Kaftan till salu

Vi tycks ha något fel på garderoben. Luftfuktighet eller temperatur eller vad det kan vara som felar. Hur som helst tycks mina kläder emellanåt krympa lokalt, sådär om ekvatorn...
Resultatet är hursomhelst att min kaftan blev för liten, och jag fick skaffa en ny. Den gamla är ändå i gott skick, så den kan kanske komma till nytta i ett nytt hem.
Dock inte i vårt nya hem, när vi om några månader skall flytta - inte vill jag släpa med mig precis allt härifrån. Därför kommer jag med följande annons:
Kaftan till salu!
Byxor och rock, storlek c:a 54. Den måttbeställdes åt mig inför prästvigningen 1997, därav den ungefärliga siffran. Priset var då 3000 mk (drygt 500 €). Säljes till högstbjudande. Svar till d.b.k. (denna bloggs kontaktuppgifter) till sign "En stor_man".

5 kommentarer:

Anonym sa...

om jag hade varit präst och inte hade haft en glob runt magen hade jag köpt den. :)

Anonym sa...

Är det ok för vem som helst att använda den, i vilket sammanhang som helst?

Kalle af sa...

Sus:
Jag har också en "glob runt magen" - det är därför jag säljer den!

Anne:
Jaa... att låtsas vara präst (eller polis eller brandman eller ...) utan att vara det är en straffbar handling. Men så länge man inte använder prästkragen, så kan rock och byxor säkert användas. Och t.o.m. vara klädsamma.

Anonym sa...

Är det sant? Jag förstår det där med polis.. men präst? Byxorna är jag inte intresserad av, men kaftan låter intressant... fast det är kanske inte en sån jag tror. svart?

Kalle af sa...

Det är nog sant. Om du låtsas vara präst utan att vara det och t.ex. viger någon, handlar du mot lagen. Också prästen är en ämbetsman i den meningen. Om du låtsas vara präst och ägnar dig åt själavård el.dyl. är det knappast lika allvarligt.

Kaftanen består av en knälång svart rock med tillhörande byxor. Kvalitativt ylletyg. Vad bjuds?