Vigselformulär för heterosexuella

Ett argument som motståndare till samkönade äktenskap emellanåt använder sig av är att homosexuella inte kan få barn. Detta är förstås inte sant; också här på bloggen har jag nämnt ett (bland många) exempel på barn till samkönade par när jag i våras berättade att jag hade döpt Alex.
Kärlek, trohet, ansvar och andra liknande begrepp har tydligen ingen större funktion i äktenskapet. Nej, förökelse är det som gäller!
Tor Billgren på bloggen Antigayretorik tar tanken ett steg vidare. Han föreslår därför att man vid vigsel av heterosexuella par skulle få in förökelsen redan i formuläret. Hans förslag till förnyelse är följande:
Frågorna
Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig NN: Vill du ta NN till din hustru/man och ligga med honom/henne på det att ni må föröka er i nöd och lust?

Bön över ringarna
O Gud, du som är alltings skapare och Herre, välsigna NN och NN i deras äktenskap. Låt denna ring för dem vara tecknet på deras löften om att fortplanta sig. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.

Löftet
Jag NN,
tar dig NN
nu till min hustru/man
att föröka mig med
tills döden skiljer oss åt.
Ja, hur skulle det vara?

Inga kommentarer: