Smörgåstårtshelvetet

Igår fick jag något så ovanligt som en god smörgåstårta.
För mig finns smörgåstårtor i tre klasser. Förstklassiga smörgåstårtor är sådana som är helt goda att äta. Normala smörgåstårtor kan jag tvinga i mig för artighets skull, och för att det ofta är det matigaste jag får den dagen. Undermåliga smörgåstårtor är oätbara.
Den jag fick igår var alltså förstklassig. Dessutom var den vacker att se på. Tack, Jill!
Emellanåt bjuder folk på smörgåsar i stället, och det är ett mycket bättre alternativ! De är inte flottiga, klottiga klumpar där alla smaker är sammanblandade, utan smakliga, goda och lätta att äta snyggt. Och så blir man inte däst och illamående av dem heller.
Tidigare tyckte jag bättre om smörgåstårtor, men försök själv äta någon mat i medeltal en gång i veckan i tio års tid, sommar som vinter, och känn sedan efter om den är så njutbar längre.
Fast alla yrken har förstås sina avigsidor.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men du måste väl medge att tårtorna ändå är något speciellt. Själv älskar jag smörgåstårta (inte torra). Gör själv sm. tårtor i stället för grädd till våra högtider. Jag förstår dej, för litet och för mycket skämmer allt.

Kalle af sa...

Jag medger att de är något speciellt, men utan att specificera ...

Om prästen hoppar över smörgåstårtan ses det som oartighet och skymf - t.o.m. kaffekoppen skulle vara lättare att slippa. Jag förstår att de är festliga om man får dem ett par gånger om året, men det obligatorium som råder är oangenämt.

Alternativ efterlyses!

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med. Jag har alltid avskytt smörgåstårtor och skulle aldrig komma på tanken att bjuda på en sån. Tyvärr hjälper väl inte det dig. Du kan väl bara hoppas på att din församling läser din blogg och förstår vinken.

Anonym sa...

Som vegetarian har man möjlighet att tacka nej till allt möjligt som det bjuds på i tid och otid. Tyvärr leder det ofta till att folk börjar fråga varför jag är vegetarian, vilket jag kanske inte alltid har lust att förklara just vid matbordet. Jag vill ju inte vara oartig och förstöra andras aptit.

Anonym sa...

Fram för mera smörgåsar! Råg och andra goda smaker! Jag är inte heller någon stor vän av smörgåstårtor. Tycker det är en enda röra faktiskt. Sånt är godare att laga i ugn. Röran alltså. Som gratänger. Nåja, NÅGON smörgåstårta får väl vara kvar..

Kalle af sa...

Lotta:
Samma har jag som absolutist. Alkoholfritt betyder (alltför) ofta ljummet kranvatten, och utgångsläget är att jag som präst väl är en sådan tråkig frommis att jag inte dricker.
Men inte heller jag har lust att förklara allt om min alkoholist till far som lämnade sina dryckesvanor som arv till mig, vilket omöjliggör ett sansat drickande för min del...

Guni:
Gratänger! God idé, det hade jag inte tänkt på!

Marika sa...

Mer smörgåstårta åt folket! Finns det ingen sådan adress man kan skriva på?

Goda saftiga smörgåstårtor (till den kategorin hör mina) är goda. Men så äter jag inte smörågstårta oftare än ett par gånger per år heller.

Färdigtbredda smörgåsar man blir bjuden på är vanligtvis godare än de man gör själv. Förklara det om du kan.

Förslag på alternativ: matig paj med sallad

Anonym sa...

Det var därför jag inte ville bli präst ;)

Anonym sa...

F-n, man borde ha blivit präst. Jag älskar smörgåstårta. Och är inte absolutist.

Anonym sa...

Ojdå...jag brukar bjuda på smörgåstårta :(, icke självtillverkad ens. Det är så lätt att beställa från det lokala bageriet (har inte frågat om de lagar smörgåsar), jag tillbringar helst så lite tid i köket som möjligt. Stackars Johan (på dopet...).

Anonym sa...

Kan meddela dig Kalle att det finns nåt som är värre än smörgåstårta för oss präster i Sverige och jag vet inte om du känner till det men det är en slags smörgås som kallas landgång. Landgångshelvetet är ett välkänt fenomen för präster inom Svenska kyrkan. Det är en torr längre variant av formbröd med majonnäs och en massa fett i olika varianter. Har man tur finns det nåt slag av ätbar grönsak på. Detta är det helvete jag genomlider efter varje begravning. Som grädden på moset bjuds man efteråt på gräddtårta. Kan säga att den går fetbort. Så har vi det på andra sidan Östersjön. MVH Johan Husberg, Präst i Svenska kyrkan, Karlstad

Kalle af sa...

Jag hade hört ordet "landgång", men jag har aldrig smakat, vad jag vet. Låter ju inte särskilt roligt.

Alla har vi vårt kors att bära! :-)

Anonym sa...

Hej Kalle! Sitter och söker recept på smörgåstårtor inför dopet och hittar denna blogg!!! Vilken varning. Börjar nästan fnissa... Brukar bjuda släkten på pajer och sallader och tänkte nu variera med smörgåstårta. Stackars Måddi...

Kalle af sa...

Måddi? Mårten B? Hälsa honom...