Inte bara i Amerika

Evangelisten och ”profeten” Harri Veijonen (Villmanstrand) upprätthåller en hemsida vid namn Seurakuntalainen (Församlingsbon, -medlemmen). På denna sida, som lär ge uppfattningen att den drivs av den ev.-luth. kyrkan, har Veijonen kallat en namngiven pastor för ”homopräst”. Tingsrätten ansåg att detta skedde i förolämpande uppsåt och dömde därför Veijonen till 30 dagsböter, alltså i Veijonens fall 180 €. Dessutom skall han betala 1000 € i skadestånd och 2700 € i rättegångskostnader.
Veijonen meddelar (enligt Kotimaa) på hemsidan att han kommer att överklaga domen och har inte tagit bort de länkar som domen förutsätter. Exempelvis profeterar han att biskop Juha Pihkalas karriär tar slut nästa år, att de troendes uppryckning också sker då och att Tammerfors tingsrätts domare och nämndemän kommer att möta en snar död.
Man tror ju att sådant bara finns i Amerika…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har världens undergång ett datum också redan?? enligt den här veijonen menar jag ? jag kollade hans hemsida lite efter att du nämnt honom men min finska är inte så bra. men det är ju förståss bara Gud som vet den verkliga tidpunkten.

Kalle af sa...

Det fanns nog ett datum, ett visst antal dagar efter 11 september 2001. Men jag tänker inte gå tillbaka in på hans hemsida och kolla upp det, för det var något av det sjukaste jag har sett på länge. Arrgh!