Tack!

Helene Liljeström uttrycker sitt varma tack till alla inblandade på sin blogg.
Också jag vill för min egen del tacka alla som har stött vår kamp för att få en förändring till stånd. Kampen är inte slut och tar knappast slut i en överskådlig framtid. Det är bara detta skede av kampen som nu måste avslutas.
Även om valresultatet inte blev precis det som vi hoppades på, har jag ändå svårt att se Helenes placering som ett bakslag. Tvärtom! Första gången en kvinna, Helvi Sipilä, var uppställd i ett presidentval (1981 var det visst) fick hon en bråkdel av rösterna. Några val senare blev en kvinna, Elisabeth Rehn, nästan vald, och i de följande två valen har som bekant Tarja Halonen segrat. Och fast hon var den första kvinnliga biskopskandidaten i Borgå stift, var Helenes röster betydligt mer än bara en bråkdel!
Särskilt vill jag vända mig till medlemmarna i Helenes valmansförening och de övriga elektorer som sammanlagt gav henne de 58 rösterna. Ett stort tack till er! Vi fortsätter kampen om tre veckor. Inga röst-testamenten behövs - ni är naturligtvis fria att rösta som ni vill, samtidigt som jag kan tänka mig hur ni vill rösta...
Låt mig upprepa Helenes avslutande fransiscanhälsning: PAX ET BONUM - frid och allt gott!

Inga kommentarer: