Nej nej nej nej nej!

AARGHH!
Preliminärt totalresultat enligt radionyheterna här och här:
Björkstrand 121
Perret 117
Åstrand 116
Liljeström 58
Schmidt 20
Laxell 16
Fagerudd 11
Björkstrand mot Perret i andra omgången, alltså, såvida inget räknefel föreligger och Åstrand skulle kila förbi.
Detta känns ändå som det sämsta möjliga scenariot. Vi får väl jobba för Björkstrand då, men nog känns det lite underligt om en pensionär skall efterträda en annan - men Perret får ändå helt enkelt inte bli vald! Det är bättre att välja en som är bedagad än en vars åsikter är det.
Mest skulle det väl ändå gräma om jag hade varit Åstrand-anhängare ...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen synd att yngsta ättelägget funderar på att bli hjälpledare inkommande säsong. För nu täcks jag väl inte skriva mig ur kyrkan? Ingen åldersdiskriminering, men varför är en pensionär överhuvudtaget uppställd? Vad vill folk med kyrkan överhuvudtaget? Lutar åt att den inte behövs... *suck*

Anonym sa...

Ojdå! Vilket lustigt scenario... fast så mycket lustfyllt kan inte heller jag inte se i paret B&P.

Anonym sa...

Gode Gud, hjälp oss!

Finns det plats för oss som vill framåt, och som vill se en kyrka utvecklas i samhället och tiden.

Nu kan man välja mellan fundamentalism eller stela paragrafer.

Är rentav chockad... men en kyrka förtjänar inte bättre ledare än vad de själva är och väljer.

Vem tar nu i det dåliga arbetsklimatet inom kyrkan? Vem diskuterar aktuella religiösa frågor? Vem tar upp frågan om prästerskapets skyddsarbetsplatser? Vem förändrar kyrkan och förhindrar flykten från den?

Anonym sa...

Beklagar din besvikelse. Men håll modet uppe och sök kraft i bön och förtrösta på Herren.

Anonym sa...

Kalle själv skrev:....För mig är det ändå självklart att Guds vilja sker. Den heliga Anden håller också detta biskopsval i sina händer. Ingen blir vald till biskop eller kyrkoherde mot Guds vilja.....

Kalle af sa...

Du som kommenterade anonymt - meddela namn eller signatur, annars blir kommentaren raderad enligt reglerna på denna blogg!

Anonym sa...

Bedrövligt... nu måste alla krafter sätas in för att P INTE BLIR VALD. Skulle vara så skadligt för stiftet på många sätt, både inåt MEN ÄVEN utåt!

Anonym sa...

Anonymous = Hieronymus då ifall signatur krävs :-)

Käre morfar, om ingen blir vald till biskop mot Guds vilja, då räcker det väl med att vi har bara en elektor! Gud sköter ju om att denne röstar efter hand vilja.

Eller så är verkligheten långt mer komplicerad.

Anonym sa...

Dina först två rader i det här inlägget beskriver bra min första reaktion...
Vilken tur att jag inte var med och röstade för nu kan jag ju klaga högt på hur det röstats men ledsamt att jag inte fick vara med och rösta för då skulle ju resultatet ha sett heeeelt annorlunda ut. ;-) Nå, i vår församling är det åtminstone en som går omkring och myser just nu...

Kalle af sa...

Inge:
Stanna hellre kvar och medverka till att den blir bättre...

Joanna:
Vi kan ju hoppas att det snart blir biskopsval igen - om tre år sådär.

Ano-Hieronymus:
Bra frågor. Jag har tyvärr inga bra och särskilt inga enkla svar.

Niklas:
Det ordnar sig...

Morfar:
Tycker du att jag talar emot mig själv?
Jag är besviken över att Guds vilja går emot min. Den känslan borde jag väl ha rätt till! Men jag är van, och jag hämtar mig nog snart.

Netti:
Jag håller med.

Janette:
Så är det ju oftast - en del myser, andra ryser...