Lumme vs Billgren

Johan Lumme är en tidigare präst i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, som berövades prästämbetet då han skrev ut sig ur kyrkan för kanske 15 år sedan. Nu hör han till en luthersk frikyrka, bor i Karis och bloggar på bloggen.fi/chydenius.
Tor Billgren är journalist och Malmöbo. Han bloggar på Antigayretorik.
Lumme är emot homosexualitet och dess utövande, medan Billgren på sin blogg går in för att granska de argument som sådana som Lumme använder. Det gör han också i inlägget Svar till Johan Lumme (11.10.07). Jag fann diskussionen intressant - och dessutom utan stora överslag åt någotdera hållet, vilket är beklagligt ovanligt i sammanhanget.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, jag berövades inte prästämbetet. Men det är elva år sedan jag skrev ut mig ur kyrkan. Den omedelbara orsaken var att jag skötte alla gudstjänster och förrättningar mot arvode i Hitis. Sedan kom en situation då jag behövde nattvardskärlen för en sjukkommunion och gick till kansliet för att hämta dem. Då hade Hitis t.f. kyrkoherde Clas Abrahamsson gett order att de inte får utlämnas till mig! Det var en sällsynt rå och hjärtlös handling mot den som skulle ha nattvarden, och det gjorde det naturligtvis omöjligt för mig att fortsätta i folkkyrkan.

Kalle af sa...

Min uppfattning är att du blev av med prästämbetet som en följd av att du skrev ut dig ur kyrkan. Var det då inte så? Om jag har missuppfattat ber jag om ursäkt.

Anonym sa...

Ämbetet som sådant har jag kvar. Däremot ingen prästtjänst. Saken diskuterades veterligen på biskopsmötet men det fanns inga anklagelser mot mig och inga anmärkningar.

Kalle af sa...

Jaha - om du säger det så...

Jag hade uppfattat det så att om man skriver ut sig ur kyrkan mister man automatiskt prästämbetet inom kyrkan, inte bara sin prästtjänst - men jag har tydligen misstagit mig.