Konkurrens om jobbet

Notis från domkapitlet:
Inom utsatt ansökningstid har tjänsten som sekreterare för gudstjänstliv och musik i Borgå stift sökts av kaplanen i Borgå svenska domkyrkoförsamling Karl af Hällström, teologie studeranden Kenneth Nygård, mus. mag. Jan Hellberg och biträdande rektorn vid Musikinstitutet Kungsvägen, kantor-organisten Marianne Sundroos.
Som bekant sökte jag tjänsten redan under den första ansökningstiden i juni. Nygård lämnade in sin ansökan förra veckan, medan Hellberg och Sundroos lämnade in sina nu de senaste par dagarna.
Nygård är inte formellt behörig, eftersom man bör ha en högre högskoleexamen. Honom kan vi alltså bortse från.
Sundroos känner jag inte, men om hon har en kantor-organistexamen har hon chanser. De förminskas däremot av att hon inte har arbetat inom kyrkan, åtminstone på senare tid. Jag vet ändå inte så mycket om hennes karriär.
Hellberg känner jag däremot. Han är inte kyrkomusiker till utbildningen, utan har jobbat som musiklärare på bl.a. Lärkkulla. Han har varit och är församlingsaktiv och leder Finska missionssällskapets ungdomskör Furaha sedan ett antal år tillbaka.
Själv har jag en omfattande församlingserfarenhet, mer än de andra, och förtrogenhet med stiftet mer än alla utom eventuellt Hellberg. Musikaliskt är jag däremot inte mer än en kunnig amatör.
Min preliminära bedömning är att det står mellan mig och Hellberg, men Sundroos är knappast chanslös hon heller. Det beror på vad beredningen och beslutsfattarna väljer att betona, och det ser vi om några veckor.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det var hård konkurrens från Hellberg... Önskar dig lycka till!

Anonym sa...

Du skulle platsa på Kyrkpressen....

Anonym sa...

Håller tummarna. Säger samma som Farsan, du är journalist också.. Bara så du vet! Kyrkpressen skulle garanterat få massor av nya läsare!!

Kalle af sa...

Icebell och Guni:
Tack!

Farsan:
Jaha? Syftar du på mitt sätt att skriva? Och var det förresten ett positivt eller ett negativt omdöme? :-)

Anonym sa...

definitivt positivt, kunde börja läsa blaskan i så fall...

Anonym sa...

Vi är nog många här på bloggen som hejar på dig! Lycka till!

Marika sa...

Ja då kanske behållningen skulle vara större än den roliga historien som står i kanten på framsidan.

Anonym sa...

håller tummarna för dej Kalle!!