Saddam är hängd

Jaha, nu har de då hängt Saddam Hussein. Om någon förtjänar dödsstraff, är det förstås diktatorer och massmördare av hans kaliber.
Det är bara det att ingen förtjänar dödsstraff. Inte ens Saddam. Hans hängning var inte ett straff, utan en hämnd. Förståelig, men förkastlig.
Eftersom han nu är död, kommer dessutom alla de brott som han inte hann dömas för att förbli ouppklarade, eller åtminstone ofullständigt uppklarade. Så återstår det också att se vilka följder avrättningen får för säkerhetssituationen i Irak och arabvärlden i stort.
Att amerikanerna bidrog till dödsdomen är inte att förvåna, med tanke på deras presidents inhumana beteende som guvernör i Texas. Och europeernas (t.ex. Tuomiojas) protester klingade förstås för döva öron. Vi är väl allierade bara när vi gör som jänkarna vill.
Det nya året bådar inte gott...
Uppdatering: Andra bloggare som har kommenterat saken är Tor Billgren, Karin Långström Vinge, Pam Spaulding, Juhani Westman ...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det har funnits några ögonblick i världshistorien där det helt klart varit bättre att göra processen kort än att dra ut på den i all oändlighet och hur mycket vi än spekulerar just nu om moral etik etc etc etc så är det bara tiden som kan utvisa om det här var ett sådant ögonblick eller inte ..

Kalle af sa...

Politiskt och militärt sett, visst. Men det var inte det jag skrev om.

Anonym sa...

Jag är även mycket sorgsen över denna skamliga gärning.

Anonym sa...

Religion politik och militär har världshistorien igenom marscherat öronbedövande taktfast hand i hand .. hur många liv har inte offrats i vår nationella kyrkas namn .. fråga krigsveteranerna!

Kalle af sa...

Tycker du det är relevant? Brottsliga och beklagliga gärningar har begåtts i alla ideologiers namn likaväl som utan ideologier. Det gör inte ideologierna som sådana falska men berättigar inte heller flera brott.

Anonym sa...

De skulle ha fortsatt att göda honom med hamburgare från McDonalds i stället. Ett mycket bättre straff än hängning.

Anonym sa...

Absolut! Samma typ av brottsliga och beklagliga gärningar begås fortfarande "i alla ideologiers namn likaväl som utan ideologier" .. det finns en tendens att säga ett men göra annat och det är definitivt falskt eller hur .. där ser jag ingen skillnad på förr och nu ..

Kalle af sa...

Men jag förstår fortfarande inte vilken relevansen är i det här sammanhanget. Eller anklagar du mig för dubbelmoral när jag anser att det var orätt att hänga Saddam? På vilken grund i så fall?

Anonym sa...

Jag talar om sak och inte om dig som person och beklagar att du uppfattar det så för det var verkligen inte meningen .. sorry .. förstår du inte relevansen i det jag skriver så är det inget mer med det och då lägger jag ner diskussionen .. jag anser inte heller att dödsstraff är något som skall finnas i ett modernt och upplyst samhälle men kan heller inte bortse från något som kallas orsak och verkan i det som sker just nu .. nästa gång jag får lust att tillsammans med någon skrapa lite djupare än under ytan och eventuellt komma fram till om inte förklaringar så åtminstone någon form av förståelse så skall jag låta bli att göra det just Här på bloggen.fi .. önskar dig lycka och välgång 2007.

Kalle af sa...

Tack detsamma. Beklagar att vi inte var på samma våglängd.

Anonym sa...

Vi tror också att det här bara leder till en ond cirkel, hämnd ska hämnas och på nytt igen, det kommer aldrig att ta slut. Och för det andra är väl ett verkligt straff det att man måste leva med det man gjort och konsekvenserna av det.

Leif Erlingsson sa...

Nu var det ju ingen avrättning utan juridiskt sett handlar detta om ett mord, som dessutom råkar vara ett krigsbrott. Se vidare Iraks statschef mördad. Oavsett vad man anser om Saddam så handlar detta i alla avseenden om ett utomrättsligt förfarande, ett mord, på en statschef.

Juridiskt finns det faktiskt mer fog för att hänga Bush, Blair &Co än det fanns att hänga Iraks laglige statschef.

Men än värre än mordet på Saddam är förstås de pågående morden på intellektuella i Irak. Se min länk ovan. Sverige ger utbildningsstöd till det inrikesministerium som skickar ut dödspatruller - följ länkarna till HRW och Amnesty....Detta talas om på vart och vartannat antikrigsmöte jag varit på. Men i övrigt här hemma ser jag på den närmast teologiska blindhet som gör att hela den svenska politiska skalan är fast i sina politiska kartor, och därför är inkapabla att uppfatta verkligheten. För politiskt korrekta debattörer tillhör detta istället sfären fanatiska konspirationsteorier. Hög tid även för ett svenskt paradigmskifte (= kasta utgångna kartor och börja titta på terrängen), säger jag!

Anonym sa...

Ush vad svårt att veta vad som är rätt och fel här. Ingen kanske förtjänar dödsstraff men många förtjänar enligt min åsikt betydligt grövre straff. Dödsdom är en relativt "mild" form av straff för alla dessa galna människor som mördar och torterar andra. Låt dom lida liksom sina offer tycker jag. I Saddams fall håller jag med om att det inte var ett straff utan ett hämd och USA var en stark drivande kraft. Men alla andra då? Pedofiler, massmördare och annat farligt folk som aldrig kan släppas ut på gatan igen. Hur skall vi straffa dom?