Predikstolsutbyte utan förhinder

Jag har tidigare bloggat en del om det predikstolsutbyte som vi har mellan församlingarna i Borgå. Inläggen Biskopsmötet om ekumenisk predikogemenskap (28.1.07) och Predikstolsutbyte med förhinder (24.4.07) är exempel på detta.
Nu i dessa veckor har utbyte skett mellan Borgå svenska metodistförsamling och Borgå svenska domkyrkoförsamling. Förra söndagen (30.9.07) predikade pastor Mayvor Wärn-Rancken i Kullo bykyrka, och idag gjorde jag det samma i metodistkyrkan.
Det var en trevlig och varm gudstjänstgemenskap som jag fick träda in i. En fungerande söndagsskola, personliga vittnesbörd, lekmän som "organister" (idag en superb Erkki Andelin på piano), en öppen nattvardsgemenskap, där jag assisterade pastor Mayvor, och ett intressant bordssällskap vid kyrkkaffet - allt detta gjorde att jag än en gång kände mig mycket välkommen. Tack ska ni ha!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hälsa gärna min avlägsna släkting Mayvor när du ånyo träffar henne! Min mormor var född Wärn. Ha en trevlig arbetsvecka! :-)

Anonym sa...

Om ni kan ha nattvardsgemenskap, hur försvarar du då att ni är skilda kyrkor?

Kalle af sa...

Micke:
Det ska jag göra. Tack detsamma!

Johan:
Jag försvarar det inte. Jag beklagar det.

Anonym sa...

Jag får säga som dom sa när jag en gång i en afrikansk by hade förlorat i ett enkelt brädspel mot samtliga invånare, inklusive de minsta barnen: "Welcome back, mister, and we'll teach you more".

Skämt åsido; kul att ha dig på besök.

Att Kalle representerar en lite annan variant av tron och nåden, Johan Lumme, gjorde bara hans visit värdefullare.

Anonym sa...

Metodisternas nattvard är inte en kristen nattvard. De lär att Jesus Kristus inte är reellt närvarande. Däför är det naturligtvis lätt för dem att praktisera "öppet nattvardsbord". Men för den lutherska kyrkan är nattvardsgemenskap en viktig fråga.

Kalle af sa...

Metodisterna är inte lutheraner, men nog kristna. Accepterar du inte detta, är vidare meningsutbyte onödigt.

Anonym sa...

Du skall inte polemisera mot vad jag aldrig har sagt. Jag sade: "Metodisternas nattvard är inte en kristen nattvard." De erkänner nämligen inte att Jeus Kristus är närvarande i brödet och vinet, utan för dem är det bara en symbol.

De har den apostoliska trosbekännelsen och Bibeln, de är kristna om också villfarande.

Kalle af sa...

Jag beklagar missförståndet (vilket inte betyder att jag håller med om det du skriver här heller, förstås).