Också biskop mordhotad

Biskop Odd Bondevik i Møre stift i Norge är en av de ledande konservativa inom den norska kyrkan som motsätter sig att homosexuella som lever i samboförhållanden ska få prästvigas. Det var också han som tog initiativet till den utredning i läronämnden som låg till grund för kyrkomötets vidare beslutsprocess. Utredningen bloggade jag om bl.a. 17.5.06 (lämpligt datum för en norsk blogg!) och 26.11.06. Jag är naturligtvis av annan åsikt än biskopen, det torde ha kommit fram upprepade gånger.
Lika naturligt är det dock att jag skarpt tar avstånd från de mordhot som han har fått p.g.a. sin inställning! Det är lika förkastligt som när det sker åt andra hållet - när jag får mordhot eller homosexuella inte bara hotas, utan mördas för sin sexuella läggning. Allt sådant är osakligt och förkastligt och har ingenting med en vettig debatt att skaffa! Usch och fy!
Bloggaren Miriam Klefbeck kommer med vettiga synpunkter. Se också Kristeligt Dagblad.
Jag hoppas och ber att biskop Odd skall kunna sköta sina uppgifter och sprida budskapet om Kristi kärlek också i fortsättningen. Förutom att jag hoppas att han ändrar åsikt på en viss punkt, förstås ...

Inga kommentarer: