Islossning i Norra Posten

Jag fick mig tillsänt (tack!) ett par urklipp ur lokaltidningen Norra Posten, som utkommer på fredagar i området mellan Oravais och Karleby. Där skriver khde Lars-Johan Sandvik i Nykarleby en kolumn med namnet Islossning.
Urklippen är från 1.9.06 och 15.9.06, då Sandvik behandlar homosexualiteten. Han eftersträvar helt tydligt en sansad och balanserad syn, vilket länder honom till heder. Det är en varmhjärtad andlig ledares skriverier som jag har framför mig. Nykarleby är att gratulera till en sådan kyrkoherde!
Ett par citat:
[...] det är mycket angeläget att vi inom kyrkan idag behandlar frågan nyanserat, respektfullt och värdigt ett samfund som vill gå i Jesu fotspår. [...] De som grundar sina resonemang och sina ställningstaganden enbart på de få ställen i Bibeln där homosexualiteten nämns har vanligen inga problem att bilda sin åsikt. [...] Men de flesta av dem som sätter in frågan i ett större sammanhang och djupare börjar sätta in sig i problematiken, t.ex. genom egna vän- och själavårdskontakter i frågan, får vanligen orsak att tala med mindre bokstäver och mera ödmjuka ord. Så har det gått för mig. [...] Kan [registrerat partnerskap] vara ett av kyrkans största problem för tillfället? Alternativet till partnerskap är vanligen en oreglerad sexualitet med alla dess många risker. (1.9.06)
Min ambition i de två spalter jag skrivit i ämnet är att bidra till mera eftertanke och till större respekt för de faktiska och konkreta svårigheter som homosexuella tvingas kämpa med. Jag hoppas på ett bättre diskussionsklimat från båda sidor. (15.9.06)
Vissa passager håller jag ändå inte helt med.
Vid sidan av den bibliska argumentationen är det vanligt hos dem som ställer sig helt avvisande att hänvisa till det naturliga och det normala. [...] Själv hör jag till dem som inte tror att någon vinner på att vi helt normaliserar homosexualiteten. Den är en avvikelse och att låtsas något annat finner jag onödigt. Men det finns oerhört många avvikelser i naturen och det är inte humant, rättvist eller speciellt kristet att behandla denna avvikelse extra strängt. (1.9.06)
Jag kommer inte ifrån att Bibelns ord, trots att de i atmosfär och attityder uttrycker den tidens totalt avvisande hållning, förmedlar någonting grundläggande då det gäller människans djupaste kontitution som man och kvinna. Äktenskapet är tänkt som ett förbund mellan kvinna och man och jag ser inte tillräckliga orsaker att i likhet med utvecklingen i Sverige försöka göra det könsneutralt. Jag anser alltså att vi skall bevara vigsel och äktenskap för kvinnans och mannens inbördes förbund men kan också inse att partnerskap behövs för samkönade förbund. (15.9.06)
Sandvik är verkligen ingen homofob, det står klart. Däremot bekänner han sig alltså till heteronormativiteten - homosexualitet är en avvikelse, heterosexualiteten är det normala.
Detta har jag behandlat i en radioandakt för en tid sedan. Ett citat därifrån:
Här är våra svenska bibelöversättningar av [1Mos 2] vers 18 inexakta. De talar om att ”mannen” inte skall vara ensam, medan den rätta översättningen av ordet ”adam” vore ”människa”. Att det är frågan om en man kommer fram först i vers 23, där Adam säger att han är en man (ish), och detta är en kvinna (ishá). Lite av ”Me Tarzan, you Jane”, alltså.
Av denna korrekta översättning ser vi förresten att också annan än heterosexuell kärlek kan motiveras med skapelseordningen. Människan är skapad till att längta efter tvåsamhet. Den biologiskt grundläggande tvåsamheten är naturligtvis mellan man och kvinna; utan den kombinationen skulle människan inte ha kunnat uppfylla Guds bud att föröka sig och uppfylla jorden (1Mos 1:28). Men det budet är nu uppfyllt. Det är rent av det enda av alla de bud som Gud har gett oss som vi människor har uppfyllt - och det till överdrift! Aldrig är det bra.
Men enligt den korrekta översättningen kopplas aldrig tvåsamhet och förökelse ihop på något absolut sätt. Också andra kombinationer än man-kvinna kan därför motiveras bibliskt.
Trots lite smolk i bägaren vill jag ändå tacka Sandvik, som mitt i bibelbältet skriver så här ljusa texter!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Sandvik i Nykarleby är bra. Han har mycket fina tankar kring det jag också tänker mycket på.

Kalle af sa...

Visst är han en bra karl!

Det betyder ändå inte att jag är av samma åsikt i precis allt som han säger - bara i det mesta.

Anonym sa...

Nej av allt kan man ju inte vara av samma åsikt.

Anonym sa...

Läser ibland Sandviks skriverier, tycker han uttrycker sig väldigt bra och finkänsligt. Verkar vara en präst som inte sticker under stol med att han är mänsklig (!), dvs med fel och brister som vi andra, tolererar annorlunda åsikter. Du verkar vara en lite liknande människa, gör säkert mycket gott här på bloggen - präster har traditionellt varit något otillgängligt (har det känts för mig i varje fall), präster som ni båda raserar sådana negativa sinnesbilder!

Anonym sa...

Men det är ändå just det där Mennet i alla sammanhang som alltid retar mest. Riktigt konsrvativa homofober är nästan bättre, dem vet man s.a.s var man har. Det som retar är ju att man är så tolerant och så förstående ända tills sista raderna eller meningen. I slutändan måste det ändå alltid komma fram att ni är nog godkända och accepterande MEN ni ska inte tro att ni är lika normala och bra som vi andra är. Kom nu ihåg att ni nog är avvikande i alla fall fast vi som är toleranta nog kan godta att ni finns. Det är sånt som retar gallfeber på oss, t.o.m fast ena av oss inte ens har gallblåsan kvar.

Kalle af sa...

Förståeligt. Jag hoppas att jag inte har gjort mig skyldig till detta?

Anonym sa...

Inte vad vi vet, du verkar ha lite svårt med det här att vara skenhelig :) Men om det nu sku händ nån gång så borde du nog veta vem du får i nacken och vi är inte lätt att tas med när det riktigt gäller :)

Kalle af sa...

OK, it's a deal! :-)