Frågespalten IX: Abort i specialfall

Anne kom med en fråga till Frågespalten:
Hur skulle du råda i ett moraliskt dilemma som det jag hamnade i? Jag blev gravid trots att jag åt p-piller med en man som jag visste att jag inte ville dela mitt liv med. Jag gick till hvc för att få remiss för en abort, men råkade ut för en kristen läkare som vägrade remittera mig såvida jag inte berättade för pappan om graviditeten. Jag tyckte det var min sak, han var 11 år äldre och jag hade på känn att han gärna kunde tänka sig barn. Jo, det gjorde han och försäkrade på heder och samvete att han skulle ta sin del av ansvaret och alltihop. Jag lät mig alltså övertalas även om jag innerst inne visste att det där förhållandet inte skulle komma att hålla, speciellt inte med barn inblandade. Och det blev precis som jag befarade. Han fortsatte leva sitt liv som om ingenting hänt efter den första nyhetens behag-månaden. Hade vi inte fått barn ihop hade vårt förhållande strandat mycket snabbt tror jag, men nu höll vi ihop genom en graviditet till och i totalt sju år innan det helt enkelt inte gick längre. Men, frågan är alltså, hur skulle du råda i en sådan situation som jag var i då när jag blev gravid första gången? Göra abort eller föda ett barn till ett förhållande som man faktiskt vet inte kommer att kunna hålla?
Svåra frågor igen. Bra så. Här finns flera problemställningar: Kvinnans rätt till abort, mannens rätt att påverka beslutet om sitt barn, barnets rätt till liv, de eventuella föräldrarnas inbördes förhållande.
Jag vill börja med att konstatera att jag är för laglig abort. Den rättigheten får inte på något sätt begränsas med juridiska medel. Då skulle situationen spåra ur, de olagliga aborternas antal skulle öka och lidandet likaså. Sedan är det en annan sak att antalet aborter är för högt - men det måste vi hitta andra sätt att råda bot på. Abort borde man ta till endast som en sista utväg - att använda abort i stället för någon preventivmetod är nog ansvarslöst. I ditt fall är detta ju inte fallet, eftersom du åt p-piller, men ändå blev gravid.
Den som är gravid bör alltså ha en juridiskt (om än inte nödvändigtvis moraliskt) obegränsad rätt till abort.
Nå, efter detta konstaterande kommer de modererande synpunkterna. Det barn som den gravida kvinnan bär är inte endast hennes. Det har också en far, och även han har rättigheter i sammanhanget. Han kan avsäga sig sina rättigheter, exempelvis genom att ge sig av, men i grunden har han sådana. Kvinnan bör därför lyssna till honom innan hon fattar sitt beslut, och i ett förhållande borde beslutet helst fattas gemensamt. Jag förstår alltså hur läkaren tänkte, jag upplever att tanken är korrekt, men jag är inte helt säker på att det var läkarens sak att handla som han gjorde.
Sedan sätter jag ett litet frågetecken för utgångspunkten att man föder barn “till ett förhållande”. Självklart är det bäst för ett barn att det är flera vuxna som delar på uppfostrandets börda - för jobbigt är det! Lika klart är det att det är bäst om ifrågavarande vuxna kommer väl överens - ett kärlekspar är ju grundsammansättningen - för det ger barnet den psykiska trygghet som det behöver. Men bör inte barnet få födas för sin egen skull, inte för föräldrarnas? Skulle du vilja vara utan det barn som föddes?
Ändå tror jag att jag förstår vad du menar: att det redan från början lutade mot att mannen skulle bryta upp.
En lätt situation var du verkligen inte i. Det fanns tre grundlösningar: Göra abort, föda barnet och uppfostra det tillsammans med dess far, eller föda det och uppfostra det ensam. Du anade redan då att de två sistnämnda alternativen i praktiken var synonyma.
Hur skulle jag råda en person i motsvarande situation, undrar du. Jag skulle försöka hjälpa henne att för sig själv reda ut för- och nackdelar med alla alternativen. Jag har inte mandat att fatta något beslut för någon annan. Eventuellt skulle jag uppmana henne att behålla barnet, men jag skulle sträva efter att stöda henne oberoende av vilket beslutet än blev - för oberoende kommer hon att få det svårt på något plan.

40 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror en kvinna sällan ångrar en genomtänkt abort. Det vad hon och mannen också för den delen behöver förstå att det alltid följer en sorgetid efter ingreppet. Skuldkänslor är också vanliga efter aborter. Att befria sig själv från skuld genom att förlåta sig själv är mycket viktigt. Då behövs det stöd av kyrkans folk.

Anonym sa...

Tack för ett långt och bra svar! I princip var det ju vad jag gjorde, alltså vägde för- och nackdelar även om jag förmodligen skulle ha gjort ett annat val om jag gjort det helt och hållet själv. Jag visste innerst inne att vårt förhållande inte skulle kunna hålla, men jag visste också att jag skulle klara av att sköta barnet själv Det är klart att jag på intet sätt ångrar att jag fått mina barn, de är min stora glädje i livet, och överhuvudtaget är jag inte mycket för att ångra saker. Det jag ville belysa är att saker sällan är svart-vita, det finns många aspekter. Och även om en pappa självklart också ska ha rättigheter tycks det ändå som om det är mycket lättare fortfarande, som du ju skriver, för en man att avsäga sig rättigheterna till sina barn än för en kvinna.

Kalle af sa...

Lee:
Helt rätt. Jag håller helt med dig. Jag vil ändå peka på skillnaden mellan "sällan" och "aldrig", så ingen missförstår mig.

Anne:
Bra. Tack.

Anonym sa...

"Jag skulle sträva efter att stöda henne oberoende av vilket beslutet än blev", skrev pastor Kalle. Precis. Jag tycker att en omsorg om en medmänniska så långt som möjligt borde vara just nu. Därför känns det lite hypotetiskt att diskutera vad Kalle eller nån annan präst eventuellt skulle ha sagt år 1999. I Annes fråga döljer ju sig nånting annat. Varför frågar hon (eller du, Anne) sig nu år 2006, efter att ha fått ytterligare ett barn med samma man, vilken inriktning livet kunde ha fått för sju år sedan? Hur hanterar ni präster det här att människor i ett skede av livet starkt önskar - och först nu förstår -att livet i någon vändning kunde ha blivit annorlunda än det blev?

Anonym sa...

Oops. Det var tydligen kanske ännu mer än sju år sedan ... Men min undran kvarstår.

Anonym sa...

Erkki: det var inte det jag var ute efter, jag ångrar som sagt ingenting och önskar heller inte egentligen att något blivit annorlunda, det enda jag undrade över var det moraliska dilemmat, hur kyrkan, prästerna, kristna beaktar att det finns lika många olika fall som det finns olika människor. allt är inte svart eller vitt... ibland blir kvinnor gravida utan att ha planerat det, ibland har människor förhållanden utan att mena hålla ihop resten av livet.. ibland gör man saker mot bättre vetande... MEN det behöver knappast betyda att man vill leva om livet. Man gör sina val och får leva med dem. Jag ville bara ha en prästs syn på dilemmat, det var allt.

Anonym sa...

Om en kvinna trots användning av piller blir gravid, är det ju ett under! Är det inte Gud som ger livet? Jag tycker att abort i vilket fall som helst är att avbryta ett litet fosters liv, om man inte tror sig kunna ta hand om barnet kan man alltid låta det bli adopterat. Skydda livet!

Anonym sa...

Ett alternativ Kalle, som du glömde, var möjligheten att föda sitt barn, men låta det adopteras. Jag tänker t ex på det sorgliga fallet i Jakobstad för inte så länge sedan... Kvinnan försökte på allt sätt dölja sin graviditet, tog livet av babyn när hon fött hemma och dog själv på kuppen. Jag kände kvinnan. Jag hade inte kontakt med henne mera, men då när jag var barn hade vi det. Jag ska nog besöka hennes grav vid tillfälle.

Anonym sa...

Nå bra Anne, teoretiskt svar på hypotetisk fråga. Då var det jag som missförstod.

Anonym sa...

Att ha ett sexuellt förhållande med en person utan att tro på en framtid för den relationen: jag har svårt att tänka mig det förnuftiga i dethär, men människan är ju bara människa och känslor och vilja far ibland iväg med förnuftet något alldeles våldsamt som tydligen i dethär fallet.
Det är bra att du litet också kommer in på den linjen, Kalle, att månne inte barnet självt också har rätt till liv?! Livets mening är faktiskt livet självt, jfr Jobs bok i Gamla testamentet.

Anonym sa...

En präst ger fumlande och missvisande råd i en fråga där hans rättesnöre, Bibeln, har ett fullständigt klart svar. En annan talar om förnuft där det inte alls är fråga om att förnuftet ska avgöra. Hur är det möjligt?

Det som är synd ska nämnas som synd. För det finns en klart utstakad väg: syndabekännelse och avlösning. Ingen synd är så stor att den inte bars av Jesus på korset. Men abort finns inte med som någon väg enligt Bibeln.

Prästbröder, tänk på ert stora ansvar innan det är för sent!

Anonym sa...

Hej Kalle

Ta en titt på dessa bilder, scrolla ner en aning:

http://www.mttu.com/abort-pics/

Med fördel kan du även se på filmerna som i detalj visar hur ett barn slits ut i delar. Åtminstone jag började må dåligt.

Sen kan du ju fråga dig, ärligt och kontemplativt, what would Jesus say.

Anonym sa...

Vad innebär det konkret att den som är gravid ska ha en juridiskt obegränsad rätt till abort? Borde tidsgränsen höjas till strax före födelsen? Borde vilket skäl som helst kunna anges och godtas för att en abort ska utföras? Ordet "obegränsad" ger mycket obehagliga konnotationer. Därför hoppas jag att jag har missförstått något.

