Barnsligt (1990-91)

1. Gubben Noak, gubben Noak var en hedersknyffel.
När han gick ur arken sin så pressade han tryffel.
Så kom där ett tryffelsvin och bökade det upp
så det blev en präktig grop som Noak kalla' "tupp".

2. Imse, lilla spindeln vår, han klättrade på tråden
när det kom en präktig dusch från regnvattensförråden.
Regnet spola' spindeln bort och djupt ner i en pöl.
Imse efter detta aldrig annat drack än öl.

3. Mamma Troll, hon lade sina ungar, alla elva.
När hon kom till minsta ungen började han skälva.
Han var skraj, för ur hans blöja kom en ryslig puff,
men hans mamma bara log och sa: "Ho aj aj buff!"

4. Blinka lilla stjärna där, jag ser nog din placering.
Vad är du som blinkar iklädd sådan där mundering?
Ljuset har du plockat bort och lämnat det i pant
- det du liknar mest är nog en gammal spastisk tant.

5. Mammas lilla Olof plockar bär på grannens buskar,
plockar där i allsköns ro när någon honom ruskar.
Olle flyr, men grannen pressar honom i ett hörn
men blir rädd för mammas skrik*, för grannen heter Björn.

6. Lilla Lasse gick och grät för att han tappat båten.
Då kom där förbi en vänlig farbror som hört gråten.
Farbrorn ville trösta Lasse, och så här det lät:
"Världen är så stor, så stor..." - men DÅ först Lasse grät!

7. Ekorr'n Kurre sitter på en gren och skalar kottar,
sitter där och njuter och i lugn och ro sig gottar
då där plötsligt barn som saknar både vett och sans
skjuter med ett luftgevär och bryter Kurres svans.

8. Trygga Räkan simmar lugnt omkring i Nordatlanten
då ett östtyskt fartyg dumpar överbord Trabanten.
Trygga åker i sin bil och känner sig så morsk
att han byter namn och hädanefter kallas "Torsk".*

9. "Broder Jakob, broder Jakob, vad har du nu för dig?
Sover du och tror att stora klockan helt själv rör sig?"
"Ja, men fader abbot, efter festen är jag trött.
Jag har druckit öl och snaps och vin båd' vitt och rött."

10. Mammas lilla älskling ville måla hela världen
så han tog en tioliters färgdunk med på färden.
Dunken lyckades han öppna, men se'n gick det så:
världen hade samma färg, men ungen, han var blå.

11. Blåa sippor står i backen utan skor och strumpor.
Barnen vill förstås me'samma gå med bara rumpor.
Mamma tvingar ändå dem att hålla kläder på,
men de tar sin hämnd och krossar alla sippor små.

12. "Bä, bä, lilla vita lamm, hur har du det med ullen?"
"Annars är det bra, men jag har magen lite svullen,
vilket kan bero på det att magsäcken är full
utav strumpor, rock och kjol av ren och fin ny ull."

5 "Skjut björnen!"
8 Sens moral: Trygga Räkan kan ingen vara.
Kommentar: Det här sången tillkom under två somrar på Lekholmen i Helsingfors. Jag kände ett behov av att få alla de barnvisor, som jag hade råkat ut för under min uppväxt, ut ur systemet. Denna sång var resultatet. I vers 6 var jag extra effektiv, för den demolerar två barnvisor, "Världen är så stor, så stor, Lasse, Lasse liten" och "Lilla Lasse går och gråter, borta är hans fiskarebåt".
Det har funnits några verser till, men dem har jag refuserat p.g.a. låg kvalitet och hög kvantitet. Och ändå kan jag aldrig minnas alla verser när jag någon gång sjunger Barnsligt ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhå!