Halloween

Jag är lite delad vad gäller den rätt nykomna helgen Halloween. Å ena sidan kan man bra ha en ursäkt för barn att få spöka ut sig lite och ha roligt - så länge det inte går för långt, förstås. Jag har hört exempel på vandalism och direkt elakhet, och det är ju inte bra - och jag hoppas att ingen tar Halloween som ursäkt för en suphelg...
Men som sådant är halloweenfirandet väl OK. De kommersiella övertonerna stör mig lite, men det får man leva med.
Och vi har ju en annan helg med samma uttrycksformer i vår kultur, nämligen påsklördagen. En icke-indoeuropeisk grannkultur, som jag inte ska nämna, firar palmsöndagen med häxor och troll, men det är inte mitt problem.
Det som oroar mig är att Halloween skall tränga ut allhelgonafirandet. Visst är det ju roligare att klä ut sig och leka monster än att tänka på döden och avlidna släktingar, men just därför kanske det senare också är hälsosamt.
Men jag tror nog att båda firandena kan samexistera. Bara de tillåts göra det, alltså.
"Veckans fråga" på Kyrkpressens portal behandlar just detta: Tycker du att man som kristen kan fira Halloween? Där finns en hel massa svarsalternativ, men jag röstade "ja". "Nej"-alternativet är dock i ledning för närvarande.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nog kan man fira Halloween bara det inte krockar med allhelgonadagen, för i såfall har det gått lite snett, tycker jag.

Anonym sa...

Du är smart. Jag gillar dig :)

Anonym sa...

Bed för lilla Isabelle.... gå till min sida!

Anonym sa...

Jag tycker att vi som är kristna ska vara de första att bjuda på alternativa halloween-partyn med roligare teman. Maskerad kan man ju ha i varje fall och mycket roligare med andra teman! :)

Anonym sa...

I almanackan i Sverige är det 3 olika dagar som är aktuella vad gäller att fira våra helgon. Halloween 31 oktober, Allhelgonadagen 1 november och Alla helgons dag, en rörlig helgdag som infaller på lördagen under tiden 31 oktober - 6 november. I år 3 november.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alla_helgons_dag

Anonym sa...

hsg, läs min blogg. Uppdaterade den nyss vad gäller det du skriver i din kommentar.