7000 rapp åt homosar

Enligt en notis i Hbl 5.10.07 (och på 365gay dagen innan) har två saudiska män som ertappats med ett homosexuellt förhållande (med varandra, antar jag) dömts till 7000 (!) piskrapp vardera. Straffet verkställs etappvis, och den första omgången skedde offentligt i tisdags i staden al-Banah i sydvästra Saudiarabien. Sedan fördes männen tillbaka till fängelset, så att de kan återhämta sig innan nästa omgång.
Jag kan bara säga, att detta är barbariskt! Fy och usch!
För det första borde homosexualitet överhuvudtaget inte vara straffbart.
För det andra hör straff av detta slag hemma på historiens skräphög.
Att Saudiarabien inte har gått Afghanistans och Iraks öde till mötes, hänger väl endast på att de internationella (läs: amerikanska) ledarna sätter oljan högre än de mänskliga rättigheterna...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Helt ofattbart!

Anonym sa...

Världspolisen USA har ofta(st) andra skäl än mänskliga rättigheter, när de blandar sig i någonting. Sanningen är att om USA faktiskt ville det, skulle andvänding av biobränslemedel vara mycket allmännare än det är idag. Och int vet jag om krig är det bästa sättet att lösa de här saker, för att då får också tusentals oskyldiga betala för det. Fast jag tror nog inte att du önskar det heller :)

Kalle af sa...

Lilli:
Ja, inte sant!

BearTrap:
Du har rätt i att det inte var ett önskemål! :-) En observation kanske är det bästa ordet...

Anonym sa...

hemskt!!

Anonym sa...

Naturligtvis bör homosexuella relationer bestraffas på något sätt Sjutusen slag förefaller vara taget i överkant, med tanke på att shari''a bestraffar utomäktenskapliga relationer med några hundra slag. Men utan kännedom om försvårande omständigheter kan vi inte sitta här och fördöma de saudiska myndigheternas domar. Ett långvarigt fängelsestraff är inte alltid bättre än ett kropsstraff.

Kalle af sa...

Anne:
Så är det.

Johan:
Du står naturligtvis själv för dina åsikter här. De avviker så skarpt från mina att grunden till diskussion saknas.

Anonym sa...

Barmhärtige Gud, hjälp!
Nu känner jag mig maktlös. Ber.