Anonym sa...

bästa Ola, innan du hoppar på mig med dina kommentarer kring det som jag i n t e har skrivit. Är det logiskt resonerat? Säger Bibeln att vi skall komma fram med osanning om vår nästa? Jag hade 1. detta om att ta ansvar som rubrik (vi präster vet nog vårt stora ansvar, andra kristna har också stort ansvar) 2. Sven-Olav däremot fattade att jag explicit frågade om barnets rätt till liv: det var min fråga till Kalle. Låt oss föra en saklig diskussion och Bibeln får gärna citeras. Jag är viss om att tolkningarna kan något (?) differera.

Kalle af sa...

Det är intressant att det åter är endast herrar som diskuterar. Var är damerna? Detta torde ju beröra dem minst lika mycket.

Henry, utgångspunkten var att förhållandet existerade och kvinnan var med barn. Angående det förnuftiga i förhållandet tänker jag som du, men det var inte relevant att ta upp den frågan längre.
Och det är klart att barnet har en rätt till liv. Det är dock inte den enda rättigheten i sammanhanget.

Ola, under min tid som präst har jag flera gånger fått vara med i sammanhang där abort har genomförts och också i sådana där detta inte har skett. Det har varit frågan om dop, jordfästningar, bikt, själavård m.m. Tro alltså inte att jag tar lätt på frågan eller att jag inte känner till mitt ansvar.

Christoffer, bilder på kirurgiska ingrepp är obehagliga. Det gäller också dessa. De fyller eventuellt en funktion om någon kommer ur villfarelsen att en abort skulle likna t.ex. en nagelklippning och vara oblodig och sanitär, men i övrigt vet jag inte riktigt varför man skall behöva utsätta sig för sådant. Chockeffekten uteblir snart och vi blir avtrubbade också på denna punkt.

Caye, jag kunde säkert ha uttryckt mig tydligare. Det jag menar är att jag stöder principerna i nuvarande lagstiftning i motsats till en restriktiv lagstiftning som driver aborterna under jorden, med olagliga och farliga aborter samt änglamakerskor till följd.

Anonym sa...

***Det är intressant att det åter är endast herrar som diskuterar. Var är damerna? Detta torde ju beröra dem minst lika mycket.***

Vad spelar det för roll? Blir en kritik av folkmordet i Rwanda ogiltigt om inga Rwandier deltar?

Problemet är att du automatiskt antar att det är en "kvinnofråga". Så ser inte jag på det - det är en fråga om det är rätt att släcka försvarslöst liv eller inte. Där skall fokus ligga i en sån här diskussion.

***Och det är klart att barnet har en rätt till liv. Det är dock inte den enda rättigheten i sammanhanget.***

Om barnet har rätt till liv, vad återstår då att diskutera?

Moderns rätt att ta sitt barns liv? Varifrån ploppade en sån rättighet fram?

Du skall inte ta den rättigheten för given - det är just den du skall argumentera för här.

Varför är det rätt att en moder utsläcker sitt barns liv?

***Christoffer, bilder på kirurgiska ingrepp är obehagliga. Det gäller också dessa.***

Och? Kirurgiska ingrepp är nödvändiga - här är det fråga om barn som offras på bekvämlighetens altare. Jag vet inte vilken analogi du försöker föra fram.

***Chockeffekten uteblir snart och vi blir avtrubbade också på denna punkt.***

Då har det verkligen gått långt.

Vidare vore det intressant att höra den teologiska grund du står på när det gäller ditt förhållande til aborter.

Anonym sa...

Se hur de kristna hatar varandra!

Bästa förståsigpåare, vad gör man i ett sådant fall där en fortsatt graviditet medför att moderns liv sätts i fara?

Anonym sa...

Henry, du skriver ordagrant: "Att ha ett sexuellt förhållande med en person utan att tro på en framtid för den relationen: jag har svårt att tänka mig det förnuftiga i dethär, ..."

Vad gäller det förnuftiga? Jag uppfattade det så att det inte är förnuftigt "att ha ett sexuellt förhållande med en person" osv. Min reaktion gällde hur detta förhållande beaktades i samtalet. Enligt Bibeln är ett sådant förhållande synd. En präst har i detta fall bl.a. Matt 18:15ff som vägledning för sitt handlande. Inget att överväga, inget att fråga sitt eget förnuft om. Var det fel uppfattat att din utsaga om förnuftet gällde just relationen i fråga?

Andreas, när har det blivit hat att varna och förmana? Mot bakgrund av Jak 3:1 finns det all orsak att påminna prästbröderna just om deras särskilda ansvar. Kallar du det hat, om jag ropar åt en vän som på sin fjälltur är på väg rakt mot ett bråddjup?

Anonym sa...

Abort som används som preventivmedel tycker jag att är fel, men jag är ändå för fri abort av den enkla anledningen att det i praktiken skulle vara omöjligt att begränsa aborterna till bara "de som har starka skäl". För vissa grupper tycker jag att alltid ska ges rätt till abort. Dit räknar jag bl a våltagna och psykiskt sjuka.

Vilka fall skulle isåfall ge rätt till abort? Våltagna? Våldtagna inom äktenskapet? De som haft sex under hot? Psykiskt sjuk mor? Psykiskt sjuk far? Dålig ekonomi? Graviditeten livshotande för modern? Missbildat foster? Hur som helst, någon form av generalklausul skulle behövas för att inte någon som verkligen bör få abortera ett foster ska hamna utanför någon grupp.

Denna generalklausul skulle leda till att någon form av myndighet ska behandla varje enskilt fall och därmed agera domare. "Du får göra abort, du också, men inte du." Jag anser att det i praktiken skulle vara omöjligt att göra snabba och rättvisa beslut.

Och om någon ska sitta och avgöra vem som ska få göra abort, borde det inte sitta en grupp människor då och bestämma vilka som får bli föräldrar? "Du måste göra abort, du måste göra abort, men du får föda".

Att begränsa rätten till abort helt eller delvis har dessutom långtgående konsekvenser. Kvacksalvare som i smyg erbjuder sina aborttjänster, kvinnor som åker utomlands för att göra abort, skammen över att bli gravid som ung. Och hur roligt skulle det vara att som vuxen få höra att man lever endast p g a att mamma inte fick göra abort?

Jag tror att det kyrkan, staten, sammhället och varje enskild förälder ska göra är att informera, ge ungdomar kunskap, se till att preventivmedel finns tillgängliga för alla, men sen också se till att det finns ett nätverk och stöd för dem som känner att abort inte är ett alternativ.

Kalle af sa...

Christoffer, det intressanta med könet på oss som diskuterar är att det på den här portalen är mycket få kvinnor som deltar i kommentardiskussionerna. Antagligen har de insett att det är ett sätt att ta stryk. Detta gäller inte specifikt den här frågan, utan i allmänhet. Marika, som förresten kommer med goda poänger, är alltså ett undantag.

En annan faktor än barnets rätt till liv som bör komma fram i denna diskussion är moderns rätt till liv (som också Andreas nämner) - hur väljer man om man inte kan rädda både mor och barn? Den katolska kyrkan torde argumentera för att låta modern dö om barnet därmed kan räddas. Jag är nog av motsatt åsikt.

Hur är det sedan med sociala faktorer? En kvinna som helt klart är inkapabel att ta hand om ett barn - säg en grav alkoholist eller en narkoman - skall hon beviljas abort? Eller skall barnet dömas till vanskötsel tills den går så långt att man placerar det på barnhem eller hos olika fosterföräldrar (utan att på något sätt vilja nedvärdera dessas ofta strålande insats)?

Ytterligare en fråga är om liv och existens är samma sak. Vilka kriterier skall användas, och vem besluter?

Angående dina bilder, hävdar jag att en abort verkligen är ett kirurgiskt ingrepp. På samma sätt som såväl en blindtarmsoperation, en hjärttransplantation som en ansiktslyftning - frågan om "nödvändighet" kommer inte in här. Jag försöker inte föra fram någon "analogi" överhuvudtaget, utan endast en likhet.

Och du har helt rätt i att det har gått långt om vi blir avtrubbade. Men faktum är att det redan verkligen har gått långt. På 1970-talet födde bilder av svältande barn vågor av medlidande - idag gäspningar i soffan. Bara som ett exempel. TV- och dataspelsvåld skall jag inte gå in på här.

Anonym sa...

Ola Ö.: Kallar du det hat, om jag ropar åt en vän som på sin fjälltur är på väg rakt mot ett bråddjup?

Nej inte alls. Det vore att hjälpa en medmänniska i nöd.

Men "diskussionen" på dessa sidor liknar i allmänhet inte något sådant. En del försöker diskutera sakligt, men för många handlar det mest om fariseism och präktig uppblåsthet. Den som svingar sin penna bäst och får in de stiligaste stötarna vinner...

Ute i fjällvärlden skulle det betyda, att 10 präktiga och självbelåtna gubbar står och viftar med Bibeln samt i unison kakofoni förklarar hur fel den arma syndaren har när han går mot bråddjupet.

Anonym sa...

Borde väl inte sticka ut hakan och kasta mig in i abortdebatten, men det är å andra sidan svårt att låta bli… Vet att det finns en stor risk för att stämplas som självgod, ärkekonservativ fossil och farisé som kommer sättande med en massa mossiga moralkakor – men jag är inte för fri abort och tycker inte heller att man med berått mod ska gå in i sexuella relationer med någon som man inte kan tänka sig att dela livet och framtiden med. I den här frågan håller jag faktiskt med Ola, Sven-Olav m.fl.

Visst, jag har antagligen levat ett mycket skyddat liv och fått de kristna grundvärderingarna med modersmjölken och har säkert inte en aning om hur det egentligen är i världen utanför ”tunnan” där jag vuxit upp...

