En ängel i kyrkan

Jag såg en ängel igår.
Jag förrättade gudstjänst i Mikaelskapellet i Fagersta här i Borgå. Mikaelskapellet ligger vid Barnens by, ett boende för utvecklingsstörda (som numera till största delen är medelålders), och gudstjänstbesökarna är till största delen "boare". Medan jag höll min predikan tittade jag ut över församlingen och undrade hur mycket de förstod av den. Jag kom ändå fram till att alla måste få ta till sig det som de kan - gruppen är alltför heterogen för att jag ska kunna nå alla på samma sätt.
Då såg jag henne! Hon satt i bänken snett mittemot predikstolen, en ung kvinna med Downs syndrom. Och hon var en ängel - det lyste i hennes ögon och det var som ett skimmer omkring henne i halvskymningen i kyrkan! Och jag såg: hon förstod inte allt jag sade, men ändå förstod hon allt. Gud har gett henne mer än jag har fått.
Det var ett ögonblick av helighet för en stackars predikant.
Uppdatering: Detta inlägg citerades i Bbl 6.3.07 i spalten "Pressklipp". Bloggar accepteras tydligen som "press". Det är bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Efter att ha arbetat vid Barnens by tror jag Kalle jag vet vad du talar om. Jag tror visst det bor en hel legion av änglar vid Vålaxviken i Fagersta. Det är en av orsakerna att jag alltid längtat tillbaka dit.

Anonym sa...

Hej Kalle.. bibeln finns ju som mp3 i sverige.. vet du om den går att få tag på i finland också.. alltså den svenska versionen?

Kalle af sa...

Jag vet inte om den finns i någon butik. Själv skaffade jag den över nätet från http://voxbiblia.se/

Anonym sa...

Härligt Kalle! De finns här med oss, som utsända - där man minst anar. Och ändå vill vi inte riktigt ta till oss Livet.