Skulle då biskopen ha sagt ...?

Jag fick mig tillsänt ett citat av den nya biskopen Gustav Björkstrand:
"Kyrkan, och så även jag, vill poängtera vikten av ett äktenskap och familj... Nej, det spelar ingen roll om det är ett äktenskap mellan heterosexuella eller homosexuella. Det viktigaste är trots allt kärleken". (Elevbladet 6/06, www.skolungdom.fi)
Jag har bara svårt att tro att det är sant. Det går mot sådant som han har sagt tidigare. Skulle han nu ha slagit om och börjat stöda kärleken i st.f. heteronormativiteten? Det låter för bra för att vara sant! Tyvärr finns inte just detta nummer av Ebl på nätet.
Uppdatering: På begäran fick jag stycket fullständigt citerat:
Malin Nyqvist: HBT (Homo-Bi-Trans): Hur ser du på sexuella minoriteter?
Gustav Björkstrand: Kyrkan, och så även jag, vill poängtera vikten av ett äktenskap eller en familj. Men i takt med att samhället förändras, ändras även bilden på hur en "normal" (nej usch, inte normal för då skulle ju motsatsen vara onormal) familj vara uppbyggd. Nej det spelar ingen roll om det är ett äktenskap mellan heterosexuella eller homosexuella. Det viktigaste är trots allt kärleken. På samma grunder är t.ex. en bisexuell precis lika välkommen i min församling som en heterosexuell.
Detta är ännu mer överraskande, eftersom han inte bara talar om kärlek utan uttryckligen äktenskap! Är en linjeändring trots allt att vänta i stiftsledningen? Hoppas kan man ju alltid.
Uppdatering 2: Det var som jag anade - det var frågan om en nyhetsanka. Se inlägget Biskopen dementerar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, han sade nog något annat i Åbo, då han och Perret (biskopsvalets andra runda) kort tangerade frågan. Men...

Anonym sa...

Positiv sak om citatet är korrekt.

Kalle af sa...

Javisst. Precis så.

Få se vad som följer...