Dessa verser, som ingår i helheten av vv. 18-32, talar om vilka konsekvenserna är av att medvetet välja bort Gud och vända sig till avgudar. I det sammanhanget nämner Paulus sexuella "lidelser" och "begär", men säger inte ett enda ord om kärlek, trohet, ansvar eller varaktiga relationer. När han skriver om "otukt" torde det vara utifrån den rådande situationen med allmänt omvittnat sexuellt utnyttjande av ynglingar, homosexuell prostitution och promiskuitet. Av sammanhanget ser man också att det förutsätts att de som hänger sig åt dessa renodlat sexuella utlevelser har vänt sig bort från Gud. Det samma gäller för den delen motsvarande heterosexuella beteendemönster.
Varken ogudaktigheten eller den sexuella utlevelsen är något som är grundläggande för personligheten, utan i båda fallen handlar det om ett handlingssätt som man medvetet har valt.
I det medvetna valet lämnar man "det naturliga umgänget" för ett "onaturligt". Naturargumentet står för skapelseordningen. Man bör dock vara försiktig vid användningen av detta begrepp; i 1Kor 11:14 angriper Paulus långhåriga frisyrer hos män med hänvisning till "själva naturen".
Gustafsson skriver:
Varken ogudaktigheten eller den sexuella utlevelsen är något som är grundläggande för personligheten, utan i båda fallen handlar det om ett handlingssätt som man medvetet har valt.
I det medvetna valet lämnar man "det naturliga umgänget" för ett "onaturligt". Naturargumentet står för skapelseordningen. Man bör dock vara försiktig vid användningen av detta begrepp; i 1Kor 11:14 angriper Paulus långhåriga frisyrer hos män med hänvisning till "själva naturen".
Gustafsson skriver:
För den nutida kristne homo/bisexuelle faller både argumenten avgudadyrkan och det medvetna valet bort. Han/hon har ofta varit troende så länge det går att minnas. Man väljer inte en homo/bisexuell läggning; den upptäcks - ibland mycket tidigt - som en redan befintlig företeelse.Arnell tillägger:
Två kristna homosexuella människor - som vill leva i en relation präglad av ömhet, vänskap, kärlek och trohet - kan inte alls känna igen sig i det som Paulus beskriver i Romarbrevets första kapitel.