Farisé, självgod, mossig moraltant, ärkekonservativ eller ej - jag tror att det är Guds sak att avgöra frågor om liv och död. Det är inte vi människor som på egen hand ska bestämma om vem som får födas och vem som ska dö. Gud förlåter – men jag tror inte att jag någonsin skulle kunna förlåta mig själv om jag med vett och vilja skulle välja bort ett ofött barns liv. Därför har jag har t.ex. konsekvent tackat nej till de fostervattensprov som rutinmässigt erbjudits när jag varit gravid.

Som mamma till tre döttrar har jag funderat mycket på hur jag ska tackla alla svåra frågor som ”ploppar upp” i takt med att flickorna växer upp - om kärlek och sexualitet, om mänskliga relationer, om trohet i äktenskapet m.m. Jag blir definitivt inte glad över den ganska snedvridna sexualundervisningen som serveras barn redan i lågstadieåldern, där det framställs som något naturligt att rusa iväg och ”ha sex” i de lägre tonåren, att täta byten av partner hör till och där abort framställs som nästan det enda tänkbara alternativet om man blir med barn.

”Du skall icke dräpa”… ”du skall icke begå äktenskapsbrott”… Jag tror att Gud har gett oss vissa rättesnören för våra liv – de grundläggande kristna reglerna i Guds tio bud kan säkert ibland upplevas som trånga och begränsande, men samtidigt ger de oss också en stor trygghet. Livet är inte svartvitt, det finns olika nyanser av grått och många andra färger i livets väv, men det finns vissa principer som vi mår bäst av att inte tumma alltför mycket på.

Anonym sa...

Det är viktigt att påminna varandra och omvärlden om livets okränkbarhet. Liv är alltid ett under, varje barn en gåva.

Det är också lika viktigt att lyssna till de kvinnor som har uttalat sig ovan. Lyssna också till tystnaden i diskussionen! I tystnaden finns all den vånda och ångest som många har kännt nån gång i sitt liv när livet inte har varit så enkelt.

Ingen kvinna jag mött har tyckt att frågan om abort är lätt! Ingen har tagit den med en axelryckning för att sedan fortsätta leva som om inget har hänt. Behovet av stöd är enormt, både ifall man tar emot barnet och om man väljer abortens svåra väg.
Det är få kvinnor som söker stödet bland dem som är absoluta abortmotståndare.
Lyssna på tystnaden!

Anonym sa...

N hade bott granne till en av debattörerna och "fjällvarnarna" i den här debatten.

N var, och är, intresserad av och nyfiken på vad det är att leva som kristen, men slogs då, och senare, ofta av hur debattören, hans fru och barn ofta framstod som så sorgsna när de sågs tillsammans.

Kanske det är på det spåret vi borde försöka ge frasen livet är heligt något innehåll av glädje och mening också utöver Vatikanens 2 272-and-counting principer.

Annars är det ju helt rimligt att, som Anne, fråga en präst om det är bättre att ett barn inte föds alls än att det föds till sina föräldrars sorg över hur livet just då ser ut.

Tack, Andreas Lärka för bilden om tio viftande män, samt Åsa Westerlund för den kloka kommentaren om den stora tystnad som hörs ända hit.

Anonym sa...

Halvar Sandell: "Hat är ett starkt ord. Detta får därför inte användas ansvarslöst som här ovan."
"Hat" torde vara motsatsen till "kärlek". Eftersom jag inte har sett någon kristen eller ens medmänsklig kärlek bland skriverierna hittills, så tycker jag det ordet passar riktigt bra.

"A. Lärka väljer att kalla det hat att vissa av oss bestämt motsäger dem som talar för den stora abortindustrin..." ...sade Halvar med kindlockarna darrande och med patos i rösten!
Nej, det gör A. Lärka inte alls. A. Lärka tycker inte heller om när man sätter ord i hans mun som han inte har sagt. Det A. Lärka reagerar på och kallar hat är den hätska atmosfär som vissa skribenter får till stånd på dessa sidor.

"Brännmärk dem för hat som skarpt protesterar. Tänk på den försvinnande lilla del bland dessa abortioner där moderns liv står på spel. Bryt ned abortmotståndet med hänsyn till det."
Brännmärk? Jag har en bättre ide! Vi kan ju bränna dem som tycker olika med oss! Bålveden kan vi få från bjälkarna i våra egna ögon...

Om vi nu för ett ögonblick kunde skippa patoset och tala som folk, så är jag övertygad om att det inte finns någon kvinna som tar en abort med en axelryckning. Livet är heligt och okränkbart oberoende av religion och övertygelse. Men, livet är inte heller svart-vitt. Om man accepterar abort för att rädda moderns liv, då har man ju redan tummat på livets okränkbarhet. För att spara ett liv har ett annat tagits.
Och förstås, om man inte accepterar abort ens för att rädda modern, då torde man vara mera Taleban än Lutheran...

Anonym sa...

För övrigt kan man ta liv på många sätt, även vår tunga kan med sina vassa ord dräpa eller åtminstonde såra svårt.

Anonym sa...

Först och främst - kärlekens motsats är inte hat, det är rädsla. Rädsla är den mest förgörande och låsande av alla krafter och i rädsla är också vad jag ser i många av inläggen i den här debatten.
Rädslan i den här tråden vänder sig framför allt emot verkligheten.

Idag är det verklighet att unga människor, själva knappt mer än barn, har sex. 12-åringar har sex med andra i ungefär samma ålder. Gilla det eller ej - men så är det. Kan vi kräva av 12-åringar att ta ansvar? Jag ser det som problematiskt, kanske framför allt när jag tänker på att många av de 12-åringar som har sex är 'strulungar' vars föräldrar inte tagit det ansvar de borde ta vad gäller att ge barnen de verktyg man behöver för att klara livet på ett bra sätt. En 12-åring som blir gravid och som saknar bra vuxenstöd i sin omgivning - är det vettigt att låta barnet (12-åringen) genomgå en graviditet?

En annan verklighet är att unga människor idag shoppar runt, de kollar utbudet och provar varorna. De har föräktenskapligt sex Gilla det eller ej - men så är det. Ett par 17-åringar som blir gravida efter en alkoholfylld kväll, de känner knappt varandra och vill verkligen inte ha barn tillsamman - ska vi tvinga tjejen att genomgå en graviditet och förlossning? Hur stigmatiserande är det tror vi?

Ett etablerat par, 30 år lite drygt, har två små barn och båda föräldrarna börjar känna sig väldigt slitna. Så blir de gravida igen - trots preventivmedel. De vet att de håller på att närma sig vägs ände, om de får ännu ett barn är skilsmässan förmodligen ett faktum, de barn de redan har får helt säkert sämre föräldrar med ökad andel skrik och hot och hela familjen kommer att må väldigt mycket sämre om ännu ett barn kräver tid och utrymme. Är det vad den familjen behöver?

Ett par som väldigt mycket längtar efter barn blir äntligen gravida men vid ett ultraljud så uppmärksammas barnets hjärtfel. Barnet har inte en chans att överleva utanför livmodern. Ska vi tvinga den kvinnan att genomgå hela graviditeten trots detta?

En annan aspekt är att om vi kriminaliserar aborter så kommer aborter ändå att genomföras. Gilla det eller ej - men så är det. Vad vinner vi så på att kriminalisera aborterandet? Inte ett dyft!

Mitt råd är alltså att sluta gnälla i rädsla utan att istället möta denna eran rädsla (och det görs inte med näsan i bibeln, citerandes diverse kloka ord som få av er verkar förstå innebörden av) och gå ut i verkligheten. Räck ut en stödjande och hjälpande hand. Hjälp barnen som inte har engagerade föräldrar genom att ge dem verktyg som de kan använda. Hjälp 17-åringarna med att ge dem alternativ till fyllefesterna där ansvaret far all världens väg. Ge dem kondomer, berätta att man kan få uppleva kärlek på andra sätt så kondomerna måste inte nödvändigtvis användas. Hjälp småbarnsföräldrar genom att ge dem en barnvakt emellanåt så att de kan sova ut en morgon eller gå ut och umgås bara de två emellanåt.

Men framför allt - se verkligheten som den är. Agera utifrån den verklighet som finns utanför era fina små städade samfund och gör som Jesus själv gjorde. Ge en hjälpande hand Gör något handgripligen. Gå ut och gör alla människor till lärjungar. Sitt inte inne i era kyrkor och gnäll över att världen ser ut som den gör. Gå ut och bygg om världen till ett sådant ställe som ni vill att den ska vara.

Anonym sa...

Sven-Olav B visar med stor tydlighet att han inte är intresserad av verkligheten. Speciellt inte det jag verkligen skriver.

Oavsett om vi gillar hur verkligheten ser ut Sven-Olov B, eller ej så gör 12-åringar, 17-åringar, 30-åringar och längtande föräldrar aborter. För att undvika dessa aborter (semantiken i huruvida man borde få göra abort eller ej har jag, om du noterar detta, inte sagt ett enda ord om) finns det en enda sak vi kan göra - underlätta verkligheten för människor så att de inte hamnar i situationer där de upplever att abort krävs.

Gilla läget Sven-Olav. Att sitta här och gnälla om hur jag resonerar (utifrån ett inlägg där jag alls inte säger vad jag anser om aborter - egentligen) är kontraproduktivt.

Ett ofött barn har rätt till liv från det att det föds och, om det överlever sin födsel, från ca fyra veckor innan om jag inte missminner mig. Det är någonstans där arvsrätten uppstår i alla fall. Det är vad lagen säger. Jag säger inget annat. Varken för eller emot. Kanske mest för att jag inte ids käfta med semantiska navelskådare av dignitet.

Anonym sa...

Att motarbeta aborter
genom moralpredikningar
uttrycker föga realism.

Som Ulrika skriver ovan
vore det realism
att konkret arbeta för att förändra
människors vardagliga livsvillkor,
att sträva till att påverka
samhällskultur, samhällsklimat,
samhällsvärderingar.

Att predika kräver föga engagemang
i de utsattas situation.
Att omsätta budskapet
i liv och vardag
kräver betydligt mer.
Tyvärr saknar
de tvärsäkra, verbala
ställningstagandena
oftast konsekvenser, handling.

Anonym sa...

Det finns inga klargöranden som rätar ut frågetecken utan att skapa nya frågetecken. Det ligger i sakens natur.

I abortfrågan ids jag inte ta ställning. Det angår nämligen inte mig. Det är varje kvinnas absolut egna beslut - oavsett utgångspunkt. Fjärran vore det mig att dömma - jag är inte felfri och kommer ofelfri att förbli. Någon menar kanske att jag, för barnets skull måste ta ställning. Och jag vill mena att jag gör det varje gång jag är barnvakt till någon stressad förälders teling, varje gång jag engagerar mig i unga människors verktygslåda och varje gång jag över huvud taget sträcker ut en hjälpande hand. Det är all sorts ställningstagande jag gör. För min skull, för andra människors skull och för guds skull.

Det enda jag försöker säga är att oavsett vad vi tycker om aborter, om gravida kvinnor som anser att abort är deras bästa val, om fostrets rätt till liv, om gud och om Halvar så har våra åsikter inte större tyngd än någon annas åsikt.

Det som räknas är helt enkelt inte orden. Jag kan skrika från bergens topp att livet är okränkbart - men så fort någon enda handlar kränkande mot en människa, född eller ej, så bevisas mina ord som falska. Jag kan skrika om att alla kvinnor har rätt att själva välja huruvida de vill fullfölja en graviditet eller ej - men så fort en kvinna blir hindrad från att avsluta en graviditet så bevisas jag fel.
Vad jag tycker och vad katta skit läggs i samma hög. Och eftersom jag inte är ute efter att kasta mina pärlor för svinen väljer jag att handla. Allt för att inte mitt liv ska slå ihjäl mina ord.

Anonym sa...

En kort kommentar med anledning av Ulrikas inlägg. Varför skulle dina ord bli falska bara för att någon handlar mot dem?

Om jag säger att lögn är fel så blir inte lögn rätt bara för att någon ljuger. Eller om jag hävdar att stöld är omoraliskt, inte blir jag motbevisad för att någon stjäl.

Anonym sa...

Cay-Håkan:
Du verkar läsa lika illa som Halvar. Det jag säger är att om jag hävdar att liv är okränkbart så går det lätt att motbevisa mig genom att kränka liv. På samma sätt kan jag hävda att det är var och ens rätt att själv bestämma - men om någon blir hindrad från att själv bestämma så bevisas jag fel.

Vilken min åsikt är saknar helt enkelt relevans. Jag kan säga att jag är för allas rätt till liv - men någon skillnad gör det inte. Jag kan likaledes hävda att jag är för alla levandes rätt att själva bestämma över sina kroppar och vad däri sker - men någon skillnad gör det inte.

Men det stämmer rätt väl med den bild jag har - retoriskt tramsande är vad kristna överlag gör bäst. Några få, moder Theresia exempelvis, har istället valt att göra skillnad, att agera istället för att snacka.

Anonym sa...

Du får förstås ha din åsikt, Ulrika. Men såvitt jag kan förstå har jag läst dig rätt. Du upprepar ju samma sak. Jag kunde upprepa min åsikt, och säga att livet är okränkbart hur mycket det än kränks. Men eftersom du anser att din egen åsikt är irrelevant är det knappast någon idé att någon annan upprepar en avvikande åsikt. Eller skriver något över huvud taget.

Anonym sa...

Det jag säger Cay-Håkan, är att mycket snack blir det ofta lite verkstad av.

Vad gör alla dessa människor som är med i "Ja till livet" - förutom att stå med plakat och länka till groteska bilder? Gör de något livsbejakande eller nöjer de sig med att kritiskt kasta stenar på människor som gjort svåra val?

Men du har förstått en sak i alla fall Cay-Håkan. Din, och andras, åsikter är lika irrelevanta som mina åsikter. Det är vad som görs i det praktiska som gör någon skillnad. Det är där vi kan spela roll.

Anonym sa...

Jag har förstått vad du menar, men jag tror inte att åsikter är irrelevanta. Om det är så så är det ju bara slöseri med tid att sitta här och skriva det uppenbara.

Däremot håller jag med om det du säger att det praktiska är viktigt. Att diskrepansen mellan ord och handling, det man ibland kallar skenhelighet (gör som jag säger, inte som jag gör), är av ondo.
Tro utan gärningar är död, som aposteln Jakob skriver. Men den levande tron tar sig uttryck i gärningar.

Den som handlar "rätt" gör det väl utifrån en övertygelse om vad som är "rätt". Om det är rätt att ta sig an människor som gjort svåra val, och man gör det, så då är väl ens åsikt relevant och viktig i praktiken?

För övrigt undrar jag varför du utan att känna oss desto mera så lätt kan avfärda oss - som grupp, eller åtminstone Halvar och mig - som "retorikens slavar"? Det enda du har att gå efter är våra skrivna ord. Vad vet du om våra liv och handlingar?

Vi gör nog klokt i att tala försiktigt om varandra. Det gäller mig själv lika mycket som dig och ni andra här på bloggen. Det är inte likgiltigt hur vi skriver och vad vi skriver. Ett av mina första inlägg på min egen blogg handlade om detta.

Anonym sa...

Cay-Håkan:
Jag anser verkligen att åsikter kvittar fullständigt lika så länge det bara är ord. Ord kan, som du skriver i din blogg, såra eller upprätta - men de kan aldrig någonsin vara sig själva nog.

Det jag mest av allt får kryp i kroppen av är dock människor som tror sig om att ha sett ljuset ifrån den enda sanna sanningen. Som Karin Boye en gång skrev: "Den som vill äga sanningen är sanningens förädare." Att slå fast att det finns ett rätt eller fel - må vara vad gäller abort eller vad gäller om huruvida den enda sanna guden är kristendomens gud eller om det är islamisternas gud ser jag som ett uttryck för en total självgodhet och en lika total sinnesförvirring.

Rubrikerna jag skrivit i denna tråd är, med undantag av en (Djävulens läskunnighet), medvetet skrivna med fyra fingrar pekandes på mig själv och blott ett finger pekandes utåt. Det är så jag gör. Det jag säger och säger med emfas är undantagslöst sådant jag själv behöver höra - endera för att öva min ömdjukhet eller för att jag har saker jag behöver förstå. Mycket, mycket sällan skriver jag något alls som inte berör mig själv långt mycket mer än någon annan.

Anonym sa...

Det är alltså per definition fel att hävda att det finns en sanning. Nå, det är som sagt din åsikt, och du har rätt till den. Jag håller inte med dig, men det är en annan sak.

Kristen tro har absoluta sanningsanspråk, men är också medveten om att den uppfattas som dårskap för detta anspråk. Korset är till anstöt, det är en dårskap för utomstående. Så det är ingenting nytt du uttrycker där. Det stämmer till viss del med Paulus åsikt i frågan. :)

Däremot tror jag kanske inte att så många troende kristna instämmer i att de är totalt sinnesförvirrade. Eller att de är självgoda. Vår godhet finns i Kristus, inte i oss själva.

Jag uppskattar att du medger att du själv behöver få höra och förstå saker. Ödmjukhet behöver vi nog alla öva.

Men med tanke på allt du har uttryckt här, om ord och åsikter och retorik är så fullständigt meningslösa i sig själva - ja, varför skriver du själv? Jag menar inte att det skulle vara värdelöst, tvärtom, det är givande att ta del av andras åsikter. Men om åsikter inget betyder för dig, varför vill du då uttrycka dig? Kort sagt, vad är meningen med skrivandet, här och annorstädes?

Anonym sa...

Det är per definition fel att hävda att det finns en sanning. Ja, det hävdar jag och det står jag för. Den sanning vi hävdar nu kan mycket väl vara helt fel i en helt annan kontext.

Det finns säkert de som anser att en abort av Adolf Hitler hade varit en välgärning - eller ett mord av den samme redan tidigt i hans mördande karriär. Detta trots att de värnar liv i övriga fall, eller kanske just för att de värnar liv och hellre ser ens död framför mångas.

Jag har inget emot korset eller kristen tro. Men så har jag heller inget emot andra religioners särart eller trosföreställningar heller ety jag tror att alla vägar leder till gudinnan. (Gudinnan varandes mitt sätt att ruska om mig själv för att minnas att gud som varandes man är en av många föreställningar av gud.)

Men nu är vi långt bortom aborten där vi började.

Kalle af sa...

26.6.07 publicerade jag detta inlägg på kyrkpressen.fi. De kommentarer som har senare datum är (i regel) kopierade därifrån. Jag har dock inte kopierat alla kommentarer som finns där, eftersom ett par av kommentatorerna har portförbud på denna blogg. Den som är intresserad av att läsa också deras kommentarer, kan därför följa länken ovan.

Anonym sa...

Att värna om livet är oerhört viktigt.
Vad jag efterlyser är konsekvens.
Och konsekvenser.

Att utsläcka liv
gäller ju inte "bara" aborter.
Så ta då även avstånd från krig,
militärväsende, vapenindustri.
Från överflöd och obehövlig
levnadsstandard som uppnås
på de förfördelades bekostnad,
som leder till att miljonstals
människor dör i svält,
i sjukdomar som är en följd
av en tillvaro i misär,
av brist på rent vatten,
sjukvård, mediciner.
...

Ordet levandegörs i gärningar.
Tyvärr är vi kristna oftast
ivrigare pratmakare än pragmatiker.