Frågespalten LVII: "Bilder" vid bön

Jag träffade en man som jag umgicks med ganska mycket. Jag bad mycket för vår relation och vid ett bönemöte fick jag en "bild" att jag skulle ta hand on honom och hans barn. Han lånade mycket pengar av mej och har inte betalat tillbaka.
Nu har jag träffat en ny man. Jag känner mej så trygg och älskad tillsammans med honom. Han är varmt kristen. Nu vet jag inte vad jag skall göra ... följa "bilden" eller min känsla ...
Hur skall jag veta vad som är det rätta?
"Bilder" och andra impulser som vi får kan vara av Gud, men de kan också komma annanstans ifrån. Allt sådant måste vi granska och överväga noggrant och rationellt. "Pröva allt och behåll det som är gott" står det i Skriften.

I sig kan det vara en god sak om du tar hand om den första mannen och hans dotter. Åtminstone har de ju då det gott. Det verkar ändå som om han skulle ha utnyttjat dig ekonomiskt, och det är inte en god grund att stå på i ett förhållande.
Ett förhållande där du känner dig "trygg och älskad" är förstås betydligt bättre för dig än ett där du bara måste ge.

Kanske jag skulle säga så här: Följ varken bilden eller din känsla, utan ditt förnuft. Om ditt nya förhållande verkar gott, så satsa på det. Om du fortfarande kan hjälpa den första mannen och särskilt hans barn utan att riskera det nya förhållandet, är det väl inget som hindrar. Oftast kan det ändå bli besvärligt för den nye om den gamle "spökar med" alltför mycket. Håll gränserna klara!

Herren med er alla!

Inga kommentarer: