Veckans anekdot: Konfirmandteologi II

Jag är som bäst på skribaläger, och konfirmanderna skall lära sig trosbekännelsen, Fader vår och en del andra texter utantill. Ibland är det lite besvärligt.
Hittills har jag fått några nya varianter på trosbekännelsen:
"... och på Jesus Kristus, vår ende son, Guds herre ..."
"... som blev avlad av den osynlige Herren ..."
"... sitter på Guds, den allsmäktige Faderns, högra axel ..."
Det kommer säkert fler varianter ännu - och jag har ett läger till denna sommar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undervisar religion. I ett prov frågade jag efter elevernas åsikt om Paulus liv, hur de såg på det. "Han levde ett tuft liv, t.ex. han hade blivit stenad en gång och virvla omkring på öppet hav." Ett annat prov: Hur visade Jesus att sabbaten var viktig för honom? Svar: Han visade att om man har råkat fela kon i ett dike måste man dra upp den. Man lär så länge man har elever!

Kalle af sa...

Jag hoppade in som rellalärare under studietiden. En gång hade jag ett prov i bibelkunskap för sjuorna. När de skulle nämna någon bibelbok, kom det en del fantasifulla förslag, bl.a. "Höga klagovisan" och "profeten Hermelin".

Anonym sa...

Tihi, det där var lite roligt. När jag gick i lågstadiet skulle vi läsa "Se vi går upp till Jerusalem." Det slutar med "den smärtfylla kalken smaka". Jag läste det som: "den smärtfyllda kalkonen smaka". Mamma hade roligt!

Karin sa...

Konfirmander är ljuvliga! :)