Grönblom avgår!

Stiftsdekan Gunnar Grönblom, allmänt kallad GG, avgår vid nyår, meddelar domkapitlet idag. Han är född 1943, så det har spekulerats en del om när han tänker gå i pension. Själv antydde han i något skede att han avgår samtidigt som biskop Erik, och det tycks ju hålla streck i stora drag - biskopsbytet skedde ju nu vid månadsskiftet.
Ändå kommer detta rätt plötsligt. Det är ju bara ett par veckor kvar till nyår. Det innebär förstås att dk inte hinner välja någon efterträdare åt GG innan han går, men han kommer att fortsätta att sköta dekanens uppgifter på 63% (hur man nu har kommit till det talet) tills den nya tillträder.
Få se vem det blir. Stiftsdekanen kunde beskrivas som dk:s andreman efter biskopen (stiftets andreman är domprosten). Behörighetskravet för denna tjänst är högre pastoralexamen, vilket betyder att det är rätt få inom stiftet som är behöriga.
Bland dem finns veterligen ingen kvinna. Det är klart att utomstående sökande kan uppenbara sig - men stora chanser att bli valda skulle de i praktiken knappast ha. Gissar jag.
GG har arbetat vid domkapitlet sedan medlet av 1970-talet, först som notarie och som dekan från år 2004, då denna tjänst inrättades. Han har delvis varit en mycket kontroversiell person, som i vissa kretsar har setts som en grå eminens som har innehaft den verkliga makten i stiftet. Det ingen kan förneka är hans arbetskapacitet och passion för stiftets bästa, även om man kan diskutera hans metoder.
Personligen har jag aldrig haft något otalt med GG, utan han har tvärtom stött och hjälpt mig efter bästa förmåga. När jag var tf khde i Pernå för ett par år sedan var det bara för mig att lyfta luren och ringa GG om det var något jag funderade över. Å andra sidan har jag sett hur det har gått med sådana som satte sig upp mot honom, så jag var noga med att inte ta ihop med honom i onödan. Och det har heller aldrig visat sig nödvändigt.
Oberoende vad man anser om GG, är det en era som nu går i graven, när två av stiftets toppar går i pension nästan samtidigt, biskop Erik efter 24 år och GG efter drygt 30 år i stiftets oförtrutna tjänst. Ni är värda ett stort tack för er trofasthet!

Inga kommentarer: