Inför biskopsvalet

Så här inför biskopsvalet är det väl bara rätt att jag nämner följande:
Alla sju biskopskandidaterna höll radioandakter under de gångna par veckorna. Martin Fagerudds andakter är nu publicerade på Predikantbloggen under sina rubriker Ske din vilja, Lidandet och verkligheten samt Människovärdet.
De sju kandidaterna debatterar i TV2 och FST5 på måndag 11.9. kl. 20:35 i programmet FST Debatt! - när sju blir en.
Där ser du också min kandidat, Helene Liljeström. Det är hon som är kvinnan, om du undrar. Är det månne så att en kvinna är lika bra som sex karlar, eller hur skall situationen tolkas? Hmm…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det som förvånar mig i den här biskopsvalsruljansen är att det så sällan (jo, i någon insändare, har jag sett) påpekas att vi bör be att Guds vilja sker. Han ser väl till att den blir vald som Han önskar ha som vår biskop? Och förespråkare för olika biskopskandidater tror förstås att Gud vill att just deras kandidat ska bli biskop. Hm. Det kan gå som en gång när det var kyrkoherdeval i Karleby församling, och en bekant till mig som var missnöjd med utgången suckade: Så skedde alltså inte Guds vilja!

Kalle af sa...

:-)

Förstås skall vi be. För mig är det ändå självklart att Guds vilja sker. Den heliga Anden håller också detta biskopsval i sina händer. Ingen blir vald till biskop eller kyrkoherde mot Guds vilja.

Varför han vill att just den valda kandidaten skall väljas kan man sedan spekulera kring - är det för att bygga upp stift och församling eller kanske för att sända en prövning?

Marika sa...

Hur får man resonemanget att gå ihop? Dels sker alltid Guds vilja, men ändå ska man uppmunta folk att rösta (inte just i biskopsvalet, men annars). Tänk om det är Guds vilja att just jag ska skita i att rösta och vad händer om alla börjar tänka så? Hur uppmuntar man folk att rösta och upprätthålla demokratin samtidigt som man för fram budskapet om att Guds vilja alltid sker?