Prislöshetsutdelning

För ett par dagar sedan utlyste jag en tävling utan priser. Det rätta svaret är att språket är transpiranto, och texten (Mi myst most in flatans pampas, pres de plurr’ habitué) betyder: ”Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo” – Ulf Lundells kända sång, alltså. Transpiranto är ett språk som används i seriösa tidningar som Grönköpings veckoblad.
Det var flera personer som kom med rätt svar. Grattis – ni blir utan pris!
Orsaken till att jag kom med denna tävling är att Kim Lück, en av mina äldsta vänner (han är tre år äldre än jag), som julhälsning skickade en skiva där Akademen sjunger kända sånger just på transpiranto. Musikaliskt håller den hög kvalitet, men när man läser texterna ligger man och vrider sig. Av skratt, alltså, om någon trodde något annat. Tack, Kim, den är uppskattad!
Petter Ö citerade ”Vårt land”: Va paj, va paj, va farsipaj, falsette glossan klar! Som kontring kommer här ”Du gamla, du fria”:
Senila, liberia, pinuppans Polar,
tu hyschans, tu lajbans, extrafina!
Hej svejzo, tu toppschyssta wischa de hektar,
ta' sunlight, ta' rabatti evergreena.
Goda helger tillönskas alla prislösa vinnare och dito förlorare!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, tack!!!
Oh, vad bra ... jag nästan dör av skratt!

Anonym sa...

En annan och kanske tidigare variant av "Du gamla du fria" ber jag att få tillföra. Den kanske ansluter mer till transpirantos unsprungliga tanke - att vara en diametral blandning av latin, tyska, franska samt, mer sällan, engelska och ryska å ena sidan och ekensnack, allmänslang och hemfuskat å andra sidan. Därigenom utgörande en parodi på esperanto. Då transpiranto 'konstruerades'i slutet på tjugotalet representerade de tre förstnämnda språken den lärda sidan. Engelska var då inte allmängods. Alltnog:

Chauvinistallsongso Svejso

Antika, liberta, alpina polár,
tu stillo, tu lattja irma greese.
Hojlá, venusissima paj alladar,
solej, kupol kai pasta veronese
- solej, kupol kai pasta veroneese!

(Ad singsongan decapitato: sine capellan on kalufso)

Kalle af sa...

Jag gör ett undantag ifråga om min regel att anonyma kommentarer raderas. Denna var informativ och rolig. Men meddela ändå gärna ditt namn...