Jag skrev 3.9.07 om tvisten mellan Halvar Sandell och mig. Vid inlägget finns gott om kommentarer för och emot.
Sedan dess har det kommit en hel del reaktioner också i media och på bloggar. De jag känner till samlar jag nu i detta inlägg. Vecka 36
Sedan dess har det kommit en hel del reaktioner också i media och på bloggar. De jag känner till samlar jag nu i detta inlägg. Vecka 36
3.9: Kyrkpressen har nappat på och rapporterar under rubriken Sandell och af Hällström i nattvardstvist. Och det inflyter kommentarer också där...
Sandell menar att jag citerar honom orätt; att han skulle ha talat om "sakral" i st.f. "sakramental" gemenskap. Det är möjligt att jag har hört eller minns fel, och jag beklagar i så fall. Skillnaden är dock en nyans, och ändrar inget i sak.
4.9: Bloggaren Annette Kronholm-Cederberg, kallad Netti, skriver om saken både på bloggen.fi och på Kyrkpress-bloggen.
Bloggaren Björn Heselius skriver under rubriken Kristi kropp för dig utgiven.
Bloggaren Linus Stråhlman rubricerar sitt inlägg Kyrkan.
5.9: Bloggaren Kajsa Kronlund tangerar tvisten i inlägget Onsdag.
6.9: Hufvudstadsbladet rapporterar om Nattvardsbråk mellan prästerna i Borgå stift, och Radio Vega Östnyland tog upp saken på nyhetsplats (om jag låter nymorgnad är det för att de ringde och väckte mig).
Den ovannämnda Kp-artikeln publicerades också i pappersupplagan (nr 36/07).
Aktuellt 17 (i Radio Vega) har ett långt inslag om saken (9'50"-15'56"), och Netti bloggar igen: "Plocka åt sig" oblat och vin (finns också på bloggen.fi).
Bloggaren Hans Ahlskog uttrycker sin åsikt i inlägget Öppen vs. sluten kommunion.
7.9: I Hbl skriver Björn Månsson ledarsticket Halverad nattvard, där han bl.a. uppmanar mig att anmäla Sandell för domkapitlet.
Helsingin Sanomat rubricerar Ehtoollisesta syttyi riita Markuksen seurakunnassa (i papperstidningen 8.9.07, s. A19). Här diskuteras det också.
Bloggaren Christoffer Skuthälla bloggar om Nattvardsbråket.
8.9: Bloggaren Tomas von Martens skriver att det är Dags för kyrkan att visa vad man står för, och uppmanar också han till en dk-anmälan.
Sandell kommer med en komplicerad teknisk argumentation när han i Hbl svarar Månsson, som i sin tur ironiskt prisar Sandell för hans "lättfattliga" utläggning (s.29). Också en annan insändare berör tvisten.
9.9: Den för läsarna av denna blogg inte helt obekante Henrik Perret kommenterar härvan på sin blogg. Jag har varit lite förvånad över att det sker först nu, men han ger en förklaring på detta.Vecka 37
Bloggaren Vesa Ollikainen hejar på Perret.
11.9 skriver Gitta Dahlberg - stadsfullmäktig (sfp) i Helsingfors - en insändare i Hbl med rubriken Nattvarden inte Sandells privata fest. Rubriken säger väl allt.
Programmet Radiohuset på Radio Vega ställde en nätfråga om saken. Responsen hittar du här.
12.9 kommenterade biskop Gustav Björkstrand tvisten i Aktuellt på Radio Vega (7'30"-9'25" av bandet) och i TV-nytt på FST5 (8'20"-10'35"). Han är (naturligtvis) på min linje.
Kotimaa rapporterar från biskopsmötet och nämner nattvardsproblematiken.
13.9 tar Jakobstads Tidning upp saken under den sedvanliga rubriken Nattvardsbråk i Borgå stift, och Vasabladet publicerar samma artikel. Och sura kommentarer kommer.
Kp uppdaterar å sin sida: Kyrkans image lider av grälen. Och genast minst ett dussin kommentarer...
Dan-Anders Ventus bloggar med den berättigade frågan Hur orkar Sandell?
Nå, han tycks dock åtminstone orka uttala sig i radio. Aktuellt behandlar frågan (0'33"-2'17"). Sandell: Biskopen har fel, rubricerar Yle den skrivna nyheten.
14.9: Bengt Rönnback skriver en ledare i JT under rubriken En märklig incident.
Svenska folkpartiets partistyrelse (!) har behandlat frågan, berättar Yle; inslaget i Aktuellt 17 finns här (9'45"-12'11"). Bloggen Motkulturfonden kommenterar detta.
Biskop Mikko Heikka i Esbo kommenterar i allmänna ordalag i blogginlägget Avoin ehtoollispöytä.
15.9: Signaturen Mamman med björninnehjärta skriver en insändare i Hbl under rubriken Nådemedlen - ett såll eller en famn? Bakom signaturen döljer sig modern till min gudson; hon använder signatur för att skydda sin son, inte sig själv. Hbl förkortade hennes insändare; den oförkortade versionen hittar du här.
16.9: Bloggaren och kollegan Catharina Englund funderar kring vem som är Värdig nattvardgäst? (också på Kp-bloggen).Vecka 38
17.9: Hbl publicerar insändaren Respektera prästerna som håller på Guds ord, skriven av Pirkko Anttinen.
Helsingfors kyrkliga samfällighets medlemstidning Kirkko ja Kaupunki skriver under rubriken Voiko ehtoollista käyttää vallan välineenä?
Perret skriver ett nytt blogginlägg. Filosofiprofessorn Lars Hertzberg bloggar om saken. Detsamma gör jag.
18.9 publiceras en intervju med Halvar Sandell (Kyrkans nattvardspraxis är en fars) och en med mig (Storm kring nattvardsbordet) på pod.fi. Intervjuare är Patricia Högnabba.
I Hbl publiceras två insändare: familjerådgivaren Anita Björkestam menar (med hänvisning till mig) att det är Bra med rakryggade personer, medan teol.dr. Sven-Olav Back anser att Herden skall leda fåren och kritiserar Dahlberg (11.9) och "Mamman" (15.9).
19.9 har nyheten spridit sig utanför landets gränser. QX.se tar upp frågan i artikeln Finländare allt mer positiva till homosexuella.
20.9 ingår tre insändare i Hbl. Gitta Dahlberg och Siv Fagerlund svarar S-O Back (18.9), medan Christian Schönberg anser att Sandell måste anmälas för domkapitlet, om inte av mig, så av någon annan.
Stig Kankkonen skriver en artikel i Kp med rubriken Reflektioner vid nattvardsbordet. När jag för ovanlighetens skull gillar vad han skriver, skriker de konservativa högt.
I Kp 38/07 (s. 5) ingår också flera insändare som anknyter till tvisten. Trettioen personer undertecknar insändaren Vad kan kyrkan bejaka? Jan-Erik Back är den förste av dem och Halvar Sandell återfinns på sin alfabetiska plats. Asta Eriksson skriver Till Halvar Sandell. Nils Östmans insändare Hur bilägga tvister när folk är osams hör väl också med i skaran.
Kerstin Lindén bloggar om Ett enda bröd och Pappa Peter3 om Nattvarden och Odjuret (20.9.07 kl. 08:53:11).
21.9 anknyter Jan-Erik Andelin till nattvardsbråket i Borgåbladets ledare Låga trösklar eller andligt slipstvång?Vecka 39
Bengt Lund skickar en SMS-insändare till Hbl: Dags för lista?
I aktualitetsprogrammet Obs. på FST5 intervjuar Anna Bäck (4'49"-13'42") biskop Gustav och teol.mag. Linda Lawast-Slotte, tidigare medlem av kyrkomötet. På programmets hemsida kan man rösta om och skriva respons på frågan Inom kyrkan finns olika åsikter om kvinnliga präster, välsignelse av homosexuella par och vem som har rätt till nattvarden. Kan det leda till splittring inom kyrkan? Responsen hittar du här.
25.9 intervjuas Sandell i programmet Svar på tal på Radio Vega av Patrik Schauman.
26.9 ingår två insändare i Hbl. Teol.dr. Jürgen Römer kritiserar Månsson (7.9) och mig och stöder Sandell i Kyrkan liknar inte en kristen kyrka. S-O Back (18.9) får svar av Lotta Wilenius i SMS-insändaren Kärleken lyser med sin frånvaro.
27.9: Kp 39/07 publicerar två insändare kring temat på s. 5. I den ena, Inblick i nattvarden, rekommenderar John Lasén (en av de 31 underskrivarna 20.9) ett visst bibelstudium om nattvardsproblematiken. I den andra, Irrlära exkluderar från nattvarden, träder Joakim Förars åter fram. Han kritiserar Kankkonens utläggning (20.9) och min dåliga smak, "otroliga motivering" och vägran att ta emot förlåtelse för min "acceptans av den sodomitiska synden".
29.9: Fyra insändare i Hbl. Monika Pensar-Granroth, aktiv i Gemenskapsrörelsen, svarar Römer (26.9): För oss har förlåten rämnat. Ulf Wikström vill bort från en massa obegripliga tekniska termer och uppmanar: Skriv så att man förstår! I SMS-insändare menar Carita Wörlund att Guds ord, inte prästers homofobi, är grunden för tron, medan Eva Hisinger-Jägerskiöld (min klasskamrat, förresten) har fått nog av käbblandet och inåtvändheten och (tyvärr) skrivit ut sig ur kyrkan.
30.9 publicerar "Folkets Dagblads" tecknare Leif Sjöström en skämtteckning i Vbl. Den jämför "aktuella religiösa demonstrationer": buddhistmunken som kämpar för mänskliga rättigheter i Burma, den fanatiska islamisten som kräver död åt dem som skymfar islam - och så i Borgå stift en präst som säger "Jag skall väl inte behöva ge nattvard åt kaplan af Hällström om jag inte vill" ...Vecka 40
4.10: Debatten fortsätter i Kp 40/07 (s. 5). Biskop Gustav besvarar J-E Back et consortes (20.9) i insändaren Vad kyrkan bejakar; hans svar går ut på att vi skall se först så får vi se sen. Kankkonens artikel (likaså 20.9) kritiseras i två insändare, Fler reflektioner av Kristian Norrback och Kring nattvardsbordet av Roger Pettersson. Dan Fellman stöder "de präster som vågar säga sanningen i vår tid" i insändaren Bara ett evangelium.Vecka 41
I Bbl skriver Monika Holmström en insändare med rubriken Diskriminering i kyrkan, där hon kommenterar Andelins ledare (21.9). Två citat: "I Svenskfinland tycks det vara vanligt att allt som någon kan uppfatta som uppstudsighet betraktas med avsky, avståndstagande och skräck. Karl af Hällström har därför fått kritik som enbart tycks basera sig på den på finlandssvenskt håll vanliga fegheten. Men frågeställningen är värd att kämpa för [...]". "Attityden hos Halvar Sandell [...] visar på ett grovt diskriminerande förhållningssätt som många är oroade över [...] Här undrar man varför kyrkans ledning vägrar ta sitt ansvar och diskutera frågan [...]".
10.10: I en SMS-insändare i Hbl skriver Gunilla Lagerspetz att hon har gjort samma som Hisinger-Jägerskiöld (29.9) och av samma orsak.
11.10 skriver biskop Gustav en kolumn i Kp 41/07 (s. 4) under rubriken Nattvardens gåva. Citat: "Alla försök att i vår tid återinföra Lilla bannet, dvs. möjligheten att utestänga någon från nattvarden, måste bestämt avvisas. Ingen enskild präst har för övrigt haft den rätten, utan den har tillkommit hela församlingen." I samma tidning (s. 5) ingår insändaren Hets mot folkgrupp? där Ulf Särs kommenterar en detalj i det öppna brevet till biskopen (20.9), nämligen uttrycket "den s.k. hbt-ideologin", som "är skrämmande likt talet om zionistiska konspirationer på 30-talet."Vecka 42
18.10: Nu tycks debatten närmast gå vidare i Kp. I nr 42/07 (s. 5) ingår några insändare. Schönberg (se 20.9) skriver Domkapitlet, gör något! med vilket han menar att Borgå stift skall befrias från "Sandell och hans gelikar". I var sin insändare tar Regina Kreander (Vad kyrkan bejakar) och Stig-Olof Fernström (Det frågtes blott ...) ställningen till biskopens svar 4.10. Ingendera är nöjd. Fernström (en av de 31 underskrivarna 20.9) tycker inte att frågan besvarades med varken ja eller nej, och Kreander anför en mängd bibelställen för att få fram samma slutsats.Vecka 43
25.10 skriver Sandell en debattartikel i spalten Teologi och kyrka i Kp 43/07 (s. 13). Rubriken är Nattvarden är Herrens Nattvard. Udden är riktad mot biskopens kolumn 11.10, eftersom Sandell anser att biskopen inte tillräckligt hänvisade till bekännelseskrifterna. I slutet får också jag mig en släng av sleven. Mer här.Vecka 44
1.11 ingår i Kp 44/07 flera saker som anknyter till nattvardstvisten. Den intressantaste nyheten (s. 7) är att Sandell har blivit anmäld för dk. Mer om detta här. Också på insändarsidan (s. 5) finns ett par grejer: Förars hävdar att Björkstrand vilseleder om prästens plikter och kommer med "snudd på förtal" mot Sandell. Biskopen själv skriver om Halvar Sandells artikel om nattvarden, med budskapet att han i sin kolumn 11.10 "hade ett av redaktionen starkt begränsat utrymme till förfogande", att han inte kan besvara Sandells argumentering p.g.a. klagan mot denne, och att varje konfirmerad medlem har rätt till nattvard.Vecka 48
26.11 rapporterar Kp (29.11 på s. 7 i papperstidningen 48/07) att den klagan som har kommit in angående Sandell inte leder till disciplinära åtgärder, utan dk flyttade över ärendet till biskopens bord.
29.11 tilldelar så biskopen Sandell en skriftlig anmärkning. Detta berättar KT, Kp, Vbl/JT och Internytt. Själv kommenterar jag här.
30.11 berättar Hbl (s. 4) och Bbl om anmärkningen.Vecka 49
Netti bloggar på bloggen.fi och kyrkpressen.fi: "Sakligt och snyggt gjort, biskop Gustav."
5.12 kommenterar Sandell biskopens anmärkning på s. 7 i Kp 49/07. Intressant nog har själva anmärkningen inte kommit fram i pappersupplagan av Kp, endast på nätportalen (se 29.11). Sandells kommentar har rubriken Kristen tro väcker alltid anstöt. Jag kommenterar kommentaren med att konstatera att Sandell är obotfärdig.Vecka 50
13.12 ingår en relevant insändare i Kp 50/07, s. 5. Den är skriven av Fernström och Perret och är rubricerad Anmärkning eller uppmuntran? Skribenterna uttrycker sin besvikelse över anmärkningen och över biskopens motiveringar. De undrar om biskopen inte borde vägleda de präster som "efter bästa förmåga försöker förkunna omvändelsens nödvändighet" i st.f. att ge dem offentliga anmärkningar.Vecka 51
20.12 besvarar biskopen i Kp 51-52/07 (s. 5) prostarnas kritik från veckan innan. Han skriver att de "antyder mot bättre vetande att Sandell skulle ha fått anmärkningen för sin predikan vid konfirmationen." Tvärtom fick Sandell den för sitt handlande som bryter mot kyrkolag och -ordning. "Det är en självklarhet att en präst skall följa såväl kyrklig som samhällelig lagstiftning," skriver biskopen, som lovar återkomma med "en längre artikel efter helgerna".
4 kommentarer:
Hmm, jo. Läste Perrets inlägg. Nu är jag icke så bibelsprängd att jag vet om synden graderas i Bibeln. Förmodligen inte. Annars skulle jag fråga Vänd om-gänget om det är en större synd att vara otrogen hetero än att vara trogen homo.
Fantastisk inslag i aktuellt idag också... refererat här.
Det är stor skillnad på motkultur och antikultur, tack...
Förlåt! Det var verkligen inte meningen! Nu har jag korrigerat namnet på er blogg.
Skicka en kommentar