I det färska numret av Kyrkpressen (som ännu inte finns på nätet) kommenterar Halvar Sandell den anmärkning som biskopen gav honom. Han säger sig vara något konfunderad över biskopens argumentation.
Sandell är obotfärdig.
Kyrkolag och kyrkoordning ger en ram, men svarar inte på alla frågor, så har det alltid varit. Biskoparnas uppgift är att visa hur kyrklig praxis är grundad på Bibeln och bekännelsen och hur allt är en icke-motstridig helhet.Intressant. Om den kyrkliga lagboken ger ramen, skall den ju följas, och där den inte svarar på frågor, kan man ha olika praxis. Men Sandell hotade uttryckligen bryta mot ramen, när han inte skulle ge mig nattvarden! Vilken slingerbult, alltså! När han lite senare konstaterar att
kristen tro väcker alltid anstöthar han förstås helt rätt. Min kristna tro har väckt anstöt hos honom som tror på bokstaven. Nu är det nog han som bör omvända sig. Men jag misstänker att så inte kommer att ske.
Sandell är obotfärdig.
13 kommentarer:
Oberoende av Halvar, undrar jag fortfarande, när tänker du förlåta honom för det han har gjort mot dig i och med den här härvan, men även tidigare? Om du vill förlåta, borde du då inte sluta rapportera så som du gör nu? Du vet att jag har ställt den här frågan tidigare, och uppriktigt Kalle, är jag orolig för dig, som du vet. Du får radera den här kommentaren om du så önskar. Jag är inte intresserad av att väcka uppmärksamhet. Jag tänker enbart på dig Kalle. Med vänlig hälsning,
Jag har förlåtit honom för det som han i olika sammanhang har gjort mot mig. Min rapportering är motiverad av att jag inte vill att andra som råkar ut för honom och hans gelikar skall tro att de är ensamma, att det är offren som det är något fel på i stället för gärningsmännen.
Men tack för din värmande omsorg!
De få gånger jag har blivit mobbad på ett jobb har min taktik varit att högt berätta om de för alla som inte var med vid mobbningstillfället, så att mobbarna hör. Gissa om de blir irriterade! Mobbing får inte ske i lönndom, det ska lyftas fram och beskådas så att alla ser hur fel det är.
Det är förövarna som ska skämmas, inte offren, som sagt!
Och vissa kallar sig kristna....Mina ickelkrista vänner är mer "kristna" en han som gjorde så dä, Sundell eller vad han hette.
Johanna i Göteborg.
Jag kan inte förstå mej alls på denna Sandell?
Hörde honom på radion i höstas ang. samma fråga, men oj.oj...märkte då att han inte gick att diskutera med, bara att glömma denna farbror och gå vidare i livet.
Men Kalle, med dina skriverier, sår du ju frön för att andra även ska trycka ner och ta avstånd från Sandell och hans åsikter. En sådan handling är inte en ingrediens hos någon som verkligen har förlåtit. Det är att uppmana andra till bitterhet och avståndstagande. Vore det inte smartare att bara plädera för sina egna åsikter än att trycka ner andra? Min mans motto är: "Parempi tuoda siunaus kuin kirota pimeyttä."
Samma tanke slog mig - obotfärdig.
För att fortsätta berättelsen om den här mobbingen som jag var med om på en arbetsplats, så kom en av mobbarna in till personalmatsalen in en dag och satill mig (jag hade just, med hög röst berättat om mobbningen som skett några dagar tidigare) "Men snälla du, hur länge ska du älta det där?".
"Så länge jag behöver det" svarade jag.
Jag tror man känner själv, som offer, när det är dags att släppa. Inte för tidigt, kanske inte för sent. Ni som irriterar er här på Kalles rapportering, låt honom "älta", det kan ni väl ha förståele för? Det som han varit utsatt för är helt gräsligt, ju. Man ska inte skynda sig med att förlåta för då, om något, blir man bitter, då är man inte färigläkt. Så Martin och Catarina, härbärgera er irritation och oro utan att blanda in Kalle, låt det ha sin gång. Ni verkar lite otåliga och provocerade är mitt intryck.
Johanna i Göteborg som har beskäftat färdigt nu, och slutar innan Kalle blir irriterad i sin tur :-)
Catarina, se citatet för 6.12.07.
