Biskopsvalsdebatten i TV

Nu har jag sett biskopskandidaternas TV-debatt. En gång. Jag har den på DVD, så jag ska nog se om den.
Det första intrycket jag fick var - förutom att jag stöder rätt kandidat - att det stod rätt jämnt mellan flera av kandidaterna.
Perret skulle som biskop blanda sig i universitetens autonomi genom att komma med ukaser om hur undervisningen borde skötas.
Liljeström var den enda som utan att tveka skulle välsigna ingångna partnerskapsförhållanden. De flesta var däremot med henne i att godkänna sambopar som faddrar.
Perret lyckades provocera Liljeström genom sin klumpiga formulering som jämställde kvinnliga präster och Gudsförnekare. Han tog den tillbaka mycket snabbt (och säkert ärligt) med att hävda att det inte var så han menade, men skadan var redan skedd.
Laxell uttryckte sig väl, Åstrand likaså. Fagerudd var mjuk till sättet (såsom han alltid är), så det kom tyvärr inte riktigt fram vilka skarpsynta saker han sade (såsom han brukar).
Schmidt förvånade mig genom att påstå att han inte vet hur mycket han för tillfället får i lön. Jag förstår att lönen inte behöver vara den främsta motivationen att jobba - men ändå! Är det hans fru som håller koll på familjeekonomin? Hur klarar han då av sin församlings ekonomi? Hur skall han klara av stiftsekonomin?
Om jag skall utkora en segrare i debatten är det nog kanske Björkstrand. Visserligen är han onödigt konservativ i min smak, men han var kunnig och välformulerad och hade goda motiveringar till det han sade. Dessutom lyfte han fram vinklingar som de andra hade missat.
Jag hoppas att han skall kunna stå till tjänst som rådgivare av något slag när biskop Helene Liljeström tillträder....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Såg tyvärr inte hela debatten, men jag håller med dig i dina iakttagelser. Har haft Åstrand som favorit, men nu kändes Björkstrand och Laxell mest kompetenta tillsammans med Liljeström. Det är säkert den sociala kompetensen som framhävdes i rutan. Åstrand hade kanske lite låg profil. Fast det han sa var bra.

Perret verkar smart, men gjorde bort sig totalt... Och du har rätt om Pargaskyrkoherden (som lär vara mycket omtyckt!), det gav ett konstigt intryck av en ledare och administratör att inte ha koll på sin egen ekonomi... Eller på sant och falskt, vilkendera det nu var. Han kanske vet på 100 euro nära men inte om det är 3550 eller 3500.... :D I alla fall tycks han ha tillräckligt med lön eftersom han inte behöver tänka på pengar....

Kalle af sa...

Schmidt är en trevlig karl, jag vill absolut inte påstå något annat! Jag håller alltså med dig i det du skriver - vilket förstås är lätt eftersom du håller med mig...