Judendomen - eller de mosaiskt troende, om man föredrar den termen - är delad i olika grenar. Här vill jag nämna ortodoxa judar, konservativa judar och reformjudar. De båda yttre rörelserna lever och mår bra, men den konservativa judendomen har under senare år ständigt mist medlemmar till de båda andra.
Det finns många skillnader mellan grenarna (och jag påstår ingalunda att jag är någon expert), men en är frågan om vem som får bli rabbin. Låter det bekant på något sätt?
Ortodoxa judar anser att endast heterosexuella män kan fungera som rabbiner. Reformjudarna tillåter lämpliga personer oberoende av kön eller sexuell läggning att göra det. De konservativa har gått en mellanväg - de tillåter rabbiner av båda könen, men endast heterosexuella personer duger.
Tills nu, alltså. Nu har en grupp ledande konservativa rabbiner beslutat att homosexualitet visserligen är orätt, men öppet homosexuella rabbiner och samkönade vigslar ändå skall tillåtas inom rörelsen. Det låter som en lite konstig kompromiss, men det är väl deras problem…
Nyheter och kommentarer: The Washington Post 1.12.06; Jerry S. Maneker; 365gay 6.12.06; The Jewish Theological Seminary.
Detta påverkar på inget sätt situationen inom den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, men är ändå en intressant illustration om att vi inte är de enda som måste ta oss en funderare på vad vi gör och inte gör.
Det finns många skillnader mellan grenarna (och jag påstår ingalunda att jag är någon expert), men en är frågan om vem som får bli rabbin. Låter det bekant på något sätt?
Ortodoxa judar anser att endast heterosexuella män kan fungera som rabbiner. Reformjudarna tillåter lämpliga personer oberoende av kön eller sexuell läggning att göra det. De konservativa har gått en mellanväg - de tillåter rabbiner av båda könen, men endast heterosexuella personer duger.
Tills nu, alltså. Nu har en grupp ledande konservativa rabbiner beslutat att homosexualitet visserligen är orätt, men öppet homosexuella rabbiner och samkönade vigslar ändå skall tillåtas inom rörelsen. Det låter som en lite konstig kompromiss, men det är väl deras problem…
Nyheter och kommentarer: The Washington Post 1.12.06; Jerry S. Maneker; 365gay 6.12.06; The Jewish Theological Seminary.
Detta påverkar på inget sätt situationen inom den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, men är ändå en intressant illustration om att vi inte är de enda som måste ta oss en funderare på vad vi gör och inte gör.
2 kommentarer:
Where is that, in Israel or where? I thught that NYC B'nai Birth rules.
No, no, it's in the US.
Skicka en kommentar