Jag tycker inte om den jag blir

På Kyrkpressens bloggportal har jag upprätthållit en blogg. Jag var en av dem som i vintras blev ombedd att vara med i initialskedet, vilket naturligtvis hedrade mig. I början speglades Kalles kyrkliga kommentarer dit direkt.
Problemet blev att det nästan genast började komma hätska kommentarer. Det har jag bloggat om tidigare - jag blev kallad både det ena och det andra. Det senaste var att jag för ett par dagar sedan antyddes vara ateist.
Jag märkte med mig själv att jag började gå till motangrepp med personliga påhopp också jag - och sådant gillar jag inte! De som har hoppat på mig har alltså lyckats att få mig att bli som de - och jag tycker inte om den jag då blir!
För att skydda mig började jag redan tidigare idka självcensur, och nu får det vara helt och hållet. I stället för att blogga om olika aktuella och intressanta saker på Kp, speglar jag hädanefter Predikantbloggen dit. Och det får räcka.
Tack för mig - ni vinner!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har full förståelse för din frustration. Tyvärr verkar det som om Kyrkpressens i och för sig säkert välmenande bloggportal har blivit ett näste för intolerans och osakligheter. Efter att ha gjort några försök att följa med händelserna där för att veta "vad folk talar om" har jag lämnat det därhän. Det tjänar helt enkelt inget till att reta upp sig på den eländiga diskussion som förs där. Tyvärr, måste man väl tillägga. Det hade varit bra med ett fungerande kyrkligt diskussionsforum på finlandssvenska.

Anonym sa...

Hej Kalle! Vi har diskuterat här hemma och vi förstår att en dålig atmosfär smittar av sig, man kan ju inte ta emot vad som helst, men vi förstår dej! Min man och jag tycker att det är bra att det åtminstone finns en (1) präst i Borgå stift som visar barmhärtighet mot personer med avvikande sexuell läggning. Genom vårt arbete har vi kommit till att det måste vara så här. När man studerar ett sjökort, måste man titta runt sig på omgivningarna också, annars kan det ju hända att man går på grund... Hälsningar,

Kalle af sa...

Basse:
Just så där är det.

Kerstin och Erik:
Tack ska ni ha!
Och tack, Kerstin, för limericken på Kp! Den betydde mycket just då...

Anonym sa...

Hej Kalle!

Igår på natten, när jag tittade på Kp:s blogg, såg jag nästan enbart predikningar kvar på din blogg. Var bestört. Nu förstår jag varför Du har ändrat på bloggens innehåll. Personliga anklagelser är hårda att ta emot och de kan ofta vara mycket svåra att ändra på - hur ska man argumentera emot dem, hur ska man gå till väga? Inte vinner Kp:s bloggportal något med din självcensur. Trevlig samvaro där med alla bloggare är inte mera en självklarhet. Jag är besviken - på Kp:s bloggportal.
Frågorna ovan är början till att personliga anklagelser - argumenta ad hominem - är oacceptabla.
Känner stor sorg för Kp:s bloggportal och för Din skull, som har tagit där fram så mycket k r i s t e t!
Herren med Dig, broder!

Anonym sa...

Din röst behövs också i fortsättningen. Ofördragsamheten och hjärtlösheten vinner INTE.
Vila dig och samla kraft. Du har stöd.

Anonym sa...

Johan och Åsa A. Westerlund hälsar och önskar också bättre stämningar i diskussionerna i framtiden. Det är visserligen viktigt att inte låta KP-bloggen helt tas över av dem som trakasserat bl.a. dig, men du har väl gjort din insats för en tid åtminstone.

Anonym sa...

Hej Kalle!
Jag förstår dig också, i dag brände jag igen propparna rejält och tog av bara farten till ett bibelord att slå en "trätobroder" i huvudet med. Det blir bloggpaus för mig också, för jag tycker inte om att bli en sur och grälsjuk bitch, och det är tungt att bli arg/bedrövad varje gång jag tittar in på KP-bloggen. Vi har rätt att tycka olika, men vi behöver inte drämma till så hårt och hänsynslöst som nu ofta är fallet, ofta med lösryckta bibelord som tillhyggen. Ha det bra!