Nominerad - och hedrad!

Regnbågshelgen, finlandssvenskarnas egen Pride, går i år av stapeln 13-15 april. Under helgen hålls Finlands första svenskspråkiga regnbågsmässa och priset Guldankan delas för första gången ut. På hemsidan kan man rösta fram en person som jobbat för HBT-frågor i Svenskfinland, de nominerade är: Setas generalsekreterare Aija Salo, Marina Furubacka, tidigare regionansvarig för Seta i Österbotten och pastor Karl af Hällström.
[...] GuldAnkan som tilldelas en person som gjort någonting gott för den finlandssvenska HBT-världen, överlag men särskilt det senaste året. Du kan nu vara med och bestämma vem som blir den första att äras med denna fina utmärkelse genom att rösta!
Jag är mycket hedrad och rörd över att ha blivit nominerad! Redan det är för mig en viktig erkänsla för min lilla insats. Jag tycker bara att särskilt Marina Furubacka, med sin viktiga långsiktiga attitydfostrarverksamhet i skolorna, kan vara mer värd priset än jag. Men väljarna avgör.
Lägger förresten Guldankan guldägg? Jag bara undrar...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förrförra sommarn var det ett ank-lopp i Karisån. 3000 gula plastankor från Kina. Den i mitten vann...

Det var en bild i Västra Nyland (inget arkiv :-(

Snälla Kalle! Förklara detta med ankor för oss på andra sidan fostervattnet.

Kalle af sa...

De små kretsarna i Svenskfinland kallas ofta för "ankdammen". Om två finlandssvenskar träffas för första gången tar det sällan mer än fem minuter innan de kommer på någon gemensam bekant.

Därför använder vi också (gula) ankor i olika självironiska sammanhang. Regnbågsankan r.f. är ett exempel, liksom det pris - Guldankan - som föreningen delar ut.

Gula ankor hänger ihop med att Svenskfinlands färger är rött och gult - flaggan består av ett gult kors på röd botten.

Anonym sa...

Me dä ä jö Skåne jö!


(fast det är ju oxå Muurlas färger ;=)

Anonym sa...

Fast hur som helst tyckte jag det var fantastiskt roligt med 3000 gula plastankor från Kina!

Anonym sa...

Precis som du så tycker jag att bara nomineringen i sig är en erkänsla för att man satt sig själv i blöt många gånger. För mig spelar det ingen roll hur resultatet av röstningen blir. Men en sak kan vi väl komma överens om? Om Guldankan värper guldägg kan vi väl dela med oss åt varandra, oberoende vem av oss vinner.

Kalle af sa...

Göran:
Jag vet att Skåne vill knycka vår flagga. Det är tråkigt att uppkomlingar som inte har hört till Sverige ens hälften så länge som vi gjorde det, kommer och sticker upp så där! Öhhh... ;-D

Marina:
Det passar bra!
I det här fallet är jag frestad att säga: Må bäste man vinna!
:-) Men jag ska försöka motstå den frestelsen ...

Anonym sa...

Jag förstår, dyre Kalle, fast vi har ju aldrig sagt ankdamm om Finland hemma, bara om moder Svea.

(och några självironiska ankor lär vi inte få se här ;=)

Anonym sa...

Grattis till nomineringen! Må bästa kvinna eller man vinna! Du gör ett gott arbete, fortsätt så! :-)