Här är det du hänvisar till: "Unfortunately, though we often talk about forgiveness within the church, very often by the way we deal with things - attempting to suppress conflict, not making judgments, keeping things secret, not enforcing the ethical conditions we talk about, not holding the powerful accountable - we actually create a situation that stops people from being able to forgive." Peter Horsfield
Attempting to suppress conflicts, väntas nu, här har nog ingen konflikt blivit undertryckt de senaste månaderna.
Not making judgements, känner jag inte heller igen som passande i det här fallet. Biskopens utlåtande har ju kommit.
Keeping things secret, vad är det som är hemligt? Den som önskar kan ju läsa Kyrkpressen själv.
Not enforcing ethical conditions we talk about, inte upprätthålla etiska bestämmelser. När det gäller personliga relationer kan det här vara en viktig punkt. Att inte låta en person fortsätta trampa på en. Jag antar att du inte har någon personlig relation med Halvar. Då är det inte lika viktigt, eftersom distansen redan finns. Ni lever ju ändå era egna liv, eller hur?
not holding the powerful accountable, det är väl du som är ”powerful” i den här situationen. Biskopen har ju fattat sitt beslut till din fördel.
Vad är det som hindrar förlåtelsen?
Hur långt kommer du att fortsätta med ditt? På vilket sätt har det att göra med din process att förlåta Halvar?
Jag har själv blivit mobbad i mina tidiga ungdomsår. Jag har förlåtit dem som ropade glåpord efter mig, med Jesu hjälp i högsta grad! Vad angår det mig hur de ser på saken? Jag vill inte bära bitterheten i graven. Jag vill leva i frihet, vill inte du?
Ska vi analysera det där?
1. Konflikter har inte undertryckts de senaste månaderna (vad vi vet om) men nog de senaste decennierna. Nu har en förändring förhoppningsvis kommit.
2. "Judgment" betyder både "dom" och "bedömning". Biskopen har sagt sitt, men det är första gången, åtminstone i offentligheten.
3. Det som är hemligt står inte i Kp. Detta fall har jag medvetet gett offentlighet åt, men hur många fall som inte har fått offentlighet vet varken du eller jag. Jag känner till flera.
4. Det är helt rätt det där med personliga relationer. Om detta handlade endast om Halvar och mig, skulle det inte finnas behov av att fortsätta. Men det handlar inte om mig, och inte heller egentligen om Halvar, utan om den aggressiva förvridning av kristendomen som han är en representant för, och som leder och skrämmer människor bort från Kristus. Som Kristi tjänare måste jag ta i detta.
5. Jag är kanske den starkare i denna situation, eftersom jag har officiellt stöd. Men "powerful" skulle jag inte tolka som "stark" i detta sammanhang, utan som "mäktig". Då gäller det alla som innehar offentligt ämbete - Halvar, biskopen, jag och alla andra - och tanken är att se till att alla får ansvara för sina beslut. Besluten skall alltså vara lagliga och goda - och Halvars handlande uppfyller ingetdera kravet.
Detta har alltså inte att göra med min förlåtelse av Halvar, som är gjord, utan med förhindrande av sådana ytterligare skador som uppstår genom att man fortsätter med att sopa saker och ting under mattan.
Ett extremt exempel (som ingalunda direkt har med Halvar att göra!) är den inflammerade situationen inom den katolska kyrkan som delvis uppkom genom vissa prästers sexuella övergrepp på korgossar, men framför allt genom att de inte ställdes till svars för sina handlingar. Detta ledde till att övergreppen kunde fortsätta och till att den katolska kyrkan har lidit en enormt mycket större prestigeförlust när händelserna sent om sider avslöjades än vad man skulle ha gjort om man genast hade ingripit.
Tack Kalle för att du redogjorde för hur du uppfattar citatet. Nu förstår jag hur du tänker och menar. Tidigare förstod jag noll. Kyrkan fortsätter vara splittrad, kan jag bara konstatera, med sorg i hjärtat. Ha det gott! Mvh,
When you say he should repent, what does this mean? Is repentance contrition adn faith, as in the Augsburg Confession, without satisfactions, or does it mean satisfactions and acts of penance?
I don't hope for anything but that he would cease with his contraproductive arguments and behaviour. No apologies to me, no penance is necessary. But a man who refuses to see that he's done anything wrong is, by the nature of things, unrepentant. Which was the point of this five-year-old blog.
Skicka en kommentar