”Joakim Förars tillmäter sig själv en alltför stor betydelse när han utgår från att jag skriver mina insändare för att bemöta hans argument. Det gör jag inte. Jag debatterar inte på Förars’ villkor, utan vill endast klargöra mina egna synpunkter. Om Förars inte vill acceptera dem, står det honom fritt. Då han dessutom understår sig att betvivla mitt ärliga uppsåt, är grunden för vidare debatt med honom hur som helst underminerad. […]
Dock vidhåller jag min princip för tolkning av Bibeln. Kristus är Guds Ord (Joh 1:1), och Bibeln är Guds ord eftersom den berättar om Kristus. Det är dock uttryckligen Bibeln som helhet som är Guds ord, inte Bibeln som en samling av enskilda verser. Det är Bibelns budskap vi bör följa, inte nödvändigtvis dess bokstav. Vi bör vara försiktiga så att Bibeln inte blir viktigare i vårt liv än Gud själv, för då blir vi per definition avgudadyrkare.
Förars […] argumenterar utgående från en bokstavstro mot min bibeltro, och våra utgångspunkter är därmed olika. Eftersom vårt meningsutbyte dessutom har börjat gå i cirklar, avslutar jag här för denna gång.”
”Om homosexuellt beteende är synd ter det sig märkligt att kalla försök att få människor att överge begäret att synda som beklämmande. En aspekt som bör framhållas är att om personer vilka [sic!] upplever dragning till det egna könet av kyrkans präster får höra att man inte kan göra skillnad på deras ’läggning’ och deras handlingar och att de inte kan älska om de inte lever ut sina preferenser för det egna könet, så torde det försvåra deras utsikter att växa in i en heterosexuell identitet.”
För det andra är det bara positivt om de homosexuellas ”utsikter att växa in i en heterosexuell identitet” försvåras, eftersom en sådan identitet för dessa individer vore mot deras läggning, och därför mot både naturen och Guds skaparvilja.
För det tredje är det denna gång magister Förars själv som inte erkänner att hans argument är vederlagda. Jag skrev i ovannämnda insändare:
”Signaturen ’En kristen homosexuell’ bemöter i ett välkommet personligt inlägg i samma debattspalt (Hbl 12.1) Förars’ beklämmande tanke om möjligheten att ’bota’ homosexuella med olika terapier. Också legaliserade psykoterapeuten Karl-Gustav Westerberg (Hbl 18.1) kommer med försynta protester mot detta. Att olika grupperingar med kristna förtecken men sekteristiska drag försöker sig på det (också i vårt land), gör inte deras verksamhet vetenskapligt eller medicinskt sund, eller för den delen acceptabel ur ett människorättsligt perspektiv.”
”Homosexualitet beskrivs i en del forum som ett rehabiliterbart sexuellt förvirringstillstånd. Ett resultat av exempelvis genetiska faktorer, social påverkan, uppfostran med mera. Till och med begrepp som modetrend förekom i ett rikssvenskt debattprogram härförleden. Jag förkastar ingalunda sådana hypoteser heller, men misstänker att det hela är mer komplicerat än så. Tvärsäkra generaliseringar känns för mig aningen värdelösa och är snarare uttryck för undermedvetna behov [av] regelbundenhet och förutsägbarhet. […]
Doktor [Gerard van der] Aardweg uppges ha hjälpt ’många’ homosexuella att bli hetero. Bra så! Jag känner inte desto mera till ifrågavarande doktor och har heller inget [sic!] orsak att ifrågasätta verksamheten. Uppgifter från kolleger, som arbetar eller arbetat med homosexuella, ger emellertid en helt annan bild av homosexualitetens komplexitet.”
”Vårt kristna liv bör inte gå ut på regler och förordningar som sådana, utan på att leva ut den sanning och den kärlek som Gud har visat oss, och föra den vidare till våra medmänniskor, var de än befinner sig. Vad detta i praktiken innebär måste avgöras från fall till fall, och där kan man eventuellt ha regler och riktlinjer som hjälpmedel – bara vi minns att de uttryckligen endast är just hjälpmedel, och att sanningen och kärleken är det viktiga, inte hjälpmedlen. Som jag sade tidigare: Vad vi gör är mindre viktigt än varför vi gör det.”
I detta sammanhang kan som en detalj nämnas att flera personer från stiftsledningen, inklusive biskop Erik Vikström och stiftsdekan Gunnar Grönblom, deltog i högmässan i domkyrkan den 18 september 2005, men att de inte har ansett det nödvändigt att ta upp frågan med mig under den tid som förflutit sedan dess.
Därför är jag för min del beredd att välsigna homosexuella parförhållanden (fråga 1). Att jag hoppas på en klarare tillåtelse än vi i nuläget har, kommer knappast som någon överraskning.
Eftersom homosexualitet inte är någon synd, behöver inte någon distinktion mellan synd och syndare göras i detta fall, och grunden för fråga 2 saknas.
kaplan
Borgå svenska domkyrkoförsamling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar