Jesus på pridemarsch


Bror Lindholm är en person som bor i Skaftung. Den byn ligger i Kristinestad bredvid byn Härkmeri, där min mor har en sommarstuga (där också jag har spenderat många av min barndoms somrar).
I en insändare i Kp 31/06 reagerar Lindholm på något som jag har sagt, när han undrar om Jesus verkligen skulle ha deltagit i en pridemarsch.
Jag är övertygad om att han skulle ha gjort det. Hans verksamhet riktade sig mycket långt till dem som det övriga samhället såg ner på eller (med bibliska motiveringar) stötte ut. Några exempel: Kvinnan vid Sykars brunn, Sackaios, Matteus, synderskan i fariséns hus, rövaren på korset...
Jesu exempel förpliktigar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är solklart att Jesus skulle ha deltagit. Det står ju tydligt och klart i bibeln hans inställning till de "skriftlärde". De gjorde, och gör, allt för att omyndigförklara människor som inte passar in i deras tolkning av Ordet. Maktbegär finns inom alla institutioner.

Anonym sa...

Håller med, Jesus var ju på de utstöttas sida - klart han skulle ha deltagit! I hans ögon var/är alla människor lika värda.

Anonym sa...

Givetvis är Jesus med dom utstötta. Men vad många "liberala" präster missar är att dom utstötta, som Kalle hänvisar till, har en aspekt till i det hela, som allt i Jesu lärdom handlar om.

Det är att vända om och sluta med sina synder.

Så om han skulle ha deltagit i en "pride" festival, skulle han inte då med, sagt: "Gå och synda inte mer"?