Biskopsvalmaskinen

Jag gick in på den nya hemsidan för biskopsvalet där det finns information om valet, länkar till kandidaternas hemsidor, en valmaskin m.m. roligt.
Det visade sig att Henric Schmidt och Martin Fagerudd för tillfället inte har webbplatser. ”Fagerudd driver dock Predikantbloggen tillsammans med andra präster i Borgå,” sägs det, och det är ju trevligt med lite reklam för den också.
I valmaskinen är endast ”de sex” med. Henrik Perret har avstått av någon orsak. Det betyder förstås att resultatet är beklagligt homogent och okontroversiellt, men lite roligt kan man väl ha ändå.
[Uppdatering: Perret motiverar sitt beslut på sin blogg. - I ett ledarstick i Hbl 19.8.06 kommenterar Björn Månsson Perrets agerande. Slutsatsen är: "Det är synd att en kandidat i detta sammanhang kör med släckta lyktor. Man kan bara spekulera kring de innersta motiven, men inte bådar attityden gott inför perspektivet att han faktiskt skulle bli vald."]
Jag testade maskinen två gånger. Först kom jag med svar som jag håller med om (även om alternativen emellanåt var bristfälliga). Då blev resultatet följande:
1. Martin Fagerudd 69%
2. Anders Laxell 62%
2. Helene Liljeström 62%
2. Henric Schmidt 62%
5. Gustav Björkstrand 54%
5. Bo-Göran Åstrand 54%
Alla sex kom alltså över 50% för mig - och de var alla inom 15 procentenheter. Likriktningen utan Perret är som sagt stor.
Så prövade jag att svara så tvärtemot mina egna åsikter som möjligt. Det gav följande resultat:
1. Henric Schmidt 15%
2. Gustav Björkstrand 8%
2. Helene Liljeström 8%
4. Martin Fagerudd 0%
4. Anders Laxell 0%
4. Bo-Göran Åstrand 0%
Det glädjande i detta andra försök är att procenttalen är så låga. Också här var de förresten inom samma 15 procentenheter.
Få se om detta hjälper någon elektor att välja, eller om det går så att frustrationen ökar hos alla dem som saknar rösträtt.

Inga kommentarer: