Artikel om "klassresa"

I Kyrkpressen denna vecka (46/07) ingick på s. 14 en intressant artikel om antropologen och författaren Katriina Järvinens "resa" från arbetarklassuppväxten i Tammerfors' pingstkretsar till akademisk medelklass. Artikeln med rubriken Klassfrågor fortfarande relevanta finns också här - men bara i utdrag.
Jag har inga speciella kommentarer till artikeln, jag tyckte bara att den var intressant. En liten reflektion som fastnade är den om kulturskillnaderna:
I Finland är det traditionellt så att utbildning rankas högt. Då man i Sverige frågan "vad sysslar du med?" och i USA vill veta hur mycket folk förtjänar, frågar man i Finland efter vilken utbildning folk har.
Med min akademiska medelklassbakgrund var det här något som jag kände igen mig i. Men läs artikeln; det var väl det jag ville säga...

Inga kommentarer: