Ulrika om Hbt-bibeln

Ulrika från Uppsala kommer med en intressant och trevlig kommentar till Hbt-bibeln:
Mycket intressant läsning. Jag återkommer nog till denna blogg flera ggr och läser mer.
Jag tycker ofta att debatten kring sådana här "känsliga" frågor blir lite obehaglig då många ser saker antingen svart eller vitt och har svårt att se utanför sina egna skygglappar.
Jag håller inte nödvändigtvis med dig i alla tolkningar du gör, men det spelar ingen roll. Du verkar liksom jag vara noga med att påpeka att det handlar om din tolkning och inte nödvändigtvis den absoluta sanningen. Problemen uppstår ju ofta när människor tror sig ha hela bilden, hela sanningen och att deras tolkning är den enda rätta. Ännu sorgligare blir det ju när man kanske har den åsikten automatiskt p.g.a. samfundstillhörighet et.c. och inte själv har reflekterat så mycket kring det hela.
Vi är ju som kristna alla lika betrodda av Gud att läsa och tolka Bibeln men ingen känner hela innebörden av texterna utom Gud. Så vi får helt enkelt göra vårt bästa, vara ödmjuka inför varandra och försöka att inte glömma bort att tolka bibelordet utifrån kärnan - Jesus - Guds oändliga kärlek.
M.v.h
Ulrika :)
Tack ska du ha! Du har helt rätt i att det inte spelar någon roll om man håller med alla åsikter eller inte, det viktiga är att hålla sinnet öppet för att också andra kan ha sanning i det de säger. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Jag vet att jag inget vet.
På bloggen Hbt-bibeln har jag en annan policy vad gäller kommentarer än här. I dess profil skriver jag: Genom att skriva kommentarer till inläggen kan du kommunicera med mig; kommentarerna kommer dock inte att publiceras. Därför svarar jag på kommentaren här.

Inga kommentarer: