Man tänker sig ofta den ortodoxa kyrkan (eller egentligen "de ortodoxa kyrkorna") som konservativa och oförändrade sedan urminnes tid. Ett visst fog finns det för den tanken, men den är både en styrka och en svaghet.
Det intressanta är att den konservatism som ortodox teologi företräder inte är ett intellektuellt fasthållande vid vissa teser och texter, vilket vi i den "västra" kyrkan (alltså katoliker och protestanter) är vana vid. De ortodoxa kristna har en konservativ - bevarande - inställning till gudsförhållandet, gudstjänsten och medmänniskan snarare än till dogmer. Därför är det kanske sist och slutligen inte överraskande att en oproportionerligt stor andel av dem som hör till Gemenskapsrörelsen har ortodox anknytning. Trots att bara en procent av Finlands befolkning hör till den ortodoxa kyrkan, är det betydligt flera än så som har skrivit under det nya ortodoxa Gemenskaps-uppropet. Detta anknyter till tidigare inlägg här och här.
Det intressanta är att den konservatism som ortodox teologi företräder inte är ett intellektuellt fasthållande vid vissa teser och texter, vilket vi i den "västra" kyrkan (alltså katoliker och protestanter) är vana vid. De ortodoxa kristna har en konservativ - bevarande - inställning till gudsförhållandet, gudstjänsten och medmänniskan snarare än till dogmer. Därför är det kanske sist och slutligen inte överraskande att en oproportionerligt stor andel av dem som hör till Gemenskapsrörelsen har ortodox anknytning. Trots att bara en procent av Finlands befolkning hör till den ortodoxa kyrkan, är det betydligt flera än så som har skrivit under det nya ortodoxa Gemenskaps-uppropet. Detta anknyter till tidigare inlägg här och här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar