en bakgrundsfaktor, men det kan också handla om något annat. Angående upphovsmannen kan jag bara säga att det inte är jag - mer vet jag inte.
Få se hur länge behandlingen tar och vilket slutresultatet blir.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Domkapitelsbehandlingar i sådana här ärenden är tråkiga.
Upphovsman eller -kvinna?

Kalle af sa...

Vi får väl se vem det är...

Och tråkigt är det förstås. Principiellt värre är ändå behandlingar i världsliga domstolar.

Anonym sa...

Faktiskt något överraskande med anmälan.

Du har nog rätt i att världsliga domstolar är sämre för behandlingen.

Anonym sa...

Det är inte den här kvinnan i alla fall, som är den eventuella upphovsmannen!

;)