Det senaste om nattvardstvisten

I inlägget Media om nattvardstvisten (3.9.07) har jag samlat allt det som jag har fått tag på i ämnet. Här är denna veckas skörd.
Halvar Sandell skriver en debattartikel i Kyrkpressen 43/07 (s. 13). Rubriken är Nattvarden är Herrens Nattvard. Udden är riktad mot biskop Gustav Björkstrands kolumn i Kp 41/07, eftersom Sandell anser att biskopen inte tillräckligt hänvisade till bekännelseskrifterna. I slutet får också jag mig en släng av sleven:
Då pastor Karl af Hällström i våra sammanhang dels radikalt ställer sig på sidan om bekännelsen, dels själv agerar nattvardsutdelare i en kyrka som den lutherska kyrkan inte har gemenskap med, så upprör detta tydligen inte biskopen. Men hänvisningar till vår egen kyrkas bekännelse tycks uppröra i hög grad.
Det Sandell hänvisar till med att jag "agerar nattvardsutdelare" är mitt metodistiska gästspel 7.10.07, som jag bloggade om i inlägget Predikstolsutbyte utan förhinder. Att han känner till det betyder förresten att han av allt att döma läser min blogg, och det är ju trevligt! Hej på dig, Halvar!
A propos: Jag börjar småningom bli intresserad av att veta när herrar G. Björkstrand och H. Sandell skall ta sig sin utlovade pratstund - och framför allt av att veta vilket resultatet av samtalet blir. Men ännu får vi tydligen vänta...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner stor helig vrede över att man tvingas ta emot så mycket smuts (läs skit) för att man inte fördömer sin medmänska. Jesus sa att det inte är de friska som behöver läkare utan de sjuka... Kärleksbudet står över alla andra bud.Och det är aldrig någonsin rätt att döma en sårmärkt medmänska...

Anonym sa...

Hej!
Även jag tog fram metodist-sammanhanget på min blogg i Kyrkpressen.

Bekännelseskrifterna säger ju oss absolut inte det samma i d a g, som de sade för ca. 500 år sedan. Vi tolkar dem i och från dagens perspektiv. Denna dag kan inte förväxlas med en dag 500 år sedan. Bekännelseskrifterna själva minsann visar en fördjupad hermeneutisk utveckling i t i d e n - och så är det med hela lutherdomen.
(Om inte så vore, kan vi sluta prata t.ex. om ekumenik.)

Att Halvar Sandell tolkar bekännelseskrifterna på ett sätt gör inte godtycke och subjektivitet mindre i kyrkan. Dessa ord kan inte skyllas på tolkningen. Tolkningen är iofs. något annat än de o r d, som står i bekännelseskrifterna och är i behov av tolkning i levande sammanhang.