Biskopen dementerar

För ett par dagar sedan bloggade jag under rubriken Skulle då biskopen ha sagt...? om ett hbt-positivt uttalande av biskop Gustav som publicerades i Elevbladet. Redan då ställde jag mig skeptisk till sanningshalten i citatet. Därför skickade jag följande mail till biskopen:
Ärade herr biskop!
Välkommen till stiftets ledning! Jag hoppas att vi i domkyrkoförsamlingen skall ha ett gott samarbete också med er, liksom vi hade med biskop Erik.
Ni och jag kommer att ha att göra med varann i julbönen, om alla planer håller. Det är dock inte det som är mitt ärende denna gång.
Jag har nämligen fått höra något som ur min synvinkel är en god nyhet, nämligen att ni i en intervju i Elevbladet har uttalat er positivt om homosexuellas rätt till äktenskap. Jag blev glad när jag läste detta, men samtidigt något överraskad, eftersom jag tycker mig ha uppfattat andra signaler från er under valkampanjens gång.
Därför närmar jag mig nu er för att få bekräftelse på att ni faktiskt har sagt så som jag citerar på min blogg.
Dessutom kunde det också annars vara trevligt med ett klargörande om var ni står i hbt-frågor, såsom välsignelse av partnerskap, rätt till adoption etc.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning och önskan om en välsignad adventstid
Karl af Hällström
Jag fick ett föredömligt snabbt svar på min fråga:
Bäste Karl
Tack för att du kontaktade mig. Det som står i Elevbladet överenstämmer inte med min uppfattning. Tidningen har medvetet eller omedvetet tolkat mig fel. Jag sade tvärtom att jag inte i nuläget inte är för homosexuellas rätt till äktenskap. Jag vill bevara benämningen "äktenskap" för relationen mellan man och kvinna och ser inte att något väsentligt nytt skulle vinnas med att kalla registrerat parterskap för "äktenskap". När det gäller välsignelse av dessa parterskap kommer vår kyrka ju att hålla utförliga seminarier kring frågan under år 2007. Under dessa hoppas jag att situationen skall klarna. I nuläget är jag inte för välsignelse av partnerskap. Jag tror inte heller att vår kyrka kan uppbåda den majoritet i kyrkomötet som krävs under en överskådlig framitd. Det har jag också sagt till Kyrkpressen i en kommentar till Sveriges kyrkas beslut.
Så - jag har inte ändrat åsikt utan står fast vi det jag sagt tidigare. Beklagar att din glädje blev så kortvarig
Hoppas att du beaktar detta i din blogg.
Med vänlig hälsning
Gustav Björkstrand
Klart och entydigt besked, alltså. Å ena sidan är jag förstås besviken. Å den andra är jag ganska nöjd i alla fall. Det är nämligen betydligt bättre att ha en biskop som man vet var han står, än en som haltar från sida till sida utan att man vet var man har honom. En biskop med Björkstrands åsikt är betydligt bättre än en sådan kappvändare som Elevbladet ville göra honom till.
Vilket inte betyder att man måste slå fast alla sina åsikter för evig tid, utan bara att man inte skall ändra dem lättvindigt eller populistiskt.
Få se vad de seminarier, som biskopen nämnde, kommer fram till.

8 kommentarer:

Anonym sa...

"att jag inte i nuläget inte är för homosexuellas rätt till äktenskap"... Dessa två negationer innebär ju att han nekar till att han är mot partnerskapsregistreringen, alltså ett positivt ställningstagande.

Kan mycket väl vara felskrivning, men det kan behöva påpekas för att ingen annan rättskrivningsentusiast med lust att missförstå går åt vår käre biskop...

Kalle af sa...

Felskrivning torde det väl vara frågan om. Hans åsikt är ju nog i övrigt klart uttryckt.

Anonym sa...

Jag reagerar på att du niar den käre Gustav. Hör det till den kyrkliga etiketten att nia biskopen eller gäller det alla som står "över" en i den kyrkliga hierarkin..?!

Kalle af sa...

Det hör nog till etiketten att nia biskopen, ja, men inte nödvändigtvis kontraktsprostar, assessorer och andra "lägre högdjur".

Biskop Erik brukade jag dua (utom i mycket formella sammanhang) eftersom jag kände honom rätt väl, men biskop Gustav känner jag inte (ännu) just alls; för mig är han alltså inte "den käre Gustav". Därför ville jag hellre vara lite för formell än lite för informell i denna vår nästan första kontakt. Knappast hade han tagit illa upp om jag hade duat honom, men i alla fall...

Anonym sa...

Synd att citatet inte var korrekt. Kyrkorna i Finland har en lång väg att vandra.

Anonym sa...

Jättestort tack till Dig, Kalle, som var aktiv i frågan!

Anonym sa...

Kanske Svenska Kyrkan är något för dig Kalle?

mvh Magnus

Kalle af sa...

Hmm... Eventuellt... Jag är bara inte så intresserad av att emigrera... Och så är det det där med att inte få predika evangelium i skolsammanhang...