Silfverberg anmäld för domkapitlet

Jag bloggade 10.2.09 om en anti-gay predikan som pastor Peter Silfverberg höll i Karleby 1.2.09. För några dagar sedan uppföljde jag detta med en insändare som ett antal icke-konservativa församlingsaktiva i Karleby hade skickat till Österbottens Tidning.
Sagda tidning kom 11.3.09 med nyheten att Silfverberg har anmälts till domkapitlet av "en finsk[s]pråkig från Janakkala", alltså en person som tydligen varken hör till Karleby svenska församling eller till Borgå stift.
Tidigast den 18 mars kommer domkapitlet att behandla ärendet. Biskop Björkstrand vill inte [...] uttala sig om eventuella påföljder
står det i nyheten, som åtföljs av ett stort antal kommentarer av varierade kvalitet och saklighetsgrad.
Kyrkpressen rapporterar här.
Uppdatering: I en av kommentarerna (14.3.09) på Kp kallar Halvar Sandell min blogg för "ohöljt kättersk", samtidigt som han länkar till den. Med tanke på vem som kommer med detta utlåtande, tar jag det som en hedersbetygelse av högsta rang!
Angående påföljderna skulle jag vara förvånad om Silfverberg skulle få mer än en knäpp på fingrarna. Men redan det vore ju ett ställningstagande.
Jag har fått den aktuella predikan mig tillsänd och tänker granska den här på bloggen vid tillfälle.
Uppdatering: Mediareaktioner:
Kokkolalaisen papin saarnasta kantelu tuomiokapituliin (Kotimaa 13.3.09)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Han hade ju en insändare i dagens öT, som förklaring som han skrev. Fast det gjorde nog bara ont värre. Mor/svärmor som bor i staden är mer än bedrövad.

Kalle af sa...

Jag har inte läst insändaren. Måste ta mig till biblioteket vid tillfälle.

Hälsa mor/svärmor att alla präster inte är som Silfverberg!

Anonym sa...

Ska vi göra, problemet är ju att största delen av prästerna i Karleby är av samma skrot och korn.

Kalle af sa...

Jo jag vet. Att säga att problemet är lokalt gör det inte lättare för dem som också är lokala.

Anonym sa...

Herra auta ja anna voimia Peterille...

Kalle af sa...

Aamen. Voimia ja viisautta.