Angående debatten

1.3.07 publicerade jag inlägget Gemen kaftanmetafor och följande dag inlägget Gemenhet och lögner. I dessa inlägg sade jag upp bekantskapen med en ämbetsbroder som jag upplever hade gjort ett grovt personligt påhopp på mig. Eftersom dessa inlägg har fött ont blod bland vissa kommentatorer, har jag nu ändå valt att dra dem tillbaka från offentligheten. Detta för att visa tecken på god vilja när det gäller debattandan på Kyrkpressen.fi.
Jag vill passa på att kasta fram ett förslag av teknisk natur. Vore det eventuellt bättre att de som flitigt kommenterar på andras bloggar skulle samla sina åsikter i en egen blogg? Då skulle alla bloggare stå på samma streck, så att säga.
Detta alltså bara som ett förslag. Det är klart att man får skriva (sakliga) kommentarer också.
Kaftanen är förresten fortfarande till salu...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det var ödmjukt och vist att ta bort inläggen.

Anonym sa...

Instämmer varmt med Ben. Jag har också funderat på det där med att debattörer kunde samla kommentarer till en egen blogg, det blir dessutom ganska jobbigt att läsa nånting som har över 20 kommentarer, rent tekniskt alltså. Dessutom är det alltid trevligt med flera bloggare …

Anonym sa...

När jag läste artikeln om Kyrkpressens blogg i tidningen Kyrkpressen förstod jag att bloggen även var till för den vanliga församlingsmedlemmen.

Efter att jag har sett alla hårda debatter som förs här hade jag redan börjat tro att jag förstått fel. Flera gånger har jag tänkt att den här bloggen inte är den rätta platsen för mina tankar.Era häftiga debatter skrämde nästan bort mig.

De häftiga debatterna bland kyrkans ledare kan vara avskräckande för den vanliga medlemmen och istället för att dra människor till kyrkan, som jag tror att avsikten med bloggen var, tar de avstånd från den.

Håller helt med Sofia att det säkert skulle vara bra med ett debattforum för alla er som gillar föra hårda debatter.

Anonym sa...

Först vill jag säga att jag VERKLIGEN hoppas att varken Gudrun eller nån annan blir ivägskrämd av debatten här. Det måste finnas rum för vanliga icke-teologers åsikter också. Sen tänkte jag skriva att jag egentligen menade att alla som vill debattera teologi kunde ha egna bloggar här på vår webb. Om alla ska få vara med måste ju teologer som tycker om hårda debatter också få vara med.

Men jag hoppas också väldigt mycket att alla vi som inte är teologiskt lika kunniga som prästerna och teologerna ska få tycka till spontant. På webben måste tröskeln få vara låg. Det är inte roligt om man får ont i magen varje gång man skriver nånting.

MiA sa...

Ett kul nyord för personer som "lever" endast i andra bloggars kommentarsfält är parasitbloggare. Eller snällare versionen symbiosbloggare.

Förklarat på:
http://www.asiktstorped.se/2007/02/08/nya-ord-parasitbloggare/