Nyhet: "Frimässor" fyller danska kyrkor

Frimässor lockar folk till kyrkan, rapporterar Dagen.
En ny form av gudstjänst lockar tio gånger så många besökare till danska kyrkor. ”Frimässor” kallas de och hålls parallellt med den traditionella högmässan på söndag förmiddag.
Morten Meiner, upphovsmannen till frimässan, är präst i Skarrild i Viborgs stift (inte att förväxla med det karelska Viborg som tidigare hörde till Finland). Han kallar frimässan för en radikal nyskapelse av den danska folkkyrkan. I mässorna har bland annat psalmsången ersatts av rytmisk lovsång.
"Jag är ingen karismatisk teolog men jag har hämtat stor inspiration från karismatiska sammanhang", säger Morten Meiner, 37, till Kristeligt Dagblad.
Kommentar: Jag har ingenting emot nya gudstjänstformer. Jag har själv verkat som ansvarig präst i den svenska Tomasmässan i Helsingfors, och fann det mycket meningsfullt. Också i Borgå har vi olika former emellanåt.
Det jag ändå blir lite fundersam över i den nyhet som jag refererade är att frimässorna hålls parallellt med den vanliga högmässan, vilket jag tolkar som en konkurrenssituation. Om de alternerar är det en sak för sig, men om de hålls samtidigt, är det inte så bra. Tycker nu jag, utan att någonsin ha varit i Skarrild.
Men ett studiebesök kanske inte skulle skada. Är det någon som vill sponsorera?

Inga kommentarer: