Lite om samkönade äktenskap

Samkönade äktenskap diskuteras på många håll i världen.
I USA har United Church of Christ gått in för samkönade äktenskap, vilket inte alla håller med om. En församling i Indiana lämnade samfundet p.g.a. detta. Vissa juridiska problem uppstod, men torde nu vara avklarade.
En annan UCC-församling, i Minneapolis (Minnesota) den här gången, har s.a.s. gått motsatt väg. Så länge som samkönade äktenskap inte är möjliga i delstaten, vägrar man viga någon överhuvudtaget, utan förrättar bara välsignelseakter, oberoende av om paret är av samma eller olika kön. Detta är alltså en protestaktion.
I Norge tog kyrkomötet i november ställning mot könsneutrala äktenskap (se här). Staten kommer antagligen ändå att införa sådana, men respektera kyrkans ställningstagande. Detta innebär att kyrkan inte kommer att tvingas göra något mot sin vilja - vilket förstås i o.f.s. är bra. En del präster kommer att gå emot kyrkomötets beslut och viga eller välsigna samkönade par i alla fall. Civil olydnad, s.a.s.
Jag har funderat hur jag själv skulle göra om jag blir ombedd, och har inte kommit till något klart ställningstagande. I princip följer jag naturligtvis kyrkans regler, men... Vi får väl se. Jag har ju erfarenhet av anmälningar till domkapitlet, och den erfarenheten är obehaglig.
Om man skulle gå efter gallupar i denna fråga, vore det hugget som stucket (sådär 40-40), vilket jag har nämnt redan tidigare.
Church Prevails In Lawsuit Over Gay Marriage (AP genom 365gay 26.7.07)
Clergy won't wait on homosexual marriage (Aftenposten 3.10.07)
Yhä useampi hyväksyy homoliittojen siunaamisen (Kotimaa 28.11.07)
Snart samkönade äktenskap i Norge (Kyrkans Tidning 7.12.07)
In stand for marriage equality, some churches cut out civil wedding ceremonies (Advocate News 14.12.07)

Inga kommentarer: