Klick-kampanj på Kp?

Jag bloggade för några dagar sedan om Halloween, och nämnde då om en webbenkät:
"Veckans fråga" på Kyrkpressens portal behandlar just detta: Tycker du att man som kristen kan fira Halloween? Där finns en hel massa svarsalternativ, men jag röstade "ja". "Nej"-alternativet är dock i ledning för närvarande.
Sådan var också situationen till för ett par dagar sedan. Trots att ja-rösterna sakta ökade, höll sig "nej"-sägarna kring 55% sådär. För ett par kvällar sedan hade drygt 100 personer röstat - vilket är rätt normal takt för Kp:s enkäter, där röstningsfrekvensen vanligen blir på 200-400 röstare.
Men bokstavligen över en natt kastades situationen om. På morgonen var det plötsligt över 500 röster, och nu var det "ja"-rösterna som låg mellan 50 och 60 procent! Idag har röstmängden ökat ännu mer (för en stund sedan hade 1053 (!) personer röstat) och "nej"-rösterna har sjunkit till tredje plats efter "I vissa fall".
Är jag den ende som tycker att det är något lurt i detta? Är det någon kampanj på gång? Är det rent av någon tekniskt kunnig person som har lyckats kringgå spärren om högst en röst per dag per dator?
Fastän det är "mitt" alternativ som tycks vinna, vill jag ju inte vinna med ohederliga medel ...
Eller finns det någon oskyldig förklaring till den plötsliga ruschen?

Inga kommentarer: